futaba 9z zender - mode veranderen

hallo, is het mogelijk om een futaba 9z te veranderen van mode1 naar mode 2?

Nu staat de gas rechts, en deze zou ik links willen. Is dit mogelijk zonder al te veel moeite?

Ik weet het niet cker, maar volgens mij kun je dat via de software op de zender doen :?

Een en ander schijnt met weerstanden op de printplaat te werken.

Ben wel eens een beschrijving tegengekomen.

Zal eens gaan zoeken.

Groet,

Marc

bij een ff9 is het de zender uitzetten
linker 2 knopjes indukken en de zender aan zetten en je kan de mode veranderen.
ik denk dat de 9z niet veel anders is.

manusje zei:
bij een ff9 is het de zender uitzetten
linker 2 knopjes indukken en de zender aan zetten en je kan de mode veranderen.
ik denk dat de 9z niet veel anders is.

hoi manusje, ik dacht ook dat het zo was, maar het blijkt toch niet zo simpel te zijn.. hmm :|

Een 9c veranderen vraagt precies weten wat je moet doen en je moet SMD onderdelen kunnen solderen in een omgeving waar 5 printsporen per 2 mm lopen......niet zelf doen dus! Bovendien soldeer je rechtstreeks aan de ingang van een processor. Even een spanning op de tip van je soldeerbout en je kan de hele radio weggooien.

Hans Delemarre

ok ik had de kans van een tweedehands 9z, maar als het zo moeilijk is om die mode te veranderen dan koop ik hem niet. Mijn oog is intussen gevallen op een 9c :) da's toch ook helemaal geen slechte keus :D

ik heb ooit een 2e hands zender willen kopen en de vraag aan de service dienst voor gelegd.
hun kunnen dat prima voor je doen.

zelf gaat dat helaas niet zo gemakkelijk als bij de 9C, er moet fysiek een aanpassing gemaakt worden.
verder schroef je bij de 9C zo de kap eraf en kan je overal bij, en bij de 9Z heb je hulp nodig van de explosieven opruimingsdienst om het ding te ontmantelen om overal goed bij te komen :wink:

derde punt is uiteraard dat wat michel al aangeeft, wat er allemaal mis kan gaan in het service menu, tenslotte moet alles opnieuw gecalibreerd worden.

kan je dan niet gewoon de gas servo op een ander kanaal zetten... dat je bijv kanaal 2 (is bij mij linkerstick omhoog/omlaag) als daar het stekkertje in zit verplaatst naar kanaal 4 (is bij mij rechterstick omhoog/omlaag).

ik weet niet of je enig benul hebt hoeveel mixers en opties er in een 9Z zitten die dan op zoek zijn naar je gas op kanaal 3 en hem tegen komen ergens ander ?

ik denk het niet :)

nee zo simpel is het helaas niet.

dieter zei:
ok ik had de kans van een tweedehands 9z, maar als het zo moeilijk is om die mode te veranderen dan koop ik hem niet. Mijn oog is intussen gevallen op een 9c :) da's toch ook helemaal geen slechte keus :D
manusje zei:
mischien kan corrien hem om bouwen voor je.
De servicedienst mag alleen aan Robbe Futaba zenders schroeven.

Eigenlijk wil ik me vanwege andere discussies over dit onderwerp niet meer met dit soort vraagstukken bezighouden, maar de draadstarter behoort wel het volgende te weten:

In België is er veel kans, dat de zender is geleverd door Sablon Distribution. Deze firma levert niet alleen spelletjes en sportartikelen, maar ook Futaba en Tamiya. Sablon is één van de vier door Futaba geautoriseerde importeurs voor Europa. Het adres vind je op deze site: http://www.sablon.nl/service.php

Als je de zender wil laten omzetten naar een andere mode is het beste advies om deze in te leveren bij je winkelier. Deze zorgt dan dat deze te bestemder plaatse komt. In Brugge en omgeving zijn er meerdere te vinden, die je wel kunnen/willen helpen.

Ik heb mijn 9zap ook zelf omgebouwd.(eerste serie)
Je kan de veertjes overzetten naar andere joystick.
Je kan het "ratelplaatje" ook overzetten naar andere joystik.
Je kan ook de stekkertjes verwisselen.
punt blijft, dat het een moeilijk klusje is.
In de software kan je elke functie toekennen aan elke as van elke joystick.
voor de mensen die "gas"op een links/rechts functie willen hebben , dan kan dat zelfs.
Ik zelf heb dat ratelplaatje omgedraait zodat je niet die ratel voelt in de stick.
Maar om bij al die onderdelen te kunnen komen om het om te bouwen, moet bijna de hele zender uit elkaar, voor een leek op dat gebied, geef ik de raad : niet aan beginnen. (electronica is gevoelig voor statische stroompjes)

vraag technische dienst of winkel.

groet Richard

@allen
Naast de hardware ombouw moet er ook een sofware matige reset plaatsvinden. Ik heb dit bij Robbe Duitsland nagevraagd. Deze hebben mij geadviceerd hier niet aan te beginnen. (Ik had zelf 'helaas' al de ratel ed. omgezet.. Wanneer je nu bij de 'servo' menu kijkt dan zul je zien dat de nulstellingen niet meer kloppen. )

Reset + nieuwe calibratie is nodig bij deze zender!

Je kunt dit laten doen door de Robbe Technische Dienst.

Grt, Michel

Ja, dat klopt!!

De zender moet opnieuw ge-calibreerd worden.

Toen ik hem kocht was de DSC funtie òòk software-matig nog uitgeschakeld.

Toen heb ik dat òòk meteen laten fiksen.

Tevens blijk ik natuurlijk een europeese versie van die zender te hebben , anders was ie ook te up-daten met nieuwere software,maar helaas.

Bij een niet europees-model kon toen der tijd (8-9jaar geleden)nog wat gyro-software vernieuwd worden.

Het verbaasde mij dat het toen allemaal onder service viel, niets voor betaald.

groet Richard

Back