Funjet crash...

Beste mensen,

laat ik om te beginnen zeggen dat ik al meer dan 20 jaar vlieg met motoren die op verteerde dinosaurus sap lopen.
De funjet was mijn eerste electro kist.
Ik ben dus een electro-NOOB. :D

Funjet volgens boekje in elkaar gezet, behalve dan dat ik epoxy gebruikt heb om de vleugels en finnen erop te plakken en ik heb de 6mm ronde glasfiber buis vervangen door een 6x6 mm koolstof staaf (niet massief, maar met een 3mm gat erdoorheen).

Gebruikte setup:
Typhoon 2W-20 motor aan een HET 65A controller zuigende uit een 2800mAh 25C Lipo, APC 5.1x4.5 propje erop.
2 Hitec 65BB servos aan een Futaba R137HP ontvanger, gestuurd via PCM door mijn FX-30 op 35MHz.

Om alles te kunnen bouwen zonder extra gewicht in de neus to stoppen, moest ik de accukabels ongeveer 15 cm verlengen en de servokabels ongeveer 25 cm.
de ontvanger zit dus zo ver mogelijk naar voren in de neus, de accu zit precies onder de kap, de controller ongeveer 10 cm voor de motor.

De eerste vlucht ging perfect, de FunJet klom kaarsrecht weg, met een licht tendens tot stijgen, na een beetje down-trimmen vloog hij goed en verduiveld snel.
Ik heb de eerste vlucht met max 40% gas gevlogen.

De tweede vlucht verliep niet geheel vlekkeloos.
Na de start, toen de FunJet ongeveer 50m weg was begon hij wild te rollen en te pitchen, de motor bleef echter constant draaien en goed op de zender reageren.
Met veel moeite kreeg ik hem terug in de richting van het veld en bij een nauwelijks te controleren harde landing met motor uit, brak helaas de motor uit het schuim.

Mijn vermoeden is dat de stroomdraden van de accu naar de controller precies langs de verlengde servo-draden lagen en zo de storing hebben veroorzaakt.

Maar hoe kan ik dit voorkomen?
Kan ik de servokabels afschermen met een gevlochten metalen sok, zoals in een coax kabel zit?
Of moet ik de servo-kabels buiten de romp om naar de ontvanger leiden, zodat ze enigsins uit de buurt van de stroomdraden blijven?

Graag wat tips van andere FunJet vliegers.

Danny Busch

Weet je wel zeker dat het storing is .

Bij PCM gaat hij in de failsafe en dan kan je niet meer sturen .

Is er niet iets losgegaan wat het schlechte vliegen veroorzaakt .

En Elapor niet met epoxy lijmen maar met middele CA en aktivator .

Mvg Johan

Weet je wel zeker dat het storing is .

Bij PCM gaat hij in de failsafe en dan kan je niet meer sturen .

Is er niet iets losgegaan wat het schlechte vliegen veroorzaakt .

En Elapor niet met epoxy lijmen maar met middele CA en aktivator .

Mvg Johan

Ik kon nauwelijks maar nog net sturen terwijl de wilde pitch en rolbewegingen spontaan waren, dus ik vermoed ergens storing.
De stekkertjes zaten allemaal nog netjes op hun plek en op de grond reageerden de servos weer normaal.
Vond het ook vreemd na die eerste successvolle vlucht.
Ik zal het allemaal nog eens extra goed nalopen.

Hmm, elapor mag ik niet met epoxy lijmen?
Te laat, de hele kist is met epoxy gelijmd en alles zit muurvast...
of kan ik maar beter een nieuwe kist bestellen?

Danny

Ik ben er ook niet zeker van of het storing is. Wat gebeurt er als je een reikwijdte test doet?

Controleer je verlengde servokabels maar eens goed, heb je deze gesoldeerd of met gewoon een stekkerverbinding? Ik neem aan dat je ailevons niet vastlopen bij maximale uitslag? (dus elevator en aileron tegelijk)

Hmm, elapor mag ik niet met epoxy lijmen?
Te laat, de hele kist is met epoxy gelijmd en alles zit muurvast...
of kan ik maar beter een nieuwe kist bestellen?

