Funjet: welke motor?

Welke motor is een goede keuze voor de Funjet?
Helaas zijn de goedkopere 3-fasers (fietsbel, Robbe Roxxy) allemaal buitenlopers, dus dat zal niet zo snel voor de hand liggen

Alhoewel... de Typhoontjes zijn toch ook buitenlopers en die worden ook wel gebruikt in snelle kistje a Tucano (klein of groot)
Opvallend is dat je veel MEGA gebruikt ziet worden in die jetjes, maar die dingen zijn hartstikke duur, dus wat is een goed alternatief?

HET-RC. Nogsteeds duur in vergelijking met de goedkope buitenlopertjes. Maar wel een stuk goedkoper dan MEGA.
http://www.rctechnics.nl/

Denk bv. eens aan de 3W. Als je nog sneller wil kan je ook de 2W pakken. Maar ik denk dat dat niet nodig is.

Typhoon 6-20 doet het hel goed in een Microjet....
Deze is wat groter, de Mega vonden we altijd goedkoop maar de laatste een a twee jaar zijn er natuurlijk veel goedkope motoren bij gekomen.
Wil je heeeeeel erg snel dan is een Mega 16/15/3 top.....

De Het-RC "mega klonen" zijn wat goedkoper, 59 euro.
Dat bedrag ben je gewoon kwijt als je snel wilt, anders gewoon de fietsbel met het hoogste kV nemen bij www.perba.com
Dat vliegt ook heel mooi hoor....

michiel b zei:
HET-RC. Nogsteeds duur in vergelijking met de goedkope buitenlopertjes. Maar wel een stuk goedkoper dan MEGA.
http://www.rctechnics.nl/

Denk bv. eens aan de 3W. Als je nog sneller wil kan je ook de 2W pakken. Maar ik denk dat dat niet nodig is.

trekt een hoop stroom zeg, in vergelijking met een Typhoon 6-15 ofzo!
'zal qua performance dan ook wel aardig verschil in zitten

b.t.w. ik zie dat de Typhoon 6-20 niet meer wordt geleverd, maar er is wel een 6-15; is die nog meer geschikt?

Pjotrrr zei:
De Het-RC "mega klonen" zijn wat goedkoper, 59 euro.
Dat bedrag ben je gewoon kwijt als je snel wilt, anders gewoon de fietsbel met het hoogste kV nemen bij www.perba.com
Dat vliegt ook heel mooi hoor....

en een kleinere Typhoon dan? bijv een 06/20/10?

Snelheid kost ook 30 Ampere ja ;)

Typhoon 6/20 is gewoon een Speed 400 vervanger, kan op 3slipo met 5x5 prop...

Een kleinere, lichtere Microjet vliegt daar echter beter/sneller mee....

Maar een Typhoon 6/20 (2200kV) of een 1500kV fietsbel met 7x6 prop kan ook, je krijgt dan echter lagere snelheden.
Kijk maar eens naar de Picojet van Freakazoid....

toch nog ff terugkomen op die Roxxy-buitenlopers:

*** echt niet aan te raden voor deze kist, of

*** heus wel een verstandige keuze als...
- je geen racekist wilt, maar wel lekker wilt kunnen klimmen
- je geen zin hebt om je arm uit de kom te slingeren met lanceren???????

Roxxy is een motor met lage kV (rond de 1000) voor grote prop, alleen voor 3D geschikt...
Hier een linkje naar een zeer goedkoop setje van een 1750kV fietsbel met een 30A regelaar, kan je later met dezelfde regelaar ook een HET-RC motor gebruiken als je sneller wilt.
Met deze fietsbel en een 7x6 prop heb je een goed klimmende Funjet die je met een rustige worp in de lucht kan zetten...
Setje kost $ 35 incl. 30 Ampere regelaar!!!
Komt $8 verzendkosten bij, dus voor nog geen 40 euro op je deurmat ;)

http://www.aarchobby.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=710

Daar ook 9 grams servo's van $7,50 die mooi in de Funjet passen ;)

