Futaba F14 ervaringen en tips?

• Topicstarter Topicstarter Roger B.
  • Startdatum Startdatum
R

Roger B.

Guest
Ik heb enkele gebruikte zenders van Futaba, type F14 op het oog.

Ik zie dat er 35 en 40 mhz modellen zijn... is een van die twee beter, waar zit dat dan in ?

hoe zit het met toevoegen van bedieningen, is dat nog leverbaar, is het alleen een schakelaar, of komt er een extra printje in?

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips mbt dit model

Hoi Kyosko,

De 35 MHz-zenders en ontvangers zijn alleen toegestaan voor modelvliegtuigen en -helicopters. Auto's en boten moeten het doen met 27 MHz en 40 MHz.

Uitbreidingen zijn nog steeds te koop en bestaan vaak uit een schakelaar, eventueel een klein printje en een snoertje met stekker. Kijk anders ook eens bij de fabrikant op de site: www.robbe.de

Groet,
Robert

Oke, als autorijder mag ik dus (hoe strikt is dit) geen 35 mhz nemen...

en andersom? als ik een 40mhz heb en strakkies ook ga vliegen, kan ik die dan wel gebruiken?

Daarnaast nog de vraag (sommige zenders worden zonder ontvanger verkocht) moet er een ontvanger van futaba bij of kun je elke ontvanger met gelijke frequentie(bereik) gebruiken??

Precies zoals je het zegt. Als autorijder mag je geen 35 MHz nemen. Je mag wel vliegen op 40 MHz.

Niet ieder merk ontvanger kan samenwerken met de F14. Dit varieert per merk. Volgens mij zijn er op dit forum al behoorlijk wat discussies gegaan over wat wel en wat niet met elkaar werkt. Sowieso lijkt me het een goede vraag voor de winkelier om te beantwoorden.

er word niet op gecontroleerd als je niet op een club zit maar ik denk dat de vliegclub niet blij met je is als je op 35 mhz met je autootje gaat rijden
overigens heeft 40 en 35 mhz geen verschil kwa bereik
am en fm wel
m.v.g Marijn

Je mag alleen vliegen op 35mHz.
Je mag ook vliegen op 27mHz, 35mHz & 40mHz. (in NL)

Ontvanger is niet merk gebonden (wel frquentie (= kanaal)), denk er om dat je niet PCM of PPM / ontvanger & zender(modes) door elkaar kunt gebruiken.

Er is al veel over geschreven dus zoek eens in het archief; je kunt niet zondermeer alle merken door elkaar gebruiken maar er zijn wel beproefde combinaties. En kristallen moeten sowieso van hetzelfde type/merk zijn als de zender, met de F14 dus Futaba. Futaba en MPX gaan bv al niet samen...

Je kunt die schakelaartjes ook heel makkelijk zelf toevoegen, met PC snoertjes soldeer je het zo aan elkaar.

Okee, klinkt veelbelovend allemaal...

Bedankt voor de tips

ik probeer als nieuwkomer netjes te zijn en zal dus kiezen voor 40mhz, ik heb geen zin om een andere hobbyïst zijn geliefde vliegtuig in de grond te doen verdwijnen doordat ik toevallig ook 35mHz gebruik met mijn autotje.

Net de zender gekocht, ding ziet er als nieuw uit!

40mhz 8 kanaals F14 zonder toebehoren (dus geen accu, servo, ontvanger en kristallen) voor 40 euro...te duur?

er zat helaas geen gebruiksaanwijzing bij....is die aan te bevelen? en zoja, waar te downloaden/copieeren/kopen?

De accu.. 9,6 volt 1800mah? met kleine stekkertje op dat aparte printje in de hoek (bij laad-aansluiting) neem ik aan?

Ik neem aan een ppm, maar is dit een ppm of pcm zender?

zelfde vraag voor fm en am (weet vrijwel zeker fm)

Kortom als ik een 40mhz fm ppm ontvanger heb, werkt dit dan met deze zender, en meot ik dan een futaba zenderkristal en merkgebonden ontvanger kristal of beide futaba?

Kijk even op de site van Robbe.
Daar is nog wel wat te vinden over de F14
http://at.robbe-online.net/cgi-bin/...late/1/?ISID=415f305501697d3b27173e0dc121061f / kiezen: 4 - 8 channels en dan klikken op het juiste zender ikoon.

De aansluiting voor je accu zal zo'n klein stekertje zijn (als van je servo's).
Beste ga je er mee naar de winkel en past de boel gewoon.
(niet interessant om online te bestellen)

Zender is:FM en PPM
Ontvanger dient dit ook te zijn, maar mag van ander merk.
Zend-kristal moet Robbe/Futaba zijn en ontvang-kristal moet van het zelfde merk als je ontvanger zijn.

Back