erikborgers
Vriend van modelbouwforum.nl
Ik ben deze week gestart met een nieuw schip. Het is de Fuso, een Japans slagschip uit de periode WW1 tm WW2 (gezonken in 1944 door de amerikanen) die ik eerder in 1:700 als plastic kit met PE bouwde (zie bouwverslag op dit forum).
Maar voor wie mij een beetje volgt weet wat er nu volgt: de Fuso wordt nu gebouwd in papier, dus van een bouwplaat. Moeilijker dan plastic en zelfs scratch naar mijn ervaring (vijlen, overschilderen en plamuren gaat niet, papier is genadeloos).
Het schip zoals het eruit zag in 1944.
De uitgever van de bouwplaat is Digital Navy. De plaat is alleen te koop als pdf, dus je moet hem zelf printen of laten drukken. De moeilijkheidsgraad van deze bouwplaat is, naar het detail te oordelen, middelmaat en afgestemd op ongeveer schaal 1:250. Wat niet betekent dat het ook simpel wordt omdat dat extra uitnodigt tot modden en er ook een risico is voor een mindere fit. Maar ik kies hiervoor omdat mijn hele papiervloot (zie alle verslagen) 1:250 is en ik deze Fuso ook mogelijk in al reeds besteld 1:250 dok wil etaleren (van HMV). Er is overigens iemand die hem prachtig bouwde in 1:450. En er zijn mods die werkelijk oogverblindend zijn (ik post die later wel). Ook ik zal modden om de plaat wat op te waarderen naar een soort “HMV” niveau.
Dit wordt dan dus mijn tweede Fuso maar mijn masterplan is: drie maal is scheepsrecht. Ik heb namelijk ook nog de ultieme bouwplaat van uitgever Halinski liggen op 1:200. Deze is enorm gedetailleerd, ik schat een factor 5 tot 10 meer onderdelen dan Digital Navy. Mijn plan is die te bouwen op 1:144 (inscannen en uitvergroten is één van de prachtige meerwaardes van papier), wat makkelijk kan met zoveel detail. Maar dat is me nu veel te ingewikkeld en dat project gaat waarschijnlijk een paar jaar duren (als het er ooit echt van komt). Leuk voor later, als mijn skills nog beter zijn, ik die uitdaging aan wil gaan en wellicht meer tijd heb (pré pensioen ). En plek voor een schip van ruim 1.50 meter. Op 1:250 is die nog een stukje onder de meter, alhoewel daarmee mij grootste papieren schip (de Johan van Oldenbarnevelt is net een stukje kleiner).
O ja, ook is leuk dat deze Fuso uit 1933 is. Toen zag hij er net even anders uit dan de andere twee uitvoeringen die blak voor het zinken uit 1944 zijn: dus nog zonder radar, met ouderwetsere watervliegtuigen op het middendek en zonder helemaal volgepropt te zijn met afweergeschut (mede een reden waarom de Halinski versie meer onderdelen heeft: denk orde 51 stuks extra afweergeschut op de Fuso van gemiddeld 20 stukjes per stuk oid, ben je zo weer een kleine 1000 onderdelen verder).
Mij spreekt die periode erg aan, de tijd waar de slagschepen echt heer en meester waren op de wereldzeeën en hét statussymbool wilde je als natie meetellen. Dit in plaats van de zielige en merendeels nutteloze schietschijven voor vliegtuigen en duikboten die ze waren in ww2, vaak in de achterhoede gehouden of enkel ingezet bij 100% dominantie in de lucht en zee (denk D-day etc).
Maar genoeg nu over mijn motivatie … aan de slag!
Maar voor wie mij een beetje volgt weet wat er nu volgt: de Fuso wordt nu gebouwd in papier, dus van een bouwplaat. Moeilijker dan plastic en zelfs scratch naar mijn ervaring (vijlen, overschilderen en plamuren gaat niet, papier is genadeloos).
Het schip zoals het eruit zag in 1944.
De uitgever van de bouwplaat is Digital Navy. De plaat is alleen te koop als pdf, dus je moet hem zelf printen of laten drukken. De moeilijkheidsgraad van deze bouwplaat is, naar het detail te oordelen, middelmaat en afgestemd op ongeveer schaal 1:250. Wat niet betekent dat het ook simpel wordt omdat dat extra uitnodigt tot modden en er ook een risico is voor een mindere fit. Maar ik kies hiervoor omdat mijn hele papiervloot (zie alle verslagen) 1:250 is en ik deze Fuso ook mogelijk in al reeds besteld 1:250 dok wil etaleren (van HMV). Er is overigens iemand die hem prachtig bouwde in 1:450. En er zijn mods die werkelijk oogverblindend zijn (ik post die later wel). Ook ik zal modden om de plaat wat op te waarderen naar een soort “HMV” niveau.
Dit wordt dan dus mijn tweede Fuso maar mijn masterplan is: drie maal is scheepsrecht. Ik heb namelijk ook nog de ultieme bouwplaat van uitgever Halinski liggen op 1:200. Deze is enorm gedetailleerd, ik schat een factor 5 tot 10 meer onderdelen dan Digital Navy. Mijn plan is die te bouwen op 1:144 (inscannen en uitvergroten is één van de prachtige meerwaardes van papier), wat makkelijk kan met zoveel detail. Maar dat is me nu veel te ingewikkeld en dat project gaat waarschijnlijk een paar jaar duren (als het er ooit echt van komt). Leuk voor later, als mijn skills nog beter zijn, ik die uitdaging aan wil gaan en wellicht meer tijd heb (pré pensioen ). En plek voor een schip van ruim 1.50 meter. Op 1:250 is die nog een stukje onder de meter, alhoewel daarmee mij grootste papieren schip (de Johan van Oldenbarnevelt is net een stukje kleiner).
O ja, ook is leuk dat deze Fuso uit 1933 is. Toen zag hij er net even anders uit dan de andere twee uitvoeringen die blak voor het zinken uit 1944 zijn: dus nog zonder radar, met ouderwetsere watervliegtuigen op het middendek en zonder helemaal volgepropt te zijn met afweergeschut (mede een reden waarom de Halinski versie meer onderdelen heeft: denk orde 51 stuks extra afweergeschut op de Fuso van gemiddeld 20 stukjes per stuk oid, ben je zo weer een kleine 1000 onderdelen verder).
Mij spreekt die periode erg aan, de tijd waar de slagschepen echt heer en meester waren op de wereldzeeën en hét statussymbool wilde je als natie meetellen. Dit in plaats van de zielige en merendeels nutteloze schietschijven voor vliegtuigen en duikboten die ze waren in ww2, vaak in de achterhoede gehouden of enkel ingezet bij 100% dominantie in de lucht en zee (denk D-day etc).
Maar genoeg nu over mijn motivatie … aan de slag!
Laatst bewerkt: