Futaba FC-16 35Mhz voor Robbe U 2540

• Topicstarter Topicstarter Sander2540
  • Startdatum Startdatum
S

Sander2540

Guest
Beste mensen,
Ik ben helemaal nieuw hier. Ik ben sinds afgelopen week de trotse bezitter van een half gebouwde Robbe U2540 duikboot! Oh oh... ik ben weer zo gelukkig als een kind van 2 :-)
Nu ben ik nog op zoek naar een zender en weet nog van mijn vorige bootjes dat de F14 een goede zender was. Maar... nu kan ik een FC-16 overnemen. Ik ben er te lang uit om te weten of dit een geschikte zender is voor de 2540. Daarnaast weet ik niet wat het verschil is tussen 35 of 40 Mhz. Dit is dus een 35... en ik meen me iets te herinneren dat je voor bootjes 40Mhz moest hebben. Wie kan mij hiermee helpen? B.v.d.

Sander,

De 35 MHz is wettelijk alleen toegestaan voor het besturen van modelvliegtuigen.
Blijft over voor ons: de 27 MHz, de 30MHz en de 40MHz.
30MHz wordt niet meer gemaakt. Is soms nog wel 2e hands te krijgen. Is (naar mijn weten) alleen door Robbe gemaakt.)
27 MHz heeft de naam gevoelig te zijn voor storingen omdat die band ook door bv de zogenaamde "bakkies" wordt gebruikt.

In principe werkt je duikboot ook gewoon zonder problemen op de 35MHz. Jou signaal gaat op het vaarwater niet eens zo overdreven ver weg. Na een paar honderd meter is het wel gebeurd. Je boot zie je dan al lang niet meer (maar dat is met een duikboot natuurlijk nog veel eerder het geval :wink: )
Jou signaal gaat echter ook omhoog. Daar, en dat kan enkele kilometers verder zijn, kan een modelvliegtuig er wel degelijk last van hebben.
En, die hebben de nare eigenschap omlaag te kunnen vallen bij storing.
Niet aan beginnen dus, die 35MHz.
Let op: sommig winkeliers verkopen nog steeds 35MHz apparatuur aan iedereen. Ook wanneer ze weten dat je gaat varen. (Dit geldt natuurlijk niet voor elke modelbouw leverancier.) Let er dus zelf op.

Succes,

Wim

Bovendien beperk je jezelf; op het moment dat je met een 35mHz zender aan een (scheeps-)evenement meedoet kan je zonder meer geweigerd worden.
Even voorstellen: je hebt je model perfect gebouwd, in een watertje achter je huis een aantal prima proefvaarten gemaakt, en je bent er helemaal klaar voor.
Dan is er een scheeps-bijeenkomst ergens in het land, 80 km bij je vandaan. Hup, model in de auto, 80 km tuffen. Je komt aan, kletst met wat mensen en op een gegeven moment wil je gaan varen.
Kijkt of je frequentie vrij is... Huh? 35 mHz? Sorry, dan mag je hier NIET varen!
Discussie volgt, en wat blijkt? Op nog geen 200 meter wordt er gevlogen... Jij trekt aan het kortste eind, hebt 80 km voor *** gereden en je moet ook nog terug... Hoezo een verpeste dag?
Conclusie: NIET DOEN! Je haalt jezelf een boel ellende op de hals.

Nou... mijn aanmelding op dit forum kan nu al niet meer stuk :-)
Dank jullie wel voor de tip. Het worden toch maar een paar tientjes meer en een nieuwe 40Mhz vanuit de winkel... Nog tips voor een betaalbare goede zender? Of toch gewoon de Futaba F 14 of misschien wel de FC 16?

M.v.g.
Sander

Beste Sander,
Zelf vaar ik U-2540 met een FC16 maar de beide types zijn zeer goed te gebruiken.
De FC 16 heeft wat meer instel mogelijkheden misschien handig als je de boot wat gaat uit breiden met wat extra's.

mvg Rene

Wat ik prettig vind aan de FC-16 zijn alle mogelijkheden om je zender aan je model aan te passen.
Stel, je moet ergens een servo een hele kleine stelweg laten maken. Groter mag niet, want dat draait hij iets stuk.
Dat kan je met de FC-16 exact instellen.
En voor een ander model (als je die ergens in de toekomst gaat aanschaffen) stel je je FC-16 anders in. Je kan standaard twee modellen in het geheugen zetten, en met een uitbreiding (CamPac) tot 20 modellen.
En al die modelgeheugens kan je met een paar klikken te voorschijn halen.
De F14 is overigens ook een uitstekende zender, daar niet van, maar voor de modelbouwer die 'wat meer wil' zou ik de FC-16 adviseren.
Maar denk er aan: Graupner heeft ook prima zenders... Robbe/Futaba is niet heilig! Kijk eerst goed rond voor je wat koopt!

