Futaba DSC-kabel

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo, heeft er iemand een schema voor het zelf maken van een DSC-kabel?

Via deze kabel kan ik dan mijn FF8 zender (zonder modul) koppelen aan de ontvanger om zo in de werkplaats de servo's en mixers in te stellen.

Olivier, bedankt.

Gelijk maar een kabel gemaakt en het werkt perfect op mijn FF8 en een Fp118 ontvanger

bedankt

Hallo Gerard,

Zelfde principe voor de FF9 : massa naar massa, signaal naar signaal en +5 volt naar + van de ontvanger. Maar vermits ik niet juist weet of er een +5 volt op de FF9 beschikbaar is, gebruik je best de ontvangerbatterij als voeding voor je ontvanger (principe toegepast bij JR).

Dus signaalpin 3 naar witte draad servoplug,
groundpin 2 naar zwarte draad servoplug,
en ontvanger onder spanning zetten met ontvangerbatterij

Gerard, indien je het schemaatje wil, effe een persoonlijke mail naar adres te vinden op mijn webstek (anti-spam)
Olivier

Hallo Maarten,

olivier, is dit het gewone PPM signaal dat hiervoor gebruikt wordt?

Inderdaad, het gewone PPM-signaal...MAAR zo'n DSC-functie kan uitsluitend worden gebruikt voor ontvangers die van zo'n DSC-ingang voorzien zijn!
In jou geval, Maarten, zou je wel de ontvanger durven open gooien en het gepaste contactje vinden (en ik ook misschien), maar mijns inziens is dit de moeite niet zolang we niet aan competitie meedoen. En als we dat dan ooit zouden doen, zullen we wel een ontvangertje kopen uitgerust MET DSC-ingang, niet?
Olivier

jammaar, ik heb zo'n ontvanger met DSC-ingang :-)
Nu zie echter ik niet direct het voordeel van zo'n DSC kabel, zeker niet als de ontvanger nog gevoed gaat worden van zijn eigen batterij.
En om geen overtollige HF-straling te veroorzaken? Ik zie mezelf nog niet zo vlug de hele tijd m'n module of het kristal uitpluggen, is weer meer kans op 'storingen'.

Maarja, ook iets wat geen nut heeft is nog leuk om te maken.. :-)
Ontvangers gaan aanpassen hiervoor zou ik persoonlijk ook niet doen. Zo lang hij werkt ben ik er zo voorzichtig mogelijk mee. Zenders zijn iets ruimer bemeten qua electronica (voor zover ik heb gezien).

mvg,
Maarten

Hallo Maarten,

En om geen overtollige HF-straling te veroorzaken? Ik zie mezelf nog niet zo vlug de hele tijd m'n module of het kristal uitpluggen, is weer meer kans op 'storingen'.

Ja, maar met zo'n DSC-kabel is het de bedoeling dat de plug die je in je zender steekt automatisch de zender aanzet EN dit ZONDER HF-straling.
Daarvoor (had ik vergeten te zeggen) moet je bij de FF9 pin 4 en 5 kortsluiten . Voor de Futaba Din-plugs moet je ook 4 en 5 kortsluiten, maar dit geldt niet voor alle zenders met Din-plug (o.a. niet voor de Robbe-Futaba's) (zie mijn webstek hoofdstuk 3).
Zelf vind ik dit ook maar wat overbodig, maar kan nuttig zijn als iemand op het veld met dezelfde frekwentie aan het vliegen is en jij wil nog wat knoeien aan je radio...maar het blijft gevaarlijk, de verstrooide gebruiker zou toch eens zijn zender kunnen aanzetten...
Olivier

het is ook meer om thuis je heli/vliegtuig in te regelen en programmeren zonder te zenden en dus ook zonder je antenne uit te hoeven trekken, want zenden met ingeschoven antenne vinden de futabas niet zo leuk.

hallo

vraagje
ik heb vroeger een promars (robbe)gehad en die had ook zo een kabel
die heb ik nu nog steeds maar mijn promars heeft de geest gegeven
nu heb ik nog een terra top zender van robbe
kan ik die kabel daar ook voor gebruiken

ik gebruite namelijk die kabel in een mini duikboot die met een camera was uitgerust
ik moets toch een coax cabel mee slepen voor de video dus ik heb er ineens maar ook die dsc kabel bij gevoegd en dat ging lekker tot die promars de geest gaf en naar transitorhemel verhuisde
de boot heb ik nog steeds maar zonder kabel lukt varen niet meer zo best

sportieve groeten raf
http://www.geocities.com/janssensraf/hengelhoef/

Back