Funtana mini

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Didier, 13 jul 2003.

  1. Didier

    Didier Guest

    Ik ben op dit moment de Funtana Pro aan het bouwen.
    Aangezien ik wel eens een uniek parkflyertje wilde hebben die wat meer kan dan mijn huidige RBC Delta heb ik mijn eigen "Funtana mini" bedacht.
    Ik had tekeningen van een Extra achtig ding gedownload van RC universe maar ik heb er zoveel aanpassingen op gedaan dat het ontwerp totaal anders is.
    Zie hier het resultaat. :lol:

    Specs:
    -wingspan: 93cm
    -fuselage: 92cm
    -weight: 360gram
    -motor: GWS EPS-300C-DS (M0.4) 66 / 10 = 6.6
    -prop: 11x4.7
    -battery: 3S E-tec 1200
    -controller:Castle Creations PIXIE 20P (BEC afslag 8.4 volt)
    -servo's: 1x Hitec HS55, 2x Sirrus 5.4
    -ontvanger ACT micro6


    Vanavond was de maiden flight.
    Ik ben erg tevreden, vloog gelijk goed weg ik heb niets hoeven trimmen.
    Hoveren, elevators, harriërs gingen gelijk al aardig goed op de eerste vlucht.
    Knive edge doet hij hij ook goed alleen heeft hij een beetje pitch coupling, geen rol coupling.
    Ik kon een rondje knive edge om me heen draaien door alleen het rudder te gebruiken, hahaha.
    Dit moet er dus nog uitgehaald worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    ..........




    sprakeloos, 8O
     
  3. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Hey didier,

    Gisteren vertellen dat je wat anders zoekt... en meteen vandaag al vliegen met het "anders" :D 8) .
    Het ziet er in ieder geval erg mooi uit, heb je hem vast gelegd op tekening?

    Waar is hij trouwens van gebouwd?
    6m depron oid?
     
  4. Didier

    Didier Guest

    Ja Harmpy dat klopt.
    Ik had de Funtana mini een week geleden al af maar de motor moest nog uit Japan komen.
    Het was eigelijk de bedoeling dat hij zou vliegen op de "Holiday-Inn".
    Hij is gebouwd van 3mm Depron.
     
  5. Didier

    Didier Guest

    Vandaag z'n 2e vluchtje gemaakt op het "OLIVER VELD".
    Hij vliegt eigenlijk best wel lekker :banana:

    [​IMG]
    Derk met z'n Rhino, Didier met z'n Funtana mini

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  6. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    De foto's zien er idd goed uit.
    Mooie grote maar toch niet te grote kist ook :D

    Ik zie dat je met 3s e-tec vliegt.
    Moet je met dit gewicht veel gas geven?
    Of kan die motor prop combie de kist goed op hoogte houden?
     
  7. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Leuk ding, Didier, ik hoop dat je de couplings eruit krijgt. Misschien pos. of neg V-stelling in het stabilo brengen a la Prettner (Curare). Ik hoop hem binnenkort eens te zien vliegen. Waar doe jij dat tegenwoordig eigenlijk? V.g. Paul.
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Didier.

    Ziet er mooi uit hoor die mini Funtana.

    Over die yaw>pitch couplings: Als je bij het geven van rudder in de "knife edge" positie een afwijking krijgt alsof je up geeft dan is het stabilo te laag in de romp geplaatst. Als je een afwijking ziet alsof je down geeft is het stabilo te hoog in de romp geplaatst. lichte afwijkingen kun je eventueel in je zender wegmixen. Niet direct de zaag erin zetten hoor. Pas aanpassen als je zeker weet dat zwaartepunt, thrustline en trimming in orde zijn.
     
  9. Didier

    Didier Guest

    Bij deze combinatie heb ik aan halfgas genoeg om te hoveren.
    Het koppel is fenomenaal je geeft een beetje gas en de Funtana versneld enorm snel.
    Ik ben nu helemaal overtuigd dat electrisch superieur is boven brandstof/benzine en dat met een vertraagd motortje van 12 Euro!!!!
    Wil niet zeggen dat ik nu stop met brandstof want dat vind ik nog steeds het mooist, maar power=electrisch.
    Ik heb nu 2 keer gevlogen en de eerste keer 10 minuten vliegen moest ik 700mAh bij laden en de 2e keer 12 minuten vliegen 800mAh bijladen.
    Ik trek dus gemiddeld ongeveer 4 Ampere.
    Met een borstelloos kan het rendement natuurlijk nog wel verhoogd worden.
    Ik ben ook wel benieuwd hoelang het motortje het volhoudt, hij is getimd maar wordt wordt aardig warm.

    Ik heb het stabilo op de hartlijn van de vleugel liggen en moet dan inderdaad iets verhoogd worden.
    Ik wil inderdaad versie 2 binnenkort maken en proberen met name om het gewicht naar beneden te brengen.
    Het basis ontwerp is al behoorlijk goed.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik weet niet of het al gevraagt is maar is er een tekening van :?:
    wand dit ziet er heel leuk uit
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Didier.

    Erg gaaf wat je er van gemaakt hebt. Wanneer kan ik die van mij komen ophalen? En hoeveel muntjes moet ik meenemen :D

    Zonder dollen: Doe mij eens een opgave van wat je gebruikt hebt aan spullen (servo's motor etc) ben echt serieus geinterseerd in een copy van je FuntanaMini, dan wel in de RedBull Kleuren natuurlijk anders snappen mijn hersens het niet.....

