Futaba 7C 2.4 Ghz Vs. Graupner(Spektrum)DX7

Discussie in 'Model elektronica' gestart door EricW, 21 okt 2007.

  1. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hoi allemaal,

    Ik was van plan om rond December een 2,4 Ghz zender te kopen..
    Nu vind ik die 12FG een werkelijk prachtige zender... maar ik weet niet wat ik met al die kanalen moet doen en het prijskaartje is niet volledig in overeenstemming met mijn verjaardags budget ;)
    De Futaba 7C 2.4 ghz lijkt mij van dezelfde klasse als de DX7...
    Iemand al een idee hoe de Futaba 7C 2.4 ghz het gaat doen tenopzichte van de Graupner DX7.
    Qua prijs, voor en nadelen, Technische verschillen etc.etc.

    Ik ben gewend aan Futaba dus zou dat een eerste voordeel kunnen zijn.

    Graag jullie mening.

    Eric
     
  2. orinoco

    orinoco Guest

    Hallo:

    Waarom koop je dan niet de 6 kanaals 2.4ghz zender van futaba:FUTABA FF-6 (T6EXP) 2.4 GHz 195 euries
     
  3. TrexzNL

    TrexzNL

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Drachten
    ik denk dat die weer wat te weinig opties heeft.. :wink:

    Ik heb zelf de dx-7, prima zender en ik heb net genoeg aan de programma opties.
    verder niets mis mee en het 2.4 gig systeem werkt erg goed.
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Yep, Met 6 kanalen beperk ik mezelf een beetje.
    Een brandstofheli heeft er m.i. al vaak 7 nodig, en ik heb ook nog 5 vliegtuigen op zolder staan die ik wil besturen.

    Ik vlieg nu met een FF8us, best een fijne zender eigenlijk, maar volgens mij wat traag als ik de testen moet geloven.
    Ik ben ook toch wel erg geinteresseerd in de verminderde kans op storingen.
    Ik vlieg nogal eens wild met mijn MiniTitan op een nabijgelegen sportveld en heb in het verleden een paar keer flinke storingen gehad.
    Dus wil ik het risico gewoon omlaagbrengen voor mezelf en anderen.
    Verder wil ik het directere gevoel en de betere CCPM mixer meemaken, en gewoon weer eens wat nieuws voor de heb ;) .....

    Ik heb al wat meer gelezen over de 7C en de DX7.
    Wat mij wel aanspreekt is de constante frequentie wisselingen t.o.v. de Spektrum die 2 frequenties vastlegt?.
    Iets minder vind ik de wat langere ontvanger antennes, wat wel weer een voordeel is voor vliegtuigen trouwens.
    Van de Spektrum weet ik dat de servo's in een swashmix electronisch exact gelijk aangestuurt worden, heb geen idee of ze bij futaba ook zo ver zijn??

    Eric
     
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Je kunt op www.futaba-rc.com de manual van de T7 downloaden. Weliswaar de 72MHz versie maar qua programmering is die naar verwachting gelijk aan de 2.4GHz versie.

    Je kunt op de site van Spektrum de manual van de DX-7 downloaden.

    Zo kun je op je gemak alles exact vergelijken.
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    bedankt voor de tip bram, ga ze zeker goed lezen.

    Mijn electronica kennis is niet echt geweldig dus was ik eigenlijk benieuwd of er hier mensen zijn die me iets meer (uitgediept)over de verschillen tussen bijv. FASST en Spektrum kunnen uitleggen. En bijvoorbeeld de kwaliteit van de sticks, schakelaars en hoe hij in de hand ligt etc.
    Dus Eigenlijk gebruikers ervaringen van de DX7 en misschien de gewone 7C ??...
    De zaken die je dus niet in een product manual terugvind..

    Eric
     
  7. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    cheja... ik zit ook met dezelfde vraag... van dx7 lees je zoveel maar van futaba vindt je niet echt ervarigen...
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hallo,

    Ben zelf maar op onderzoek uitgegaan, hier en overal.
    Heb veel gelezen en de 7C 2,4 Ghz komt naar alle waarschijnlijkheid in December 2007 uit.
    Daar dit al eens uitgesteld is kan het ook wel eens 1e kwart 2008 worden M.i.