mmm bedankt voor je tip
hoeveel amp trekt die 1750 kV fietsbel? als dat onder de 17 amp is (waarschijnlijk wel), kan ik 'm beter gewoon los bij RCTechnics halen

ik wilde eigenlijk het fietsbel-tijdperk afsluiten met die Roxxy in m'n Minimag, maar ik vrees dus dat ik met zo'n funjet dus wel blijf fietsbellen, anders wordt 't mij een beetje te prijzig
de aandijving op-P.I.M.P.en kan altijd nog!
los daarvan: eerst maar 's kijken wat ze voor die FUNJET durven te vragen op de beurs; 't moet echt een leuk "tussendoortje" worden

Een jaar teug kostte een borstelmoter als de Speed 400 een tientje en de borstelloze vervanger rond de 50 euro...
Een Axi kost 60 euro, de vergelijkbare Roxxy nu nog geen 30 ;)
De lage prijzen worden veroorzaaakt door dat de Aziaten marktaandeel willen veroveren, onder de 30-40 euro een kwalitatief goede motor maken zou anders niet mogelijk zijn denk ik.
De Speed 400 van een tientje is vooral ook zo goedkoop omdat deze motoren in veel grotere aantallen voor niet-modelbouwtoepassingen worden geproduceerd.
Fietsbellen verdragen niet meer dan 13A continu....

Pjotrrr,

In een ander draadje noem jij een AXI 2208/20 (silverline dus). Deze zal op de beurs rond de 35 - 40 euri kosten, dus da's best interessant; mede omdat ik dan geen regelaar en accu er bij hoef te halen (ik heb een 17 amp regelaar en een 1500 mah 15c lipo paraat).
Zou dit niet een prima optie zijn? Is deze motor krachtig genoeg om een Tucano (1,0 m span) aan de drijven, of is er sowieso een betere keuze?

groetjes Dennis

Pjotrrr,

In een ander draadje noem jij een AXI 2208/20 (silverline dus). Deze zal op de beurs rond de 35 - 40 euri kosten, dus da's best interessant; mede omdat ik dan geen regelaar en accu er bij hoef te halen (ik heb een 17 amp regelaar en een 1500 mah 15c lipo paraat).
Zou dit niet een prima optie zijn? Is deze motor tevens krachtig genoeg om een Tucano (1,0 m span) aan de drijven, of is er sowieso een betere keuze?

Oh ja: welke prop moet voor de Funjet, resp. Tucano dan hebben? ik kan me voorstellen dat je je bij snellere kistjes niet meer blind moet staren op trust?

groetjes Dennis

Daar was ik weer...
Tucano van 1 meter zal wel wat te veel wegen voor een 2208/20...
Durf overigens niet te zeggen of een Silverline Axi al voor die prijs te koop is.

Peter

Nee, als je vraagt voor de beste motor voor een "400" maat kist van zeg 500g, dan is dat dus niet gelijk de beste motor voor een kist die bijna 2 keer zo zwaar wortd. Daar moet dus dan een 2 keer zo sterke motor in. typhoon 15/10 bijvoorbeeld. of AXI 2808/20 (let op 28xx ipv 22xx, dus groter). Dat zijn motoren die 2 keer zo zwaar zijn en dus ook meer vermogen kunnen hebben met 3S dan 20A.

Heren Pjotrrr en Harold,

De Tucano zal ca. 750 gram gaan wegen en 't hoeft niet verticaal
Is er dan geen Roxxy (2627-26?) met een leuke prop beschikbaar?

Nee, Typhoon 15/10 is een goede keuze.
Tucano is een kistje om op snelheid te vliegen.
Een Roxxy mag dan 800 gram kunnen trekken maar dat "voegt" niet.
We hebben het hier niet over een 3D kist die aan de prop "hangt"
De grote (10"/11") prop die op die Roxxy moet zou de kist alleen maar afremmen/ beroerd laten vliegen.

Je kiest geen motor waarmee het net boven blijft als je voor hetzelfde geld eeneen perfect aangepaste motor kan krijgen.

Back