    Cu Soon.
    Winfried
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    TEKENING!!!!!!????
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
  14. Didier

    Didier Guest

    Winfried
    Hier de kosten:
    -motor: GWS EPS-300C-DS (M0.4) 66 / 10 = 6.6 $16.80
    -prop: 11x4.7 $4.00
    -battery: 3S E-tec 1200 $44.80
    -controller:Castle Creations PIXIE 20P (BEC afslag 8.4 volt) $37.95
    -servo's: 1x Hitec HS55, 2x Sirrus 5.4 +/-€55.00
    -ontvanger ACT micro6 +/-€35.00
    -depron +/-€ 5.00
    -balsa plankje 4mm, lijm, koolstof buisje 4mm etc +/-€15.00


    Theo
    De Funtana mini is wat betreft constructie totaal anders dan de Foamtana hij is hier ook niet van afgeleid maar van een Extra.
    Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de veugel en romp van 1 plaat depron.
    Ik heb zelf een doos rompje gebouwd en de vleugel is gebouwd uit 2x 3mm depron met daar tussen een constructie van balsa hout en het koolstof staafje.
    Voordeel; veel stijfer wat echt nodig is bij een plat vleugeltje, nadeel; zwaarder.
    Ik wil toch blijven vasthouden aan een "constructie" vleugeltje en rompje, het smoelt ook veel beter.
    Ik heb de tekeningen verknipt om als mal te dienen om het depron uit te snijden.
    Ik wil binnenkort versie 2 bouwen die ik probeer lichter te bouwen en waarbij de yaw=>pitch coupling er uit is.

    Weet iemand toevallig wie 2mm wit depron verkoopt?
     
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Didier,

    Okee prima.
    Nog een vraagje van mijn kant. Zowel jij als iedereen op ezone vliegt met een 3 pack lipo. Je leest ook overal dat hooveren dan al mogelijk is met minder dan half gas. Vol gas verniel je volgens mij met die 300GWS combinatie dan ook je lipo's. Waarom dan niet naar de lichtere motoren met bv 2x1200 kokams?

    In afwachting van jou tekening bouw ik eerst de 3DX. Ik ben geen 3D kunstvlieger maar veel kan je met zo'n kistje niet vernielen :wink:
     
  16. Didier

    Didier Guest

    Maximale stroom is bij mijn re-timed 300 9.5 Ampere.
    Ik sloop niet mijn Lipo's maar eerder de 300!!!!
    De 1200 E-tec kunnen max 10C aan dus in principe 12 Ampere.(kortstondig)
    Het vermogen is werkelijk waar fantastisch.
    Ik heb wel voor een kleinere prop gekozen ( Gws11x4.7) zodat de motor even wat minder belast rondloopt.
    In de praktijk worden de Lipo's lauw warm en het motortje redelijk warm maar niet heet.
    Het motortje schijnt niet zo lang mee te gaan ($6,-)maar die van mij doet het nog steeds erg goed na 5 vluchten van 15 minuten.
    Je kan wel naar een lichter motortje maar die moet je dan natuurlijk wel weer zwaarder belasten.
    De Funtana mini heb ik ook gebaseerd op de 3DX.
    De geometrie is redelijk hetzelfde gebleven maar de contouren zijn van de Funtana en de constructie heb ik zelf bedacht.
    Ik had de "tekening" ook gemaakt door allemaal A4-tjes aan elkaar te plakken.
    Op m'n werk probeer ik rollen papier te ritselen zodat ik gewoon een echte tekening kan maken.
    Zonder dollen, ik heb nog nooit zo'n goed vliegend 3D kistje gehad.
    Overigens heeft hij door zijn goede prestaties eigenlijk zijn "eigen" borstelloosje verdiend! :wink:
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Didier,

    Inmiddels heb ik zelf een extra 300 gebouwd naar eigen inzicht. Romp bestaat uit 3 platen 6mm depron op elkaar gelijmd. Vleugel is een gevouwen symetrisch depron profiel. Spanw 80 cm.

    Voor de motorisering heb ik ook de GWS en de 3X 1200 E-techs genomen. Totaal gewicht is 350gram. Momenteel ben ik bezig met de nummer 2 die ik nog 20 gram lichter probeer te krijgen. Nu zitten er nog 9 grams servos in.
    Het hele spul vliegt fantastisch al ben ik geen 3D expert. de vliegtijd is ook echt lang met die E-Techs. Gister ben ik gestopt omdat mijn concentratie sterk afnam en ik dacht dat de accu wel al aardig op z'n eind moest zijn. Bleek dat er toch nog 500 Mah inzat!!!

    Wat weegt jou Funtana?
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    foto theo? :)

    ik ga als de wind vanavond gaat liggen m'n edge540 met nieuwe cdrom motor maar weer eens proberen, kijken of die sterke magneetjes in de praktijk ook veel uitmaken :)
     
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Joost,

    Na een succesvolle demo vanavond op het veld heeft Albert mij aangeboden er een autocadtekening van te maken. Deze zal ik tzt met stap voor stap bouwfoto's op mijn site zetten.
    Marcel heeft wat foto's gemaakt nadat hij bijna een halve accu had leeggevlogen :lol: .
    Als er wat gelukt is zal ik wat plaatsen
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ben benieuwd :)

    ik heb nog niet kunnen vliegen omdat het hier nog steeds veel te hard waait... en dat wordt deze week alleen maar erger :cry:
     

Deel Deze Pagina