Futaba Fc-28

Hallo Allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat het zend vermogen van een Fc-28 bepaald.?
Is dit het module die achterin zit,

Hoor het graag,
Alvast bedankt

Ja, dat is de module achterin de zender.
Beter gezegd, die module IS de zender. Door er een andere module in te steken kan je de FC-28 op elke verkrijgbare frequentie laten werken.

Nee, het zendvermogen kan je niet eenvoudig verhogen, daarvoor is een stevige ingreep in de zender zelf noodzakelijk of je moet er een versterker achter zetten, een zogenaamde "straalkachel". Zwaar illegaal en zeer zwaar af te raden omdat je daarmee zeer veel modelbestuurders in de zeer wijde omtrek sterk zal gaan storen. Die "straalkacheltjes" veroorzaken meestal ook een enorme hoeveelheid valse signalen over de rest van de band. Door het grote vermogen waar je dan mee bezig bent blokker je de ontvangst van de zenders van die mensen.

Overigens is het vermogen van zenders als de FC-28 ruim voldoende voor ALLE vormen van model besturing. Je model is al ruim buiten het zichtbereik ver voordat het buiten het zendbereik komt. Niet gaan rommelen aan die zender dus en gewoon zo gebruiken als de bedoeling is. ;)

bedankt voor je reactie Ernst,

Het is niet de bedoeling om de zender te gaan boosten,

Ik heb hem de zender altijd op 40 mhz gebruikt.
Nu omdat ik veel vlieg heb ik de module en ontvangers geruild tegen een 35 mhz.
Ik ervaar nu behoorlijk wat storing en als ik een bereik test doe kom ik met
ingeschoven antenne niet verder als een meter of 20.
Ik weet niet of dit door de 35 mhz module komt, ik heb op 40 mhz nooit echt lange afstanden gevlogen.
I.v.m. de inverstering zit ik te twijfelen om een 2.4 ghz module te kopen, dit omdat ik bang ben dat mijn zender zelf het probleem zou kunnen zijn.

Er zijn Futaba-modules die wel in de FC-28 passen, maar daar niet geschikt voor zijn.

De juiste module heeft het typenummer FP-TQ-FM 35 en bestelnummer F1928. Vooral die TQ is belangrijk. Modules met andere lettercombinaties zijn voor andere zenders.

Er bestaat ook nog een module voor de in Nederland niet toegestane B-band voor de FC-28. Die heeft ook typenummet FP-TQ-FM 35 maar met bestelnummer F19281. Die module zal niet goed werken met A-band kristallen, zoals hier gebruikelijk.

En om het extra ingewikkeld te maken is er ook een PLL Synthesizer module voor de FC-28 V3.x. Deze heeft typenummer FP-TQ-FSS 35 en bestelnummer F1924

Laatst bewerkt:
....Het is niet de bedoeling om de zender te gaan boosten, ...
Sorry ik was wat voorbarig maar vaak is dat wel de bedoeling als zulke vragen worden gesteld. ;)

....I.v.m. de inverstering zit ik te twijfelen om een 2.4 ghz module te kopen, dit omdat ik bang ben dat mijn zender zelf het probleem zou kunnen zijn.
Het zit in de zender zelf maar dat is die module! N.P.S. heeft de meest waarschijnlijke reden al gegeven dus kijk daar eens naar. Een andere kleine mogelijkheid is de draad die van de module connector naar de antenne gaat. Die (meestal witte) draad gaat wel eens los bij de antenne, dat zou ook die problemen kunnen veroorzaken. Dat zal simpel op te lossen zijn.
Welke module je dan gebruikt, 35MHz of 40MHz, zal verder niets uitmaken. Behalve natuurlijk dat het modulen moeten zijn die bij de FC-28 horen. Zie de reactie van N.P.S!

Om het nog wat ingewikkelder te maken: een 35 MHz module voor een FC28 moet niet alleen de type aanduiding FP TQ dragen, maar er moet ook nog een stickertje op zitten met de tekst 'FC28'. Er is namelijk een verschil tussen 35 MHz modulen, die voor de F16 en FC18 zijn bedoeld en modulen, die voor de FC28 bestemd zijn. In de FC28 zit namelijk een klein deel van het antennecircuit in de zender, waardoor het module iets anders afgeregeld moet worden. Op 40 MHz is er overigens slechts één FP TQ module, dat niet apart afgeregeld hoeft te worden voor een FC28.

Met ingeschoven zenderantenne test je eigenlijk alleen de ingangsgevoeligheid van de ontvanger(s). Een bereik van 20 meter is dan beslist onvoldoende. De oorzaak daarvan moet echter eerst aan de ontvangstzijde worden gezocht.

Ik ga vanavond als ik thuis ben kijken welke module er precies inzit.
Het is zeker een FM-TQ-35 maar het zou maar zo de "B" kunnen zijn.

Eigenlijk hoop ik dat dan maar een beetje.:rolleyes:

Met ingeschoven zenderantenne test je eigenlijk alleen de ingangsgevoeligheid van de ontvanger(s). Een bereik van 20 meter is dan beslist onvoldoende. De oorzaak daarvan moet echter eerst aan de ontvangstzijde worden gezocht.

Ik heb 3 verschillende FP-R118f ontvangers getest op 2 kanalen
Daarvoor heb ik een ontvangeraccu aan een ontvanger met 2 servo's aangesloten.
En bij alle tests hield het met ingeschoven antenne bij een meter of 20 tot 25 op
als ik de antenne uitschuif kan ik op de grond 150 meter weglopen en dan begint hij echt erg te storen en een paar meter verder stopt het ontvangst.

hallo limit1970.

Ik ken het probleem met de fc-28 en zijn speciale zendmodules. aangezien ik zelf 2 fc-28 in gebruik heb. Aangezien ik geen 35mhz gebruik heb ik hier nog een module over.

De FP-TQ-FM FC-28 module welke jij hoogstwaarschijnlijk nodig hebt.
Om dit niet tot verkoop draadje te bestempelen kun je me het beste even een PBtje sturen mag voor een zeer schappelijk prijsje weg. zit nog zelfs een tx-72 kristal bij.

jc50ZLqHTqoekYUByr2e+g==.jpg

Laatst bewerkt:
Back