    Er zijn al wat testen gedaan met de 7C die aan een aantal vliegtuig piloten zijn uitgedeeld en de recenties zien er prima uit.

    Over de DX7 is er zeer veel te lezen, zoveel dat het bijna moeilijk is om er iets zinnigs over te zeggen, wel wat opvallende zaken die terugkomen echter.

    Belangrijkste punten waar ik nog mee stoei:

    - De 7C FASST heeft bijv. geen dual elevator flap mix.
    Schijnt verder een prima zender te zijn, het FASST systeem heeft zo zijn technische voordelen m.i..
    Er wordt full range opgegeven, maar wat is nu die full range werkelijk???
    echter vind ik de geboden programmeer opties, lcd venster, en het plastic achtige uiterlijk en de prijzen van de ontvangers wat minder...

    - De EU versie van de DX7 schijnt een opgegeven bereik te hebben van 300 Mtr i.v.m. de gelimiteerde uitzendsterkte......
    Is dit waar?
    en er zijn toch wel aardig wat meldingen over uitval als de zender accuspanning beneden een bepaalde waarde komt.
    Wat M.i. geen probleem hoeft te zijn als je accu gewoon goed geladen en gecontroleerd is, wat ik altijd doe voordat ik ga vliegen.

    Ik zou wel graag reikwijdte ervaringen willen horen van mensen met een EU goedgekeurde DX7.
    De berichten lopen erg uiteen en het is een soep van vaak moeilijk te volgen en oververhitte discussies.

    Ik leun toch sterk naar de kant van de DX7 op het moment, maar heb het laatste zetje nodig :)

    Eric
     
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik worstel zelf ook met soortgelijke overwegingen.
    Iemand bij ons op de club zegt zelfs dat hij zich zorgen maakt over storingen van mobiele telefoons...
    Kan dat??
     
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik hoor van veel zorgen van mesnen, maar alleen maar positieve ervaringen.
    Het enige andere waar ik me zorgen om maak is dat gebeure over de wet (België en Duitsland).
    Ik wil niet dat ik een zender weg moet doen na hem een jaartje te hebben...
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Met wetten is het meestal wel zo dat mensen die zo'n product aangeschaft hebben ten tijde dat de wetgeving "anders" was, vrijstelling krijgen en het product mogen blijven gebruiken.
    Tevens is de prijs van de zender zeer acceptabel, kan ik er een paar jaar mee vliegen dan ben ik al blij :).
    Dus daar maak ik me niet echt zoveel zorgen om.
    De reikwijdte van de Europeese DX7 en de tegenstrijdige berichten van Graupner zelf wel...
    De ene keer wordt het systeem als full range bestempeld en de andere keer als Parkflyer range...

    Voor mijn Heli zal hij waarschijnlijk meer dan voldoende bereik hebben.
    Maar ik vraag me af als ik een vliegtuig ga besturen op grotere afstanden of het bereik dan ook voldoende is.
    Misschien zijn er mensen op dit forum met een EU DX7 die dit positief kunnen bevestigen??

    Groet Eric
     
  12. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik ben zelf meer geïnteresseerd in de 7C.
    Nog even afwachten hoe duur die hier wordt...
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    In dit geval is dat ook zo. Vooropgesteld, dat je een zender aanschaft waarvoor een conformiteitsverklaring is afgegeven, mag je die in de toekomst onverkort blijven gebruiken. Alleen de verkoop van nieuwe apparatuur mag niet meer als de wet verandert. Naar het zich nu laat aanzien heeft de 'Bundesagentur' in Duitsland vastgesteld, dat het 2,4 GHz gebruik voor radiobesturing volgend jaar juli niet wordt ingeperkt (de Europese richtlijn verandert dan). Nederland volgt dat vrijwel zeker. In België is de situatie nog steeds, dat zenders boven 10 mW e.i.r.p. op 2,4 GHz niet zijn toegestaan. Dit is echter nog niet wettelijk bekrachtigd.

