Futaba F14 accu?

• Topicstarter Topicstarter surfcrx
  • Startdatum Startdatum
S

surfcrx

Guest
Hallo,

Ik ben al jaren in het bezit van een Futaba F 14 zender.
Nu is echter de accu, een Sanyo N-1700SCR, kapot.
Weet iemand welke accu ik nu kan kopen ter vervanging?
De huidige kapotte is de originele en dus sterk verouderd, denk ik...:confused:

Het moet een versie zijn met een kleine rode aansluiting. Op internet zie ik alleen maar accu's met grotere witte stekkers staan.

Hallo,

Ik ben al jaren in het bezit van een Futaba F 14 zender.
Nu is echter de accu, een Sanyo N-1700SCR, kapot.
Weet iemand welke accu ik nu kan kopen ter vervanging?
De huidige kapotte is de originele en dus sterk verouderd, denk ik...:confused:

Het moet een versie zijn met een kleine rode aansluiting. Op internet zie ik alleen maar accu's met grotere witte stekkers staan.

hobbyin verkoopt 8 cellen packs waar dennis terplekke de goede connecter aan soldeerd. Een paar weken gelden nog een pack gekocht voor een fc-18 v3+, wat precies dezelfde zenderbak is.

tn_DSC01684.JPG

het groene pack in bovenstaande foto, gekocht 4 weken gelden :)

sjors

Kijk, dat zijn de goede berichten!:D
Dus als ik dat bestel bij hobby in en vermeld F14, dan krijg ik ook wel zo een? Hoe duur was ie eigenlijk?

Kijk, dat zijn de goede berichten!:D
Dus als ik dat bestel bij hobby in en vermeld F14, dan krijg ik ook wel zo een? Hoe duur was ie eigenlijk?

Yep gewoon duidelijk zeggen dat je een futaba F-14 heb en dus een 'old-school' 8 cellen pack. Het koste dacht ik 15e ofzo. Maar ik zou zeggen dat een winkel in jou buurt dit ook wel moet hebben...

ok bedankt voor de tip.

Nee, hier in de buurt van Emmen zitten helemaal geen modelbouwzaken. Degene die er waren zijn weer pleite. Sommige zaken deden het erbij zoals Bart Smit vroeger ook nog wel eens spul had staan. In de buurt zijn nu Zwolle en Groningen. Bij Krikke zijn we geweest, maar daar hadden ze alleen van de "nieuwe" aansluiting gehoord.
Ik wil ook nog eens in Duitsland kijken, Futaba is toch Duits? Of is de Duitse modelbouwmarkt net zoals de aquariamarkt.. Veel duitsers komen naar NL om hun hier goedkopere duitse aquariamerken te kopen..

Hoezo, de "nieuwe aansluiting"? Voor de F14 is er altijd maar één steker geweest, net zoals voor elke F-serie zender. De standaardaccu's zijn hieronder afgebeeld. Links bestelnr. 1-4154, waarvan de fa. Krikke er gegarandeerd wel op voorraad heeft. Rechts de veel duurdere met bestelnr. 1-4245.
Als je naar een rood stekertje gaat vragen voor een F14, zullen ze inderdaad niet weten wat je bedoelt, want dat is er alleen voor andere zendertypen.

P1001_1-4154.jpg
P1001_1-4245.jpg

Hoezo, de "nieuwe aansluiting"? Voor de F14 is er altijd maar één steker geweest, net zoals voor elke F-serie zender. De standaardaccu's zijn hieronder afgebeeld. Links bestelnr. 1-4154, waarvan de fa. Krikke er gegarandeerd wel op voorraad heeft. Rechts de veel duurdere met bestelnr. 1-4245.
Als je naar een rood stekertje gaat vragen voor een F14, zullen ze inderdaad niet weten wat je bedoelt, want dat is er alleen voor andere zendertypen.

Ehh de originele accu van mijn F14 heeft een ROOD stekkertje.. Daarbij zegt polomaniac dat het te solderen is. Aftermarket dus.
Die accu 1-4154 heb ik ook gekregen maar heb ik geen moer aan. Ze hebben echter niet gevraagd wat voor stekker ik moest hebben. Als hobby in weet dat je old school kunt solderen, waarom weet Krikke dat dan niet?Of bent u vriendin van Krikke..?;)

Tja, je mag denken, dat je het beter weet dan je winkelier, maar mij bluf je niet af met je niet-originele, rode stekertje :neutral:! Dit zal wel zo'n bec-stekertje zijn, zoals hieronder afgebeeld. Dat hoort in deze zender niet thuis omdat het verkeerdom gemonteerd kan worden.
P1001_1-F1410.jpg

De accu-plaatjes, die ik hierboven heb afgebeeld, zijn afkomstig van de site van Robbe. Dit zijn de originele Robbe F-serie accu's met de accustekers, zoals ze altijd aan de F-serie zenderaccu's hebben gezeten. Reeds in de 80er jaren is Robbe dit stekertje gaan gebruiken voor de voorlopers van de F-serie. Dit is ook het enige stekertje, dat slechts op één manier past op de contrasteker van de F14 zender. Uiteraard kun je ook bij een winkelier een accu laten confectioneren, maar dan zal er toch ook altijd dit stekertje gemonteerd moeten worden.

Trouwens, als servicedienst voor Nederland en België voor o.a. Robbe-Futaba zijn alle winkeliers mijn vriend cq vriendin. Dat heb je dus goed gezien.

Ehh de originele accu van mijn F14 heeft een ROOD stekkertje.. Daarbij zegt polomaniac dat het te solderen is. Aftermarket dus.
Die accu 1-4154 heb ik ook gekregen maar heb ik geen moer aan. Ze hebben echter niet gevraagd wat voor stekker ik moest hebben. Als hobby in weet dat je old school kunt solderen, waarom weet Krikke dat dan niet?Of bent u vriendin van Krikke..?;)

Jou accu heeft misschien een rood stekertje maar dat is dus niet orginaal .

En de winkels vragen ook niet wat voor steker je nodig hebt als ze weten dat je een F-14 hebt .

Pas maar op dat je geen sluiting maakt met je "rode" stekertje want dan moet je zender naar de service dienst en dat is toevallig Corrien . :rolling:

Mvg Johan

ik zie dat je in emmen woont, misschien heeft andre (rc modelracing) nog wel iets liggen, moet je hem even vragen.

ik zie dat je in emmen woont, misschien heeft andre (rc modelracing) nog wel iets liggen, moet je hem even vragen.

Bedankt voor de tip. Ik kwam dit adres ook al tegen op modelbouwwinkels.nl. Als deze zaak de 4154 heeft dan is dat lekker dichtbij natuurlijk.

Anders maar eens bij Hangar kijken, de verzendkosten bij hen zijn lager tov Krikke ;)

@Corrien, Aangezien u de ervaring ermee hebt :teacher:, ga ik maar voor de zekerheid, de 4154 ;)
Bedankt voor de waarschuwing mbt de stekkers.
Wel grappig trouwens dat ik in eerste instantie de vraag stel over het type accu omdat ik het niet weet, maar vervolgens het antwoord van iemand anders moet verdedigen :D
Maar goed, ik weet van verschillende Honda en CRX fora dat er veel mensen zijn die het denken en zeggen te weten, terwijl dat niet zo is. Vandaar het even tegengas geven..

Back