Danny

Een storing op PCM zo als jij hem beschrijft bestaat niet, PCM onderdrukt de storing en neemt het laatste bevel tot het teveel word en dan gaat de motor op stationair (ligt aan de progammering) en je ziet dan een mooie rechtlijnige crash . :mrgreen:

Hoe groot zijn de uitslagen , vlieg je met expo ?
Uitslagen kleiner houden als in de beschrijving als je een snelles model er van maakt .

Op lange duur houd epoxy niet , staat trouwens ook in de beschrijving .
Elapor is vettig .

Mvg Johan

Waarom kiezen hele volksstammen nog steeds voor epoxy om iets te lijmen. Epoxy is helemaal niet zo goed als velen denken, we gebruiken die lijm te pas en te onpas. Kijk eerst eens wat je wil verlijmen en welke krachten erop komen. Voor schuim (piep, EPP, elapor en noem maar op) is het helemaal niet gechikt. Om motorspanten in te lijmen eigenlijk ook niet, het is zwaar, te hard en na verloop van tijd veroudert het en wordt als kaugum.

hoi

weet je wat de setup aan ampere trekt ??
de 2w20 met die prop kan wel eens aardig in de buurt komen van de 55 a 60 Amp.
en is de regelaar met aparte BEC, want daar kan wel eens je storing zitten.
daar zal wel weer een aardige discussie over komen, maar geloof me maar dat ik uit een aardig stukje ervaring spreek.
samen met mijn neef hebben we al heel wat uitgeprobeerd op het gebied van de funjet en ik heb er ook al heel wat mee beleeft.
mijn oplossing voor het probleem is een andere regelaar met een aparte BEC erin en je zult zien dat je deze rare dingen niet meer mee maakt.

onze stelregel is wanneer je boven de 40 Amp gaat trekken ga je gewoon over op een aparte BEC.

en ik moet zeggen dat wij geen enkele storing hebben zelfs niet met een F 16 en een F 20
zorg ervoor dat je een regelaar hebt met voldoende cap. dan kan het nooit mis gaan.
ik vlieg met een F 20 die 55Amp trekt en heb er een 80Amp regelaar in, met aparte BEC natuurlijk en het is zonder problemen

Ga dit maar eens proberen en je zult zien dat het waarschijnlijk de oplossing is

gr en succes
Albert

Hoe staat de fail save ingesteld? Op hold of op een ingestelde waarde? Als die waarde fout is ingesteld, stuurvlakken niet neutraal, dat krijg je rare dingen als de ontvanger in fail save gaat.

Ook met een apart BEC systeem kunnen storingen gemakkelijk de ontvanger bereiken. Een ontvangeraccu én een ESC met een optocoupler voorkomen veel narigheid.

Laatst bewerkt:
Om misverstanden te voorkomen gaat er bij mij altijd een ringkerntje tussen de regelaar en de ontvanger, zodoende heb ik dit probleem al geelimineerd !

Uiteraard de servokabels ook zo kort mogelijk houden, en anders daar ook een ringkerntje tussen plaatsen.

gr Gert

vlieg je 3 of 4 cellen ?
4 cellen zuigt namelijk een dikke 100 ampere uit je regelaar omdat de 2w20 niet op 4 cellen kan.

vlieg je 3 of 4 cellen ?
4 cellen zuigt namelijk een dikke 100 ampere uit je regelaar omdat de 2w20 niet op 4 cellen kan.

Wat een onzin.
De 2W20 moet juist op 4 cell en is niet efficient op 3S....

Je bent in de war met de gewone 2W denk ik.
Vele edf kistjes, funjets etc etc zijn uitgevoerd met de 2w-20 op 4 cell.
Dit met 4.7x4.7 levert zon 45A op aan verbruik.

Doe je hetzelfde met de 2W dan ga je inderdaad zo over de 100A maar die is er dan ook niet voor geschikt.

Back