Ik stel voor dat je toch ook eens naar de FX-18 kijkt.
Ik heb zowel de FC16 als Fx18 en vind deze laatste iets flexibeler.
Heeft ook direct meer geheugens en uitbreidingen bij de set.

Patrick

Hoi Allen,

Ik sluit mij bij Roel aan je kunt beter de FC 16 nemen inplaats van de FC14 omdat die software matig in te stellen is en de FC14 moet je alles omstekkeren in de zender en slagen afstellen op je servo hevels.

En die Campac geheugens uitbreidingen heb ik eventueel wel geschikt .

1x16k of 8x16k

Groeten,

Jan.

En voor wat betreft de FX-18 die Perk aanhaalt (en ik al jaren gebruik) is dit weer een minpuntje.
Je kan hier namelijk wel de sticks beperkt in softwarematig 'omstekkeren' (voorkeuzemenu) maar alle andere kanalen zal je hardwarematig aan de ontvangerkant moeten doen.
Voor de rest zijn de mogelijkheden van de FX-18 wel heel uitgebreid. Wat ik wel mis bij deze zender is de mogelijkheid om het 'neutrale' gedeelte van de proportionele kanalen te kunnen aanpassen (of heb ik hier al jaren overheen gekeken?).

Jos

@toneburst

dit zou het subtrim menu moeten zijn.

ik snap wel niet wat je bedoelt met de FX18 minpuntjes, die kanalen zijn toch allemaal op de zender om te draaien?

Patrick

hallo

ik vaar met mc10 en mc 12
de 10 heeft 2 modellen om in te stellen de 12 heeft er 9

maar het liefst vaar ik met een goedkoop zendertje de de FM214
helaas niet meer te krijgen
het voordeel van deze zender is enorm tegen over de computer zenders
ik heb daar 2.7 amp cellen in zitten en kan daar heel de dag mee varen
terwijl de 3.3 amp cellen in de mc10 en 12 haast na een uurtje of 2 de geest geven.
maar het nadeel is je kan niets instellen of het moet met de trim knoppen gebeuren of in het model

groeten raf

Hoi Raf, en anderen natuurlijk.

Om even op het verbruik van zenders te reageren, ik heb zelf twee FC18 zenders, één met nog de eerste software er in (het type dat niet uit te wisselen was) en één met versie 2. zoveel .
De oude zender (14 jaar) met 1800 mA daar kun je ongeveer 4 uur mee varen.
Met deze zender vaar ik. (35 mhz Foei) hoeveelste accu pakket daar in zit weet ik niet presies zal denk ik de 4e wezen.
Mijn (3 jaar oude) zender met 2300 mA (2e accu pakket) ga ik na 3 uur wel laden, Namelijk een toeterende zender terwijl je staat te vliegen daar wordt ik tenminste wel zeeeeennuachtig van.
Dus nieuwer hoeft niet zuiniger te zijn, maar kan wel.

Die oude Multiplex zender de 2020 was dat geloof ik, die ik heb gehad, die hield het heeeel lang uit, maar ik denk dat je ook een beetje geluk met je accu pakket moet hebben, want de één of de ander van de zelfde kapaciteit zit nog wel eens wat verschil tussen, Dat geld vooral voor de (merkloze) types.

Dit was mijn bijdrage weer,

Groeten,

Jan.

@Algemeen
Jullie geven allemaal :de tijd aan, die jullie varen vliegen en rijden :roll:
Maar wat gebruikt de[ fc 16 en de f14] nu werkelijk :?:
aan amp /of /ma dat zou ik wel eens willen weten.
Want de beschrijvingen praten over 14 uren zenden heb ik nog nooit voor elkaar gekregen hoor
mvg
Frederik :D :D

ik dacht dat ik een 1900maH pack in mijn FC16 heb zitten en ik weet dat ik hier zeker 10h mee verder kan.

waarom... wel, ik heb de zender enige malen vergeten uit te zetten na een avondje werken/testen en 's morgens stond ie nog aan zonder alarm of te lage spanning.

de zender is ongeveer 8 jaar oud.

