Futaba 2.4 GHz antenne vervangen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tbird2, 19 okt 2020.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat kan met een willekeurige 2,4GHz antenne. Meet wel even na of het stukje zonder buitenmantel even lang is als je huidige antenne.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Hmm, dat is presies het stukje wat ik kwijt ben :)
    Ik heb nog wel een zelfde onvanger in een toestel zitten, daar zal ik het wel op na meten.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Maar er zitten toch twee antennes aan? Of zijn ze beide beschadigd? Wat ik zelf in jouw geval zou proberen is van de beschadigde antenne de buitenmantel er voorzichtig zover afsnijden, dat het stuk zonder buitenmantel weer de juiste lengte krijgt. De ene antenne heeft dan een iets langere buitenmantel dan de andere, maar het uiteinde is de eigenlijke antenne en meestal 28mm lang.
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Deze ontvanger zat in een lotje RC spullen die ik over heb genomen.
    Ik weet dus niet presies wat er mee gebeurd is, 1 antenne heeft helemaal geen tip meer en de ander ziet er een beetje verfrommeld uit dus die vertrouw ik ook niet.
    Ik zal straks eens de antenne (het kale deel) opmeten van een endere (zelfde type) ontvanger waarvan ik zeker weet dat hij goed is.

    Maar, een nieuw deel "kaal" maken, is dat betrouwbaar?
    Ik heb altijd begrepen dat de kale lengte nogal secuur komt?

    Het liefst zou ik gewoon originele nieuwe antennes kopen, voor die paar euro wil ik geen toestel riskeren.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2020
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Net een Futaba compatibel FrSky TFR6 & TFR8SB gemeten, die hebben 32 mm kaal.
    Ook een Futaba R617 gemeten, die heeft ook 32 mm kaal.
    En paar andere Futaba R6303SB die hebben 19mm kaal.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2020
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Gewoon 3.5cm strippen, aarding weg knippen, en de midden ader op 3.2cm trimmen en je antenne is er weer.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Om het knipwerk te controleren, even een reikwijdte test doen.
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Dus het algemene idee is dat ik beter kan knippen, als een setje nieuwe antennes plaatsen?
    Via die link in de eerste post koop ik er 15 voor 13 euro, voor dat geld hoef ik het natuurlijk niet te laten.
    Uiteindelijik wil ik natuurlijk de beste betrouwbaarheid, liever dat als 13 euro uitsparen.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het laatste stukje zonder de buitenmantel is de eigenlijke antenne en de lengte daarvan is redelijk kritisch. Voor de meeste ontvangers is 32mm de juiste lengte en dat geldt ook voor de Futaba antennes.
    Van de oude defecte antenne een stukje opnieuw strippen en op de juiste lengte trimmen is een goed bruikbare oplossing en zal in 99,99% van de gevallen prima werken. Maar een nieuwe antenne zal ook goed werken en ze kosten inderdaad niet zo veel. Pas op dat de verzendkosten niet hoger zijn. :rolleyes:
    Pas wel op dat er geen knikken in de kabel zitten. Als er een knik in zit moet je de kabel zo ver inkorten dat die knik weg is. Weer recht buigen helpt niet, de isolatie binnenin is beschadigd waardoor de ontvangst een heel stuk minder wordt. De kabel moet netjes en onbeschadigd zijn en nooit een scherpe bocht maken. Bochten met een radius van minder dan 2cm moet je niet maken.
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    OK, iedereen bedankt voor de antwoorden.
    Het enige waar ik nog een beetje mee zit is de lengte van het kale stukje.
    Op de meeste ontvangers is het blijkbaar 32 mm, echter op al mijn Futaba S-bus ontvangers (R6303SB) is de kale lengte 19 mm.
    Nou lees ik dat een ontvanger intern ge-tuned kan worden op een andere antenne lengte, ik denk dat dat bij de S-bus ontvangers wellicht zo is.

    Ik denk dat ik deze antennes maar ga knippen en dan een kale lengte ga geven van 19 mm.
    Daarna een reikwijdte test, en dan eerst maar eens op een schuimpje flink de hoogte in, kijken of alles naar behoren werkt.

    Nog 1 keer proberen, weet iemand een site waar ik originele antennes van Futaba voor S-bus kan kopen?
    Anders als de generieke 2.4 antennes op de bekende grote sites kan ik niets specifieks vinden.
    Ik koop liever Futaba nieuw, maar als ik dat niet kan vinden ga ik knippen.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is gewoon een stukje coax kabel zoals de kabel naar een oude TV antenne op dak of de 27mc bakkie antenne. Dat laatste stukkie 3cm gestripte deel is een zgn standaard whip antenne maar niet aan de coax cabel geplugd maar als 1 deel
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Originele Futaba ontvangerantennes vind je hier:

    https://www.ripmax.de/futaba-2-4ghz-150mm-empf-antenne.html

    De standaard-lengte is 15cm, er zijn ook andere lengtes, bijvoorbeeld 21cm (voor automodellen) en 40 cm.