    De EU-versie van de DX7 is full range. Ten tijde van de beurs in Neurenberg werd de set voorzichtigheidshalve als parkflyer/indoor set aangeboden. Hetzelfde gold ook voor de Futaba T6EXAP, waarvoor Robbe later opgaf 'full range 900 meter'. Fabrikanten willen zichzelf niet graag in de vingers snijden, dus hebben het in dit geval aan de voorzichtige kant gehouden. Metingen hebben inmiddels uitgewezen, dat de T6-set onder ideale omstandigheden in de lucht een bereik heeft van 3 km. Dat is errug ver! Helaas heeft Graupner geen meetresultaten verstrekt, maar van de DX7 is het bereik beslist niet spectaculair veel minder. Reikwijdteklachten zijn er dan ook nog niet vernomen.
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Bedankt voor de verhelderende info Corrien!
    Ik had het qua wetgeving wel enigszins kunnen ontcijferen van de duitse forums, maar mijn Duits is niet echt geweldig en zeker niet als het onderwerp wat gecompliceerder wordt ;).
    Ik ben er nu wel uit denk ik.
    Gezien het toch wel te verwachtte prijsverschil en de punten die ik eerder noemde zoals bijv. de uitwisselbaarheid en prijs van de ontvangers ga ik toch voor de DX7.
    Lees veel positieve reacties, en als Jetsin en Zsabo er wedstrijden mee vliegen, kan ik er m'n achtjes wel mee maken denk ik :)

    Eric
     
  15. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb al een dx7 (uit usa) en zeer tevreden!

    Persoonlijk ga ik niet wachten tot iemand in politiek e.a. gaat uitzoeken en zeggen of het mag of niet! Ik weet 100% zeker dat ik niemand mee kwaad doe :) Ik ben ook niet van plan om in een ziekenhuis of op schiphol mijn zender gaan aanzetten. En waar ik allemaal vlieg is er geen hond te vinden. Het is ook aan de gebruiker om verstandig mee om te gaan. Met een mobiel ga je ook niet in een ziekenhuis bij ICU ruimte zitten bellen!
     
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Is ook niets mis mee.. :)
    Maar stel dat ik ooit bij een funfly of bij een vereniging ga vliegen i.p.v. wild i.v.m. aanschaf van een grotere heli,
    Dan wil ik zo min mogelijk discussie opwekken (gebeurd doorgaans al vrij snel ;), soms wel goed hoor, soms wat vervelend).
    Als ik 100% zeker wist dat ik alleen wild bleef vliegen dan had ik hem al lang goedkoper besteld.

    Eric
     
  17. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Je kan zo'n zender zonder probleem overal aanzetten.
    Ik heb geprobeerd om ons wlan te storen, dat lukt gewoon niet.
    Ook al zet ik een laptop op de rand van het bereik en de DX7 er boven op, ik merk er echt helemaal niks van.
     
  18. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Wij zitten zo nu en dan samen met een organisatie die LAN parties organiseert, en terwijl hun lannen (zowel bekabeld als Wlan) kunnen wij gewoon blijven sturen.

    Wat ik wel heb gehoord en dat is schijnbaar ook al eerder gemeld is dat sommige indoor 2,4Ghz video verlengingen (zodat je geen kabeltje naar de slaapkamer hoeft te trekken) storing ondervinden. Nu heb ik die zelf niet dus ik kan dat niet testen, maar zelfs dan is het de video die gestoord word, niet andersom.
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Heb ook wel eens gehoord op helifreak dat iemands brandalarm in huis afging als hij aan het instellen was met zijn DX7...
    Heb hem geadviseerd dat op zijn werk te doen, kan je gelijk even vliegen tijdens de algehele ontruiming :).

    Even serieus...
    Bedankt voor alle reacties!
    Ik ga voor de DX7 in ieder geval i.p.v. het wachten op iets waarvan weinigen zeker weten wanneer het komt en wat de grote voordelen of vooruitgang zal zijn,
    vind de zender er kwalitatief beter uitzien, volgens mij uitgebreidere programmeer mogelijkheden, servo matching voor de swash, goedkopere en meer keuze in ontvangers, bewezen goed te noemen,
    en zeker gunstig geprijst als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt.
    Het is geen bedrag waarmee ik mezelf voor jaren vastpin aan een bepaalde zender.
    Denk dat ik hiermee een goede keuze maak.

    Eric
     
  20. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Tsjonge, ik wou dat ik zo gemakkelijk kon kiezen.
    Ik zit zelfs nog te twijfelen of ik wel voor 2.4GHz moet kiezen...
     

Deel Deze Pagina