Patrick

Frederik, met mijn FC-16 en een 1800 mAh-pakket kan ik het 3 uren aan de waterkant uithouden voordat hij begint te piepen dat hij eten wil.
Dan zet ik er m'n tweede 1800 mAh pakket in...

Overigens denk ik er over om een pakket met meer capaciteit in de zender te zetten; een 'dagje varen' kan dan zonder pakketwissel geschieden.

@Roel van Essen
Hallo Roel.
Hier het volgende Ik heb een fc 16.
Met daarop: een module voor het motor geluid.
En een module voor eem multi.
Ben zonet aan het meeten geweest :oops:
[even een speciaal snoertje voor gemaakt]
De f16 gebruikt 250 Ma
De f 14 daar in tegen zonder al die poespas er aan\200 Ma.
Dan vind ik het zendduur bijzonder tegen vallen hoor :roll:
Met eem ni-hm van3300 Ma nog geen 4 uur dus he
Met de f14 weet ik het nog niet, want die heb ik immers geruild met Tiepje voor de fc 18.
Maar daar zit wel een nicad accu in van 1.4 amp dat zijn toch ook 1400 Ma
Wat is het verschil tussen nicad en Ni-him :?:
mvg
Frederik :D :D

Volgens mij zijn jullie bijna allemaal aan nieuwe accu's toe of moeten jullie accu's eens worden gecycled op een computerlader!

Het hoogfrequent deel van een zender neemt bij 10 Volt zo'n 100 mA op. Het stroomverbruik van het impulsdeel is een beetje afhankelijk van het type zender. Bij de meest eenvoudige zenders ligt dit op zo'n 10 à 20 mA en bij de meest ingewikkelde computerzender ligt dit hooguit op zo'n 100 mA. De enige uitzondering zijn de duurste Futaba-zenders, maar die hebben dan ook een groot, stroomvretend kleurendisplay.

Het totale stroomverbruik van de tot nu toe in dit draadje genoemde zenders ligt dus ergens tussen de 120 en 160 mA. Probeer dit maar niet na te meten, want dan kom je met de meeste multimeters op heel andere waarden uit. Hierboven wordt al een voorbeeld gegeven, want een FC16 komt - uitgerust met alle toeters-en-bellen - op zo'n 150 à 160 mA uit en een F14 op 120 à 130 mA. Dit komt doordat multimeters niet op hoogfrequent-velden zijn berekend (en ook omdat hoogfrequent-delen zich anders gedragen als de voedingsdraden worden verlengd).

Met een 1000 mAh accu zou je dus in theorie op z'n minst 6 uur vooruit moeten kunnen. Dit zul je meestal niet halen omdat onze zenderaccu's als regel voor hogere stroomopnames zijn berekend. Om deze reden worden deze accu's dan ook vaak 'lui', waarna ze steeds minder capaciteit hebben. Je kunt dit vaak regenereren door de accu's van tijd tot tijd versneld of zelfs snel te ontladen en te laden. Zelf kies ik hiervoor bij NiCd-accu's voor 2 x C (zowel ontladen als laden). Bij kleine NiMH-accu's voor 1 x C en de grote jongens van 3000 mAh of meer ook met 2 x C. Na 3 cycles zie je dan, dat de capaciteit altijd weer flink is toegenomen. Meer dan 1 à 2 keer per jaar hoef je deze procedure niet te herhalen.

@Corrien
Hallo Corrien dat eenmaal en tweemaal c dat snap ik niet kun je mij dat een beetje uiteenzetten
En ik heb alleen maar de lader die bijde zender zit hoort
Ik wacht je antwwoord af
mvg
Frederik

Eerst kunnen de faqs eens worden doorgenomen. Een mens is tenslotte nooit te jong om te leren:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=41
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=44
Met C wordt de capaciteit bedoeld, die op de accu staat. Een accu van 1,8 Ah laden met 2 x C wordt dan dus 2 x 1,8 = 3,6 Ampere.

:offtopic: Zelf de stroomopname van de zender opmeten (voor hobbyisten):
- neem in de plusdraad van de accu een weerstand op van 1 Ohm. Gewoon een 1/4 W of 1/8 W type nemen. Deze weerstand mag daar permanent blijven en dient dan zelfs als zekering (vroeger hadden zowel Futaba- als Graupner-zenders standaard zo'n weerstandje in de voedingslijn).
- zet de universeelmeter in het 200 milliVolt bereik en meet over de weerstand hoeveel spanningsverlies er optreedt. Eén milliVolt verlies is gelijk aan 1 milliAmpere stroomopname.

Back