Beste mensen,
laat ik om te beginnen zeggen dat ik al meer dan 20 jaar vlieg met motoren die op verteerde dinosaurus sap lopen.
De funjet was mijn eerste electro kist.
Ik ben dus een electro-NOOB.
Funjet volgens boekje in elkaar gezet, behalve dan dat ik epoxy gebruikt heb om de vleugels en finnen erop te plakken en ik heb de 6mm ronde glasfiber buis vervangen door een 6x6 mm koolstof staaf (niet massief, maar met een 3mm gat erdoorheen).
Gebruikte setup:
Typhoon 2W-20 motor aan een HET 65A controller zuigende uit een 2800mAh 25C Lipo, APC 5.1x4.5 propje erop.
2 Hitec 65BB servos aan een Futaba R137HP ontvanger, gestuurd via PCM door mijn FX-30 op 35MHz.
Om alles te kunnen bouwen zonder extra gewicht in de neus to stoppen, moest ik de accukabels ongeveer 15 cm verlengen en de servokabels ongeveer 25 cm.
de ontvanger zit dus zo ver mogelijk naar voren in de neus, de accu zit precies onder de kap, de controller ongeveer 10 cm voor de motor.
De eerste vlucht ging perfect, de FunJet klom kaarsrecht weg, met een licht tendens tot stijgen, na een beetje down-trimmen vloog hij goed en verduiveld snel.
Ik heb de eerste vlucht met max 40% gas gevlogen.
De tweede vlucht verliep niet geheel vlekkeloos.
Na de start, toen de FunJet ongeveer 50m weg was begon hij wild te rollen en te pitchen, de motor bleef echter constant draaien en goed op de zender reageren.
Met veel moeite kreeg ik hem terug in de richting van het veld en bij een nauwelijks te controleren harde landing met motor uit, brak helaas de motor uit het schuim.
Mijn vermoeden is dat de stroomdraden van de accu naar de controller precies langs de verlengde servo-draden lagen en zo de storing hebben veroorzaakt.
Maar hoe kan ik dit voorkomen?
Kan ik de servokabels afschermen met een gevlochten metalen sok, zoals in een coax kabel zit?
Of moet ik de servo-kabels buiten de romp om naar de ontvanger leiden, zodat ze enigsins uit de buurt van de stroomdraden blijven?
Graag wat tips van andere FunJet vliegers.
Danny Busch
laat ik om te beginnen zeggen dat ik al meer dan 20 jaar vlieg met motoren die op verteerde dinosaurus sap lopen.
De funjet was mijn eerste electro kist.
Ik ben dus een electro-NOOB.

Funjet volgens boekje in elkaar gezet, behalve dan dat ik epoxy gebruikt heb om de vleugels en finnen erop te plakken en ik heb de 6mm ronde glasfiber buis vervangen door een 6x6 mm koolstof staaf (niet massief, maar met een 3mm gat erdoorheen).
Gebruikte setup:
Typhoon 2W-20 motor aan een HET 65A controller zuigende uit een 2800mAh 25C Lipo, APC 5.1x4.5 propje erop.
2 Hitec 65BB servos aan een Futaba R137HP ontvanger, gestuurd via PCM door mijn FX-30 op 35MHz.
Om alles te kunnen bouwen zonder extra gewicht in de neus to stoppen, moest ik de accukabels ongeveer 15 cm verlengen en de servokabels ongeveer 25 cm.
de ontvanger zit dus zo ver mogelijk naar voren in de neus, de accu zit precies onder de kap, de controller ongeveer 10 cm voor de motor.
De eerste vlucht ging perfect, de FunJet klom kaarsrecht weg, met een licht tendens tot stijgen, na een beetje down-trimmen vloog hij goed en verduiveld snel.
Ik heb de eerste vlucht met max 40% gas gevlogen.
De tweede vlucht verliep niet geheel vlekkeloos.
Na de start, toen de FunJet ongeveer 50m weg was begon hij wild te rollen en te pitchen, de motor bleef echter constant draaien en goed op de zender reageren.
Met veel moeite kreeg ik hem terug in de richting van het veld en bij een nauwelijks te controleren harde landing met motor uit, brak helaas de motor uit het schuim.
Mijn vermoeden is dat de stroomdraden van de accu naar de controller precies langs de verlengde servo-draden lagen en zo de storing hebben veroorzaakt.
Maar hoe kan ik dit voorkomen?
Kan ik de servokabels afschermen met een gevlochten metalen sok, zoals in een coax kabel zit?
Of moet ik de servo-kabels buiten de romp om naar de ontvanger leiden, zodat ze enigsins uit de buurt van de stroomdraden blijven?
Graag wat tips van andere FunJet vliegers.
Danny Busch