Funtana mini

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Didier, 13 jul 2003.

  1. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  2. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Strak, waar is dat trouwens?
     
  3. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
  4. Guest

    Guest Guest

    hoi jongens ik heb zoon foamtana maar kan ik er ook een speed 400/300?? met vertraging op doen welke:?::?:moet er dan wel mee kunnen hoeveren.

    groeten ijsbrand
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    400 is te zwaar.

    300 6.0V kan, vertraging hangt van je accu en prop af.
     
  6. Guest

    Guest Guest

    voor een mini funtana wat moet daar op ???
    ik wil geen borstelozen maar een speed 400 of
    zoiets met vertraging of moet er een lichteren of zwaarderen op???

    de prop weet ik niet maar als jullie zegeen wat er op moet en welke prop ?
    groeten ijsie
     
  7. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    @ijsbrand,

    Lees het hele topic eens door.
    In het begin wordt al gesproken over mogelijke vertragingen.

    Ikzelf ben ook lang aan het vergelijken geweest tussen vertragingen.
    Ik denk dat op mijn funtana een borstellooze motor komt.

    Op www.aircraft-world.com staan ook veel aandrijvingen met daarbij datasheets. Als het goed is heb je dan meer dan genoeg informatie.

    Ikzelf denk dat de GWS-EPS-350-C-D (1 op 6.6 vertraagd) een goede keuze is. Dit met een 10x4,7 of 11x4,7 prop (9x4,7 is voor outdoor misschien handiger). Misschien wat voor jou? Check deze link voor meer info:
    http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/gws/powersystem/eps350c.htm
     
  8. Guest

    Guest Guest

    hoi
    ja zoon motortje is wel wat ja moet met kokams aangedreven worden toch?? waar koop je die motor welke winkel??(ik weet et ik ben een ZEIKERD)
    :oops:
     
  9. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Bij winkels die GWS dealer zijn :lol: .

    www.rrelektronics.nl levert o.a. deze vertragingen.
    Ik denk dat hij de 350 C-D wel op vooraad heeft. (das is dus de 350 motor met 1:6.6 vertraging)

    Als Rudie (rr elektronics) de niet op vooraad heeft kun je altijd de motor op www.aircraft-world.com bestellen.

    Ik gebruik ook de GWS 350 C-D vertraging.
    Ik vlieg deze normaal gesproken met 3 x serie ( 3s1p) 350 mAh kokam UHD's. Ik heb dan genoeg vermogen (met een 11x4,7 prop) om met een model van 260 gram verticaal behoorlijk hard te versnellen :lol: .

    Vandaag heb ik dit zelfde model ook buiten gevlogen met 2x serie (2s1p) 1024 kokam. Ik kon nog lekker hoveren, maar toen ik de kist uit de hoverstand wou trekken ging dit niet echt lekker. Het lukt wel, maar je hebt niet echt vermogen over. Voordeel was dat ik niet zo vaak naar huis hoefde te lopen met deze accu. :twisted:

    Oohja, zo te horen heb je dus nog geen accu's.
    Op de indoor meeting in Markelo zijn deze cellen meestal wel te krijgen.
    Bij www.ahtmodelbouw.com zijn deze cellen ook te krijgen.
    Als je nog niet erg ervaren bent kun je altijd 3 in serie geschakelde cellen van 1024 mAh nemen, dan kun je lekker lang oeffenen op 1 accu lading :wink: .

    Nog vragen :lol: ?
     
  10. Guest

    Guest Guest

    hoi
    met die GWS 350 C-D vertraging kan je em dus aan zijn prop hangen hmmmmmmmmm is dus wel een goed motortje moet die perse met kokam cellen???
    mzzzzzzzzzl!
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi ijsbrand,
    Ik denk dat je je eerst moet af vragen wat je precies wilt of verwacht.

