Funtana S40, Flaperons??

Hallo allemaal,
Inmiddels ben ik de trotse bezitter van een S40. Op het moment vlieg ik een Calmato-sport, en om eerlijk te zijn word ik een beetje bang van de hogere landingsnelheid die nodig is voor de S40. Dus: oefenen oefenen oefenen....
Maar, ik zat te denken, is het mogelijk de landingssnelheid naar beneden te krijgen door gebruik te maken van flaperons? door een paar graden flaps bij de ailerons te mixen kan de overtreksnelheid behoorlijk worden verlaagd natuurlijk.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Of zo niet: waarom kan het niet?
Bedankt!

Ik had dit vroeger op m'n (niet lachen) minimag.
niet omdat het nodig ws, maar met zo'n ding kun je alles testen zonder dat het meteen stuk is..
kwam er op neer dat ik niet alleen de ailerons als flaps kon gebruiken maar ook het hoogteroer bij moest mixen ( ik heb maar een oude mc-12 zender).
Omdat ik ze op een portmetertje had gezet kon ik dus ook negatief flaps geven, dat was nog het meeste lol ;)
ging ie een stuk harder..

Momenteel heb ik 'm niet meer, en gooi bij m'n fliton extra 330S de motor (Saito fa100) uit voor de landing ('t ding blijft stationair op hoogte)
Zal voor de volgende keer vliegen de flaps er eens bij programmeren en vertellen hoe het ging ;)

Groet,

Yuri

Van die flaperons weet ik totaal niets
maar ik heb een funtana S40, en ik weet eerlijk gezegd niet waar jij "die hoge langdingssnelheid die nodig is voor de S40" vandaan haalt....
de funtana heeft een dik profiel, en vliegt dus niet heel erg snel.
ook voor de landing is dit helemaal niet nodig.
(ik vlieg hem met een OS max 10cc, en voor de rest gewoon standaard servo's gebruikt,
en geen gewichts besparende dingen erin gepropt)

conclusie: die flaperons lijk je mij dus helemaal niet nodig te hebben.

Sander

snelheid is ook maar relatief..
m'n eerst echte brandstofkist was een scen puma, die vliegt ook veel langzamer dan m'n extra, met dik profiel etc etc..
flaps niet nodig, maar dat is broodbeleg ook neit...
langzamer kunnen landen is zeker in het begin erg handig...

lees dan:

Jet zei:
en ik weet eerlijk gezegd niet waar jij "die hoge langdingssnelheid die nodig is voor de S40" vandaan haalt....

de funtana vliegt langzaam :wink:
ook met de landing.
dus zoals jij zegt "langzaam kunnen is zeker in het begin erg handig" is hier van toepassing :wink:

Wat ik probeer te zeggen is dat JIJ 'm langzaam vind vliegen, maar de topic starter niet..
hij zit niet te wachten op verhalen dat ie al langzaam vliegt, hij wil 'm NOG langzamer...
daarom start ie een post.. (of had je daar overheen gelezen?)
dus tenzij je andere goede tips voor 'm hebt, kunnen we mischien beter kijken of ie met flaperons gebaat is ;)

hij zegt dat ie op dit moment met een calmato sport vliegt.
daaruit maak ik op dat ie nog niet met de funtana heeft gevlogen.

maargoed, met oefenen komt je een heel eind lijkt me.
en anders suc6 met die flaps

Dus... dank voor de reacties!
idd, ik heb nog niet gevlogen met de s40. sterker nog: ik heb hem nog nooit zien vliegen...
wel heb ik op de club staan te kijken naar iemand met een s90, en dat komt best rap binnen.

Maar ik trek uit voorgaande discussie de conclusie: gewoon motortje erin en proberen met die handel!
Als het dan echt te snel gaat (wat wel mee zal vallen dus) dan kan ik nog gaan prutsen met een paar graadjes flaps + elevator.
Dat gaat dan via de trial-en-error methode, tenzij iemand het eerder heeft geprobeert en kan vertellen hoeveel graadjes ik van beide ongeveer nodig zal hebben.

Groeten,
Ton

idd, zeker als je nooit met zo'n ding gevlogen hebt, gewoon proberen ;)
of mischien met die van een clublid bovenin, om te voelen...

flaps kan altijd nog, en als je ruimte zat hebt maakt het ook niet uit dat je wat sneller vliegt :D

heb hier overigens net ff de slaps en hoogte op een potmeter gemixt, volgende week ff proberen :D

De Funtana is enorm langzaam te maken (vlieg zelf met de S40 en S140).....dus zou eigenlijk niet weten waarom je die flaperons wilt gebruiken.....het is gewoon een kwestie van vertrouwen hebben in de funtana.....

ton,

allereerst welkom uiteraard op het modelbouwforum namens het beheer team.

over je funtana,

de funtana zal zeker de helft minder snel kunnen vliegen ( en dus ook landen) dan je calmato sports.
ze wegen ongeveer even zwaar maar de vleugelbelasting scheelt enorm door de grote funana flappen ;)
ook hebben die een bol 3d profiel, en geen profiel als de calmato.
dat ding is gemaakt om erg langzaam te kunnen vliegen.

als je je calmato onder de knie hebt vormt deze kist geen probleem.

let wel, begin met de uitslagen klein !!
door de enorme stuurvlakken (zeker de ailerons) stuurt ie als een gek met vol uitslag.

ook de truk met flaperons zou ik weglaten tot je meer ervaren bent.
dit kan een tipstall veroorzaken van heb ik jou daar die je totaal verrast.

succes.

Daarnaast moet je dan tijdens het landen gaan prutsen met schakelaars etc, iets wat je al helemaal niet wil als je voor het eerst met een kist gaat vliegen.

Zoals iedereen hier al aangeeft, een Funtana is ontzettend langzaam te landen, veel langzamer dan een Calmato Sports.

Gewoon zachtjes laten zakken en vlak boven de grond nog een dotje gas en neerzetten.

Wil je toch flaperons; een schakelaar instellen op je zender die de ailerons iets omlaag zetten. Daarna gaan vliegen en op hoogte proberen wat het effect is. Daarna zou je nog je elevators mee kunnen mixxen zodanig dat de flaperon geen pitch veranderingen met zich meebrengt.

Maar in 1e instantie niet doen. Gewoon gaan vliegen ;)

Back