Futaba F-14, van 35MHz -> 40 MHz

• Topicstarter Topicstarter rudma
  • Startdatum Startdatum
R

rudma

Guest
Hallo,

Ik heb een advertentie gezien van een F-14 FM4/8/3, dus compleet met servo's en ontvanger. Echter deze is in de 35MHz uitvoeren.
Omdat ik 'm wil gaan gebruiken voor mijn Smit Nederland moet ik dus gaan verhuizen naar de 40MHz band.

Ben ik met het vervangen van het kristal klaar of is de zender 'echt' afgeregeld in de 35MHz band?

En geldt dit ook voor de ontvanger?

Groet,

Rudi

Helemaal waar, maar het blijft elende met die frequenties, er zijn er gewoon veel te weinig, daar zou men eens wat aan moeten doen, vooral de 27 en 40 Mhz banden uitbreiden.

Dit is een forum met veel leden waarom niet Agentschap Telecom berichten en handtekeningen verzamelen.

Veel van die frequentie's zijn ook voor babyfoons zover ik weet.
De bovenkanalen op de 27 Mhz worden gebruikt voor piepers een oproepsysteem in ziekenhuizen enz.

Maar als je van 1980 rekend toen hadden we 6 kanalen op 27 Mhz en 4 kanalen op 40 Mhz.

Later is daar de 30 Mhz bij gekomen maar Duitsland en Belgie deden uiteindelijk niet meer mee en aangezien de fabrikanten alleen Nederland niet interesant vinden is deze weer uit productie genomen.

Inderdaad, ik zit hier nu op kanaal 53, 40 mhz, en dat schijnt door onze draadloze telefoon gebruikt te worden.

Tja Pendelaar, ik kreeg de kristallen bij een zenderset, en dan kan je niet meer kiezen welk kanaal je wilt.

En die frequentie's zijn legaal voor de modelbouw dat waren de eerste 4 kanalen die vrij gekomen zijn na de 27 Mhz die we hadden.

Maar er is te weinig ruimte en er zijn te veel gebruikers.

1 Zo heb je Wifi voor je Pc.
2 Draadloze koptelefoons.

Het verschil tussen 1 en 2 is dat de een eenrichtingsverkeers is en de ander niet, bij Wifi controleerd de Pc de data die overgekomen is ontbreekt er wat dan wordt het nog eens overgestuurd.

Bij een koptelefoon niet en bij een babyfoon ook niet.
De geneomde instalaties hebben 10 Mw en wij met onze besturing 100 Mw.

Met een portofoon die je overal kunt kopen (LPD, Low Power Device) deze zijn 10 Mw en hebben een reikwijdte van 3 Km in het open veld moet je niet in een auto zitten en er moeten ook geen huizen tussen staan.
Maar als ik daar een externe buitenantenne aan bevestig met inductie en deze antenne staat op het dak dan kom ik er wel 30 Km ver mee.
Je mag de antenne niet vast aan de portofoon maken dat is illigaal maar met inductie mag het wel is geen wet voor.

@jon
Maar goed....je kunt natuurlijk nog altijd een nieuw setje kristallen aanschaffen zodat je niet meer gestoord zult worden van diverse babygeluiden.......
@rudma,
Ik zou de zender niet kopen, 35mhz voor boten krijg je gedonder mee.
Uitkijken naar een 40mhz voor bootjes.

Pendelaar

@alle antwoorders ..,

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels een F-14 40MHz besteld. Dus ik zit voorlopig safe :wink:
Nu verder bouwen en op zoek gaan naar de meest geschikte set kristallen. Zolang ik in m'n uppie blijf varen geen probleem maar als m'n speeltje af is wil ik 'm toch een keer gaan showen :D

Rudi

Back