Futaba 14SG naar 14SG leraar-leerling

We hebben geprobeerd een leraar-leerling situatie te creëeren met twee identieke Futaba zenders, de 14SG. Deze werden verbonden met een standaard kabel zonder voorziening om de spanningsverschillen op te heffen (zou bij identieke zenders niet nodig zijn).
In de leraar zender werden onder "trainer" 4 kanalen aangezet op "norm". Daar lukte het echter niet om van "inh" naar "act" te komen. Hij blijft op "off" staan. Het aantal kanalen is op 16 bepaald zoals Futaba suggereert.
We zien echter na aanbrengen van de kabel evenmin activiteit in het scherm van de leerling zender waarvan de accu losgenomen is.
Futaba spreekt ergens over de PPM modaliteit van de leraar zender, maar die kan ik nergens kiezen

Wat doen we verkeerd?

Je moet een schakelaar gebruiken waarmee de leraar de leerling de controle kan geven. Als de functie op "off" blijft staan staat die schakelaar nog uit. Normaal gesproken gebruik je een schakelaar die terugveert hiervoor. Om de leerling te laten sturen moet de leraar die schakelaar vasthouden. Als het dan fout gaat hoeft hij alleen die schakelaar maar los te laten om zelf weer de controle te hebben.
Je moet dus even uitzoeken welke schakelaar wordt gebruikt. Als de zender "standaard" is zal er één schakelaar zijn die terugveert als je hem los laat. Die schakelaar is meestal als default in gebruik als de leerling/leraar schakelaar.
Nu hoor ik al mensen roepen "dat is lastig die schakelaar vasthouden". Dat klopt maar het is nog veel lastiger om eerst nog de juiste schakelaar te vinden als er iets mis gaat en de leraar moet ingrijpen. De kans is groot dat je dan te laat bent. :(

Futaba biedt ook de mogelijkheid om via beide zenders tegelijk te kunnen sturen. Dat is met de optie 'mix' . Zelf vind ik dat prettig. Ik geef de leerling dan 50 % van mijn uitslag. Eventueel kan dat via een ('vaste') schakelaar maar vaak staat het bij mij permanent aan.

De motor/gas functie blijft een lastige bij Futaba leraar/leerling bedrijf. Heb ik nog geen oplossing voor.

Erik

Ok, maar dan heb je toch nog de schakelaar nodig om die leerling controle te geven of zie ik dat verkeerd? Het lijkt mij wel veilig om de leerling helemaal "uit" te kunnen schakelen anders kan hij jouw stuurcommando's dwarsbomen.

Nee kan zonder schakelaar. Ja de leerling kan mijn correctie dan deels verminderen. Ik benoem als ik ingrijp of aanvul. Als de leerling dan toch zelf blijft sturen en daarmee zijn model crasht is dat zijn recht en keuze.

Heren, dank voor de reactie. Het gaat er mij echter in eerste instantie om hoe ik de voeding op de leerling zender krijg. Na aansluiten van de kabel blijft het scherm van de leerling zender leeg.
M.b.t. de schakelaar: standaard staat de SH hiervoor genoemd. Bij het vasthouden hiervan staat hij "aan`". Ook dan niets te zien in het leerling scherm en het trainerscherm blijft "off" staan

De oplossing zat in het volgende: in het systeem van de leerling dient "trainer" op "INH" te blijven staan. Verder moet de accu in de leerling zender blijven zitten, maar de zender mag niet aangezet worden.

Back