Funjet gekocht met Typhoon motor

• Topicstarter Topicstarter Verbunt
  • Startdatum Startdatum
een grotere prop gaat je niet meer snelheid geven, integendeel!

Vergroot de spoed dan krijg je meer snelheid. Lees dit draadje maar eens over hoe propellors werken: http://www.rcpilotenforum.nl/viewtopic.php?t=119

Door de hogere spanning gaat de motor sneller draaien (KV), meer toeren, meer snelheid.

Voor stroom I = U/R, dus spanning delen door weerstand. De weerstand is constant, de spanning neemt toe, dus de stroom neemt ook toe.
Dat doet mij toch vermoeden dat met een 4S je meer stroom gaat trekken...

Ron

Theoretisch is het natuurlijk zo, hoe hoger het voltage hoe lager het amperage. Ik weet uit ervaring dat het verschil tussen 3s en 4s lipo's niet zo'n groot amperage verschil gaat geven, in de praktijk ontloopt het elkaar meestal niet zoveel. Alleen is het natuurlijk niet mogelijk dat hij op 4s nog meer amperes gaat trekken dan op 3s, natuurlijk afhankelijk van de prop.

Wat ik bedoelde met die 30 ampere en dat het niet zo waarschijnlijk zal zijn is dat ik er wel wat meer dan 350 watt doorheen wil gaan jagen. We hebben niet voor niets 4s packs besteld dan gaan we er gebruik van maken ook. De specificaties van de motor ga ik me niet zoveel van aantrekken mits deze natuurlijk niet heel fors overschreden gaan worden. Mijn streven is om met de 3W op 4s met een 5x5 prop te gaan vliegen maar dat moet de praktijk natuurlijk nog gaan uitwijzen. Als mijn packs binnen zijn en ik heb kunnen testen dan post ik wel wat logfiles in het funjet draadje.

/edit

Even ter aanvullig op Ron.
Natuurlijk liggen de theorie en praktijk op dit punt ver uit elkaar. In de meeste gevallen zal je ervoor kiezen om op 4s dezelfde of iets minder weerstand te willen houden en dat zal dan ook resulteren in hogere stromen.

Heb thuis ook een FunJet met een 2W op, dit ding gaat loei hard niet te doen. Vertikaal gaan gaat eindeloos door. In het begin vloog ik met de opgegeven prop 4.7x4.7 toen trok ik iets van een 85A op 3S 3300mA.

Resultaat lekker warme lipo’s en regelaar die na verloop van tijd begint te pompen. Nu heb ik een 4.7x4 gestoken en het stroomverbruik is met dik 10a gezakt.

Op de regelaar heb ik een extra koelvin geplaatst van een processor uit een pc en de regelaar naar buiten gebracht zodat ik voldoende koellucht krijg.

Ik heb gisteren even proberen te vliegen met een 5.2*5.2 en dit ging niet zo best. Alle servo's dansten mee bij een hoog toerental. Ofwel teveel stroom.....dit weekend ga ik nog wat dingen uit proberen :)

Amstel76 zei:
Even ter aanvullig op Ron.
Natuurlijk liggen de theorie en praktijk op dit punt ver uit elkaar. In de meeste gevallen zal je ervoor kiezen om op 4s dezelfde of iets minder weerstand te willen houden en dat zal dan ook resulteren in hogere stromen.

Ik bedoel de electrische weerstand Peter. Die verandert niet, komt immers van de motor. Dus verhoog de spanning en je verhoogt de stroom.
Aerodynamische weerstand van de prop is wat anders, die kun je aanpassen door er een andere porp op te zetten.

de 4W met een 4S vliegt super. helaas is de 4W nu een beetje gaan flippen, en draait alleen nog met schokken rond. dit nadat ik tijdens vlucht gas eraf heb gehaald. jammer.
kan ook wel aan een crash hebben gelegen die ik een keer had met de 4w...

kan nu weer een 4W kopen, en gokken dat het goed gaat om zo'n 400-450watt erop te duwen. kan ook een nieuwe kopen, een andere. iemand een goede tip voor ee 4S?

dit wat?
RCtechnics Internet Store
RCtechnics Internet Store

... Voor stroom I = U/R, dus spanning delen door weerstand. De weerstand is constant, de spanning neemt toe, dus de stroom neemt ook toe. ...
Hoewel een motor weerstand heeft, kan een motor is niet als weerstand beschouwd worden. De stroom wil toenemen met het kwadraat van de spanning.

... Ik weet uit ervaring dat het verschil tussen 3s en 4s lipo's niet zo'n groot amperage verschil gaat geven, in de praktijk ontloopt het elkaar meestal niet zoveel ...
Spanning factor 4/3 hoger dus de stroom wil een factor 16/9 (= 1,8) hoger worden.

Back