Omdat ik paar maanden geleden mijn oude zender verkocht heb samen met een heli heb ik een Futaba 14sg aangeschaft. Vindt ik persoonlijk een heerlijk in de hand liggend zender,wat zwaarder dan wat ik gewend ben maar vondt het tijd voor vernieuwing. Op deze zender heb ik een heli ingesteld en en momenteel bezig met nog eentje in te stellen. Omdat ik een aantal maanden de boel hebt laten liggen ben ik in het manual gaan lezen en wederom verdiepen, ben ik begonnen met instellen,lekker op mijn gemak. Manual is in Engels, voor mij geen probleem maar bepaalde dingen heb ik toch even wat vragen.... Pitch instellen........(Futaba) -100 : -50 : 0 : 50 : 100 laten we voor het gemak zeggen -12 tot +12 Dit is dus de pitch curve rate(zie foto) Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.........hard op denken voor mijn zelf. Naast de pitch curve rate staat nog een rij getallen, enkel deze lopen van 0 tot 100 en dit noemen ze de curve point. Als ik het goed begrijp kan ik dmv de curve point getal te veranderen het punt verplaatsen waar daadwerkelijk de opgegeven curve rate zou zijn. Ik vroeg me af waar dat voor is? Het zelfde geldt ook voor throttle ....rate en point getallen Wat ik denk is(voor pitch) ......ik kan 0 punt (50 in curve point)ook verplaatsen naar bv 40.Dan heb ik (denk ik )0 op een klein beetje onder midstik zonder dat ik mijn basis nul afstelling van swash mechanisch hoef te veranderen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en ben benieuwd of ik het inderdaad snap of niet Phil
Hmmm, ik weet niet of ik je helemaal snap, maar..... De linkse rij is je knuppel positie, -100 is onder-in, 0 is midden en 100 is boven (ga ik van drukkend gas uit). De 2e rij is de servo positie (swash positie), 0 is onder-in (-12 graden), 100 is boven in (+12 graden). Als je nu bij knuppel positie -100 servo positie 20 invult, en bij knuppel positie 100 servo positie 80 dan gebruik je de volledige knuppel weg, maar heb je een kortere servo slag, dus geen -12 to +12 graden maar mischien -10 tot +10 graden. Je pit curve is dan nog lineair. Je kunt in de 2e rij ook 30 - 40 - 50 - 75 - 100 invullen, je pit curve is dan niet meer lineair, je hebt minder negatief maar wel vol positief. Je kunt er ook voor kiezen om bij mid stick (dus 0 in eerste rij) servo positie 15 in te geven, je heb dan bij mid stick ongeveer 5 graden blad hoek, je zweeft dan mid stick. Uiteraard kun je verschillende curves instellen in verschillende vliegtoestanden (idle up schakelaar). Voor de throttle curve geld hetzelfde. PS ik vlieg T8FG, ik denk qua menu ongeveer gelijk.
Bedankt voor je reactie... Ja naar het lezen van je uitleg snap je wat ik bedoel.Vondt het zelf heel lastig om goed te omschrijven. Het is in elk geval precies wat ik dacht,en zeker voor het afstellen tbv een schaal heli denk ik wat eenvoudiger.Nu kan je gewoon je swash op midstik 0 instellen en dan dmv curve point je gewenste pitch stand opzoeken. Zal vanavond een paar foto's plaatsen met de gewone stand en de aangepaste curve points zoals deze te zien zijn in de zender. Ik zal bij de t8fg manual ook kijken of dat ongeveer hetzelfde is Bedankt tot zover Phil
Mischien (voor anderen) nog simpeler uitgelegd: De eerste kolom is gas knuppel positie en is X-as in de grafiek. De tweede kolom is servo positie (of swash positie, dus blad hoek) en is Y-as in de grafiek.