    Het is tegenwoordig bij veel merken gebruikelijk, dat de antennedraad gedeeltelijk of geheel voorzien is van een krimpkousje. De ervaring heeft namelijk geleerd, dat de draad nogal eens wil breken op de overgang tussen coaxkabel naar enkelvoudig draadje (de daadwerkelijke antenne dus. Bij Futaba zit dat krimpkousje gedeeltelijk om de coaxkabel en gedeeltelijk om de antenne. Bij de R6303 ontvangers is de antenne dus eveneens 32mm en geen 19mm.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Jan bedankt voor je antwoord, ik ga er van uit dat niemand het beter kan weten als jij.
    Daarom raak ik nou ook een beetje in de war.
    Ik heb een aantal R6303SB ontvangers op helies zitten en ik heb er een paar los.
    Diegene op de helies hebben allemaal 19mm kale lengte, de losse allemaal 29mm, de meeste heb ik zelf nieuw gekocht en ben er dan ook zeker van dat ze nooit schade hebben gehad.

    De R6203 waar het hier om gaat is dan weer wel een gebruikte die zeker (antenne) schade heeft.

    De antenne via de link van jou daar staat bij:
    "FUTABA Empfängerantenne z.B. für R606FS, R617FS, R608FS, R6014FS"
    De R6203 (of R6303) word niet genoemd in dit rijtje.
    Ik heb al even op de site gekeken of ik een Empfängerantenne z.B. für R6203 kon vinden maar dat is (nog) niet gelukt.

    Als ik nou gewoon de antenne van jou link bestel, hoe zeker ben ik dan van een juiste ontvangst?
    Heel eerlijk, het zijn dure ontvangers, maar biji twijfel gaat hij gewoon weg, mijn complete toestel is nl zeker duurder, dus ik wil geen risico nemen (vandaar dat ik ook nog een beetje huiverig ben om zelf te knippen).

    Onderstaand wat fotos van mijn ontvangers, de eerste 3 allemaal de losse (29mm) de laatste op een helie (19mm).
    IMG_7293.JPG

    IMG_7300.JPG

    IMG_7301.JPG

    IMG_7303.JPG
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Uiteraard leveren de vervangingsantennes van Futaba een optimale ontvangst. Dat geldt trouwens ook voor de ontvangerantennes van andere merken. Dat bij Ripmax uitsluitend de oudere ontvanger-typen in de prijslist staan is van vanwege plaatsruimte gebrek.

    Het zelf inkorten van deze coax antennes is te doen, maar ik vind het nogal een listige bezigheid. Van de buitenmantel moet je namelijk de metaaldraadjes van de buitenmantel ook allemaal keurig kwijt zonder een rafelig randje over te houden en zonder de isolatie van de binnendraad te beschadigen.

    De antennes, die voor onze modelbouwontvangers worden gebruikt zijn van het kwart golf principe. Dat geldt voor de whip-antennes (deze dus) en voor de dipool-antennes waar er ook nog een messing busje aan de coaxkabel is gesoldeerd. Gemakshalve berekenen we deze antennes door de (afgeronde) lichtsnelheid te delen door de frequentie-keer-vier. Dat wordt dus 300.000 : (2.400.000 x 4) = 0,03125 m = 31,25 mm. In werkelijkheid ligt de lichtsnelheid iets lager en moeten we eigenlijk het midden van ons GHz-domein nemen (dus 2,4225 GHz) en dan kom je net onder de 31 mm uit. In werkelijkheid zijn onze antennes dus een fractie langer of - zoals in dit geval - een fractie korter (dat moet ik nog eens nakijken), dus zo superkritisch zal het niet zijn. Dit neemt niet weg, dat als je zelf aan zo'n antennetje gaat prutsen moet zorgen dat je weer op de originele lengte uitkomt.

    [edit] Dit doet me er aan denken, dat onze zenderantennes eigenlijk niet zo veel verschillen van de ontvangerantennes. Ik heb ooit zo'n antenne eens opengemaakt, in dit geval eentje, die o.a. op het zendermodule van een T14MZ zit en dat ziet er zó uit:

    [​IMG]

    Je ziet hier aan de linkerkant het draadje van 32mm lang en aan de rechterkant een messing busje van dezelfde lengte. De coax-kabel gaat in z'n geheel eerst door dit messing busje, waarna de binnendraad nog 32mm door loopt en de buitendraad aan het eind aan het busje is vastgesoldeerd. Op deze manier krijg je een dipool antenne, waarbij zowel de binnendraad aan de linkerkant en het messing busje aan de rechterkant de helft van de antenne uitmaken.
    Bij sommige merken hebben ook ontvangers dit soort antennes.[/edit]
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    die 19mm meet je vanaf het einde van de krimpkous. Maar je moet vanaf de verdikking meten waar de werkelijke massa afscherming van de antenne begint.
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Roelof, ik denk dat je doelt op mijn laatste foto, die is idd een beetje slecht van kwaliteit.
    Het dikke donkere deel (ongeveer bij de 6) is een plastic buisje waar de antenne in zit.
    Het dunne donkere deel (wat presies bij de 7 stopt) is de grijze isolatie van de antenne, door de slechte belichting en schaduw lijkt dit zwart.
    Het blanke deel is echt 19 mm.
    Deze antenne heeft geen krimpkous.
     
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    @Corrien bedankt voor je uitgebreide uitleg.
    Het 32 mm verhaal is duidelijk, bij dipool raak ik hem een beetje kwijt.
    Je geeft aan dat knippen toch wel een risico kan zijn, dus ik bestel gewoon een nieuwe antenne.

    Ik blijf wel verbaasd Over de verschillende lengtes "blank" die ik meet, maar het werkt en ik ga er van uit dat Futaba weet wat ze doen.
     

Deel Deze Pagina