funny flyer van Conrad (minireview)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door hunter58, 15 jul 2005.

  1. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Ik heb sinds kort een Multiplex EasyStar van mijzelf. Na deze kist een aantal malen van een ander te hebben gevlogen, heb ik mijzelf deze voor mijn verjaardag kado gedaan. Hoe het daar mee verging is in een ander draadje te lezen. Nu is mijn zoon ook helemaal bezeten van het vliegen. Dus toen dacht ik zou leuk zijn als ik nog een 2e vliegtuig met zender enzo zou hebben.

    De visite is weg de verjaardag achter de rug en ik een dikke 100 eurie rijker :) Nu koop ik wel eens bij Conrad en ik had daar een aantal speel setjes gezien. Een ES zat er effe niet in maar de Junoir Fly 25 leek me best een aardig ding. Nader onderzoek leerde dat het gewoon een Wing Dragon is (kijk maar eens op hobbylobby), alleen in het rood en met een andere naam. Bij RCUniverse en RCgroups komt de kist er best leuk af. Er zijn twee uitvoeringen een 40 Mhz met rolroeren en een 27 Mhz met drie kanalen alles proportioneel.

    Gezien het budget heb ik gekozen voor de 27 Mhz 3 kanaals versie. Deze werkt ook nog eens op 7 cellen dus kan ik hoop ik de packs van de ES ook gebruiken (ik heb 3 7x1300 packs). Het hele pakket is gisteren binnengekomen.

    Bij het uitpakken bleek overduidelijk dat het inderdaad voor de volle honderd procent een Wing Dragon is. Eerst maar even snel de elektronica testen. Deze zender blijkt een volledige 4 kanaals te zijn. Gas zit links en rechts is aangesloten voor richtingsroer en hoogteroer. Alles blijkt te werken en ook een bereikcontrole met ingeschoven antenne op een afstand van ongeveer 30 meter geeft een stabiel resultaat :D

    Ik vind de constructie van de vin en het roer vrij fragiel. Er moeten twee boutjes door de vin heen en hiervoor zitten twee gaatjes in het foam. Voor de stevigheid lijm ik hier maar gelijk ringen in. Ook het roer wordt met epoxy extra stevigheid gegeven.
    De vleugels bestaan uit twee delen en worden met een V vormig stuk hout in elkaar geschoven. Voor mijn idee betekende een harde landing dat de houten pen zou breken. De twee delen kunnen makkelijk worden opgeborgen, maar ik heb er toch maar voor gekozen de vleugel aan elkaar te lijmen. Epoxy en ducktape doen hier wonderen :lol:

    Nu was het vanavond windstil. Dus bij uitstek geschikt voor een maidenflight. Met vier geladen accupacks en zender op naar de vliegplek. Een rangecheck levert geen problemen op. Ook de eerste handstart zonder motor geeft een zeer stabiele en vlakke glijvlucht.

    Daar gaat ie dan. Gas er op en gaan. Hij trekt licht naar rechts en heeft de neiging om te steil te stijgen. Simpel weg te trimmen en voor we het weten is het eerste accupack leeg (10 minuten). We vliegen nog 3 packs helemaal leeg. Ik heb geen enkel storing op de 27 Mhz band en zit toch midden in de randstad. Ik heb het vliegtuig zo'n 300 meter weg laten vliegen en het heeft zo'n honderd meter hoog gezeten. Geen enkel probleem. Maar de meeste fun heb je met dit vliegtuig vlak boven de grond op 1/3 gas. Je kan dan gewoon meelopen, ook al is het snelwandelend. 8)

    Een dikke anderhalf uur later, gaan we zonder enige schade terug naar huis. Absoluut geen slecht vliegtuig. Voor dat geld kan je je echt geen bult vallen. Voor mij krijgt dit toestel één ster minder dan de Easystar 8O


    PS: foto's komen nog, nu is alles ingepakt voor de vakantie
    Ruud
    :lol:
     

Deel Deze Pagina