Futaba / BeastX / Hobbywing platinum

Beste allen, ik ben redelijk nieuw in de heli wereld en ben bezig om een oude 450 Helicopter opnieuw in te stellen.
Ik heb een Futaba T18SZ zender, een Microbeast plus op de laatste firmware en een Hobbywing Platinum 60A regelaar.
De regelaar heeft een enkele gele kabel met een stekker waar volgens de manual een puls uit komt voor een Governor. Ik heb deze gele kabel op de BeastX aangesloten conform manual. In de zender heb ik een 3 standen schakelaar toegewezen voor de Governor. (Deze schakelaar heb ik eerst gebruikt met idle-up instellingen en dat werkte wel.)
Als ik alles aanzet en de BeastX aansluit op de pc dan kan ik wel zien dat er een puls komt.
Als ik de heli op grond zet en wil optoeren gebeurd er helemaal niets.
Wat zie ik over het hoofd?

Bijlagen

• 1000px-Governormenu_A_ESC_signalwire.png
    1000px-Governormenu_A_ESC_signalwire.png
    176,1 KB · Weergaven: 97
Bij Futaba moet je het gas kanaal reversen, heb je dat gedaan?
Als het met de governor regeling via de BX niet wilt kun je de ESC governor gebruiken en het gas gewoon een "flat-line" geven.

Bij Futaba moet je het gas kanaal reversen, heb je dat gedaan?
Als het met de governor regeling via de BX niet wilt kun je de ESC governor gebruiken en het gas gewoon een "flat-line" geven.
Ik geef geen gas toch? Rechts heb ik pitch en aileron en links hoogte en richtingsroer. Met een schakelaar geef ik "idle-up". Dat is dan toch mijn gas? Gas reageert niet op een knuppel impuls.
De ESC governor is toch dat gele kabeltje?

Meest gangbaar:
Rechts - Rol & nick
Links - yaw & collective
Toeren op de kop moeten zoveel mogelijk constant blijven, die selecteer je idd met de idle up switch, en worden idd niet door de knuppel geregeld.

Daar zijn dan 2 mogelijkheden:
- governor van de regelaar (ESC) gebruiken, dat is het simpelste en doe ik altijd (de Hobbywing regelaar doet dat voor mij prima), het gele kabeltje heb je dan niet nodig.
- externe governor gebruiken, dat is jou vraag, ik doe dat nooit dus kan daar weinig over zeggen.

Maar de ESC moet wel weten wat gas dicht en gas vol open is, anders werkt ook de idle up switch niet goed.
Dus bij Futaba gas reversen, gas curve van 0 tot 100% lineair instellen en ESC de eindstanden inleren.

Om verder te gaan op het gele governor kabeltje, en hier laat ik me graag door experts over informeren, ik zie het voordeel niet.
Als ik de ESC direct in mijn ontvanger gas kanaal steek en de ESC op governor mode zet, regelt de ESC alles prima zelf.
Wat jij wilt (andere optie) is gas kanaal naar BX, signaal van ESC naar BX, en dan de BX het gas (governor) laten regelen, ik zie het voordeel niet.
Ik zie pas voordeel als er losse toeren sensor word gebruikt, maar ik vlieg geen wedstrijden dus zie die noodzaak niet..
Lekker de ESC governor de toeren laten regelen, daarom heb je een goede heli regelaar (de Hobbywing).
Maar wellicht zie ik een voordeel over het hoofd, doe het overigens altijd en al jaren zo en werk perfect.

Laatst bewerkt:
Meest gangbaar:

Om verder te gaan op het gele governor kabeltje, en hier laat ik me graag door experts over informeren, ik zie het voordeel niet.
Als ik de ESC direct in mijn ontvanger gas kanaal steek en de ESC op governor mode zet, regelt de ESC alles prima zelf.
Wat jij wilt (andere optie) is gas kanaal naar BX, signaal van ESC naar BX, en dan de BX het gas (governor) laten regelen, ik zie het voordeel niet.
Ik zie pas voordeel als er losse toeren sensor word gebruikt, maar ik vlieg geen wedstrijden dus zie die noodzaak niet..
Lekker de ESC governor de toeren laten regelen, daarom heb je een goede heli regelaar (de Hobbywing).
Maar wellicht zie ik een voordeel over het hoofd, doe het overigens altijd en al jaren zo en werk perfect.

Een ESC regelt "reactief". Dus de ESC ziet het toerental veranderen en reageert daarop door de throttle verder open/dicht te zetten.

De Beastx/ FBL stabi reageren uiteraard ook op het toerental vanuit de ESC. Een groot verschil hierbij is dat die weten wat jouw stick input is. Als je dat dus goed instelt kan je die dus ook proactief laten reageren. Door middel van precompensation kan je dan instellen dat als je pitch of een cyclic input geeft dat direct het throttle niveau omhoog gaat. Gedachte hierachter is dus dat je toerental nog stabieler blijft doordat je al reageert op je stick inputs. Of je het uiteindelijk echt merkt is natuurlijk de vraag :).

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg.
De ESC staat nog in governor mode, dus e.e.a. zit elkaar waarschijnlijk ook in de weg. Ik ga doen wat Tbird2 schrijft en de governor in de BeastX laten voor wat het is.

Door middel van precompensation kan je dan instellen dat als je pitch of een cyclic input geeft dat direct het throttle niveau omhoog gaat.
Kijk dat is een duidelijk antwoord!

Nu ik het voordeel er van zie zal ik het wellicht een keer proberen zo aan te sluiten, gewoon omdat het kan zeg maar.
Maar op de heli's waar ik nu allemaal de ESC governor gebruik laat ik het lekker zitten zoals het zit, werkt prima.
Ik denk dat zolang ik (of andere piloot) niet op serieus F3C of 3D niveau zit, die paar procentjes verschil geen positieve invloed op het vliegen gaat hebben.

Twin bedankt, en Rolf succes en laat even weten of het gelukt is.

scheelt ook, als je een rustige vliegstijl hebt
dan heeft de gov alle tijd om de zaken aan te passen.

vlieg je wat "enthousiaster" waarbij de last wissels nogal veranderen per tel, dan ga je verschil merken.
persoonlijk heb ik mn trex 600 met methanol motor op de vbar governor gezet. werkt goed.
alleen is mijn vliegstijl niet zo heel wild, ik merk noemenswaardig weinig verschil met de losse gov die er eerder op zat

Ik heb de governor in de BeastX weer uitgezet en in de HW aan. Ik ben een beginner en zal van e.e.a. waarschijnlijk toch niks merken.
Tbird2 en Twin bedankt voor de uitleg.

Back