    Een mini Funtana zonder Lipo's is vergelijkbaar met een Ferrari formule 1 auto op kolen. Als je er mee wilt vliegen op de manier waar voor hij ontworpen is kan het alleen met Lipo's. (Kokam, Irate, E-tech etc.) Als je er alleen mee wilt taxiën in de huiskamer kun je ook een 12V loodaccu met verlengsnoer overwegen. :D Als het de bedoeling is om er mee te prophangen kun je beter vast een gezinsverpakking van die arme speed 300tjes bestellen. Een mini Funtana komt wat zwaarder uit dan een Ultimate en is eigenlijk niet meer geschikt om met een 300 motor aerobatics te vliegen zonder ze in snel tempo te verslijten.
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dus als ik de gws 350 6,6 heb op 3s1p vliegt hij goed en ken ik kunstvlucht doen en loepings etc??

    en wat vliegt beter ultimate of dit
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ja dat is goed mogelijk maar verwacht niet zo heel veel van de levensduur van de motor.

    Didier zelf heeft er ook een brushless in gezet. Andere mogelijkheid is een snelwisselsysteem voor 300tjes bedenken :D .

    Een groot verschil met brushless motoren is dat de geborstelde varianten hun beste rendementen in een heel nauw belastings gebied hebben. Bij de wat lichtere Shockflyer en Ultimate modellen wordt de speed 300 precies in de juiste belasting gebruikt. Dan gaan ze niet snel stuk en is de winst van een brushless motor voornamelijk een wat lager motor gewicht. (Vliegduur natuurlijk ook, maar dat speelt met Lipo's niet zo'n grote rol meer.)

    De wat zwaardere en snellere mini Funtana kan met een speed 300 motor alleen aerobatic gevlogen worden als de speed 300 voortdurend in overbelasting draait en ver buiten het maximum rendements punt belast wordt. Het gevolg is een tegenvallende vliegtijd en de levensduur van een banaan in een apenkooi......

    Vliegen doen zowel de Ultimate en de Funtana zo goed als de piloot.....
    De wat snellere en zwaardere Funtana is beter als parkflyer omdat ie minder wind gevoelig is.
    De Ultimate is beter in kleinere indoor lokaties omdat ie langzamer vliegt en lichter is.
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik heb de motor al
    wand ik vlieg met een ultimate maar ik wil iets voor in een gemidelde sporthal wand iedereen vliegt met een ultimate duzz
     
  15. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Als je al een aandrijfsetje van een Ultimate hebt en je wilt graag iets anders maken dan je Ultimate kun je het beste iets uitzoeken van een vergelijkbaar gewicht of lichter. Van de bestaande modellen komt denk ik alleen de shockflyer in aanmerking. Een eventuele zelfbouw versie in Funtana look lijkt me wel cool.
     
  16. Guest

    Guest Guest

    dus er kan geen speed 300 op met vertraging en als ik dan cocam doe dan wel????
    kan die kombinatie wel op de ultimate (depron)?????
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    lees je wel ooit iets voor je vragen stelt of niet ?
     
  18. Koen

    Koen Guest

    Hallo allemaal,

    Sinds een week is mijn Funtana af (mijn broer heeft 'm voor me gebouwd :D ) en na vorige week in(door) Alphen een paar rondjes te hebben gevlogen afgelopen zondag op m'n vliegclub FMS Spaarnwoude buiten gevlogen.

    WAUW, de Funtana vliegt SUPER !!! , heeft een groot snelheidsbereik en de 3D figuren die ik beheers gaan zo makkelijk met dit vliegtuig, echt geweldig :D

    Ik wil Didier hierbij bedanken voor vrijgeven van zijn geweldige ontwerp ! ! ! :)

    Setup: AXI 2212/34, APC 11X4,7, CC Phoenix MICRO 10, ACT Micro 6, Waypoint W-060 servo's.
    Vlieggewicht indoor met 3S Kokam 350's 314 gram, outdoor met Irate 3S 850 340 gram.
    Zo'n 650 gram static thrust :lol: (zeer indrukwekkend is hoe hard ie er vertikaal vandoor gaat vanuit hoveren, echt geweldig!)
    ....en onder de 500 gram dus volgens de wet -correct me if I'm wrong-mag je 'm overal vliegen 8)

    M.v.g,

    Koen
     
  19. Guest

    Guest Guest

    hallo,koen
    heb jij er ook foto's van :?: :?: :?: :?:
     
  20. Koen

    Koen Guest

    Ijsbrand,

    Dit is 'm:

    [​IMG]

    Koen
     

Deel Deze Pagina