Futaba extra voltage kabel

Voor mijn edf 90mm jet wil ik gebruik maken van de extra voltage poort op mijn futaba ontvanger.
Zo kan ik een voltage alarm instellen wanneer de lipo spanning te laag komt.

Iemand ervaring met deze kabeltjes? Waarom is de extra fuse nodig? Zoals je kan zien hier:

1756626687056.jpeg

Ik heb tientallen van deze kabeltjes liggen met dit stekkertje maar geen fuse.
Kan dit zonder? Indien niet dan kan ik deze aanschaffen toch? https://www.vanallesenmeer.nl/PCB-ZEKERINGEN-1A-125V-Littelfuse
Volgens de site van Futaba zou het dergelijke fuse moeten zijn van 1A125Vdc. https://futabausa.com/product/ubb1041/
Dan heb ik in principe dezelfde kabel als ik het goed begrijp.

Bijlagen

• 1756626616990.jpeg
    1756626616990.jpeg
    28,6 KB · Weergaven: 46
lijkt of het een soort bescherming van de ontvanger is. (voor zover ik nu weet). dat als men iets aansluit, dat men niet per
ongeluk de ontvanger opblaast (ontvanger niet kortsluitvast) . m.i. als je zelf weet wat je doet (niet teveel stroom laat trekken), zou het zonder kunnen.
dit is "normaal" immers.
ik weet dan niet hoe het met de garantie is, als er iets opblaast per ongeluk.

ah dan kan het zijn dat het niet een monitor uitgang is, maar echt een soort power poort. in dat geval kan je er wsl niet de accuspanning
mee monitoren. (tenzij, firmware aanpassen mss maar dat gaat veel te ver wsl.)
bijv. bij een arduino, zijn er allerlei truukjes uit te halen met e.e.a. poort ervan. "repurposen" fout gezegd.

edit: ah het is toch een ingang, idd. dan is de zekering, dat je die niet opblaast (door verpoling mss, plus min omgedraaid).
zou eigenlijk ook niet hoeven bij normaal, verstandig gebruik.
zoals ze het toch aanbevelen, toch maar doen goed idee. ik weet ook niet zeker wat er verder mis zou kunnen gaan als men gewoon
de spanning aansluit, waardoor er perse, zo'n zekering toegepast moet worden. misschien kan het soms even voorkomen, dat die poort "gesloten" worden. (misschien, sluit de poort kort, bij ompoling. als dan de zekering gaat, is dat het enige dat dan kapot gaat)
(kan ook dat de poort op de microcontroller, een ingang, en een uitgang kan zijn, dit is allemaal, speculatie en misschien niet op die ontvanger van toepassing.)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet precies hoe, wat of wanneer de zekering, of soms een weerstand, bescherming biedt. Wel dat de voltage meting heel erg fijn werkt. Het voltage dat op de poort binnen komt kan op de zender worden weergegeven. Ik heb hem op afroep op een schuif zitten en een melding, middels vibratie, als de spanning onder de 3,5 per cel komt. Dat is natuurlijk steeds onder belasting en kan naar believen ook iets lager worden ingesteld (bij hoge motorvermogens bv.) Deze beveiliging bevalt mij erg goed, feitelijk beter dan de opgenomen capaciteit die een Unisens geeft. Die waarde verliest zijn effectieve beveiliging als een lipo zijn nominale vermogen begint te verliezen.

groet,
Erik

Ik heb dat ook...
en volgens mij zat er bij mij geen zekering bij.
gewoon recht de draden aan de accudraden, en zo de ontvanger in.
ik heb nu dus de ontvangerspanning en de accuspanning op mn telemetrie in de zender

Werkt super, ik sluit deze aan op de balanceer poort (1 en x=3 of 4 of 5 of 6) van de motoraccu.
In de zender wordt dan netjes de spanning aangegeven.

Back