Goedenavond, Ik heb een vraag. Ik heb een tekening gemaakt deze wil ik verplaatsen, maar dat lukt niet Hij blijft vast zitten op de origin, heb de contrains verwijderd en nog kan ik de tekening niet verplaatsen. wie kan mij helpen.
Ha, daar heb ik ook wel eens ruzie mee. Zijn de lijnen blauw of zwart? Kunnen ze wel draaien rond origin? Er moet toch nog een contraint zijn lijkt me, al kan ik die soms ook lastig vinden.
Ik ben een beetje bekend met Fusion 360, maar zeker geen meester. Je tekent (2D) op een vlak "plane". Vandaar af kun je verder in 3D. 3D vormt een (of meer) body(s). (objecten/voorwerpen) Zo'n body kun je 3D verplaatsen m.b.v. "move". Het kan ook handig zijn om tekenen op een "plane" die je alvast een offset (afstand tot) geeft. Dat kan in de pure X, Y & Z richtingen t.o.v. de origin, maar ook onder een te kiezen "hoek". Maar (voor zover ik weet) kun je een sketch (2D) tekening niet zomaar verplaatsen. Op zich logisch. Je kunt immers vooraf bedenken waar jouw "voorwerp" moet zijn.
Nu werk ik best wat met autocad, redelijk wat commando's zijn 1 op 1 hetzelfde in fusion nu heb ik in fusion wel eens wat geprobeert, alleen heb ik nooit voldoende tijd gehad om er acht wat mee te doen... https://help.autodesk.com/view/fusion360/ENU/?guid=GUID-83DB30C6-8BF0-4E5D-BDF8-1FC04A035945 Als ik het goed lees, kun je dingen in fusion 100x makkelijker verplaatsen dan in autocad dus als klikken en vasthouden niet werkt, zou in autocad mijn gevoel zijn om het hele ding te selecteren, "m"(move) in te typen, autocad wil dan een vasthoupunt hebben (ff aanklikken waar je hem als origin wilt hebben), daarna kun je alles verplaatsen het kleine beetje wat ik geprobeert had, had ik nergens last van.. maar dat is waarschijnlijk omdat ik niet gewend ben aan andere manieren om iets te verplaatsen, en in fusion is Move blijkbaar een soort paardenmiddel
Kun je de snaps / constraints niet zichtbaar zetten? Veel kans dat er toch nog ergens een hoekpuntje of center van een lijn 'vastkleeft' aan de origin...
Ook niet door het object te selecteren met de linker muisknop om vervolgens op de rechter muisknop te drukken. Of te wel lukt het met dit voorbeeldje?
Klopt zo werkt het. Dan is het al wel een vorm in 3 dimensies en geen platland (2D) meer. In Fusion begin je met een 2D tekening op een vlak. Meestal direct op 1 van deze drie vlakken. Maar het kan ook op een bepaalde afstand van 1 van deze vlakken of een willekeurige hoek ten opzichte van 1 van deze vlakken. Of een combinatie. Daarna teken je iets op zo'n vlak (plattegrond) en geef je het vorm (3D). Die vorm kun je verplaatsen. In elke richting (verschuiving) en/of oriƫntatie (draaiing). Je kunt ook "vormen" tussen twee vlakken (dan moet je een offset (afstand en/of hoek) opgeven t.o.v. een ander "vlak". En zo voort. Een heel goede bron om veel te leren over Fusion 360 is Lars Christensen op YouTube.