Futaba FF7 & ultramat 25

Hallo,

Ik zit met twee vraagjes en hoop via deze weg hierop een correct antwoord te krijgen...
Ik heb dus een FF7 met daarin een 2500 mAh NI-MH batterij in.
Nu wens ik die op te laden met mijn ultramat 25 maar ik bots op 2 problemen/vragen... Na het lezen van de batterij faq van Corrien ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze batterij dus best met max 250 mAh oplaad en dit gedurende 14 uur (33% van de energie gaat verloren).
Nu komen de vragen...

1. Hoe kan ik de timer die in men ultramat 25 zit uitschakelen (deze begint nl. te biepen na 300 minuten)?
2. Wat is de maximale stroom die mijn zender aankan want ik wens de batterij in de zender te laden (heb nl. een plug voor de zenderaansluiting en niet voor de batterij). Ik heb wel gelezen in de handleiding dat de standaard lader zo'n 55 mAh levert, maar de batterij was dan ook maar standaard 800 mAh dus...

Alvast bedankt om me te helpen...

Extra vraagjes misschien (zijn nu wel niet belangrijk):

- Ben ik juist als ik zeg dat ik deze batterij best aan zo'n 5A ontlaad of doe ik het beter met een lagere stroom?
- In mijn heli zitten 3300 GP's, aan welke stromen laad en ontlaad ik deze batterijen best. Let wel, ik heb tijd, dus het dient niet te snel te gaan...

Mvg, Roel

1: De timer in de Ultramat 25 kan helaas niet uitgezet worden...
"Die lader is een snellader, en 5 uur is niet snel.. " :?
Echt handig is het niet.

1. idd kan die niet uitgezet worden. Accu's zou ik voor dat je ze gebruikt(dus net gekocht/gesoldeerd)eerst langzaam opladen. (wat jij al bedoelde). Dit moet dan met een multilader, zoek bv. eens op robbe 5r.
Als je 1 keer daarmee de cellen 14uur langzaam hebt geladen(met 1/10C) dan kan je ze wel snel laden. bv. met 2,5A. Je accu is dan in +-70 min. vol.

2. Een zender accu is niet snel op te laden in de zender. In de zender zit namelijk een beveiliging(en dat is maar goed ook!), en daarmee kan je niet delta-piek laden. Je lader kan namelijk niet "lezen" welke spanning uit je accu komt, en kan dus ook niet weten wat die moet doen(spanning-,stroombepalen en de deltapiek detecteren)
De accu in je zender kan je alleen opladen met zo'n multilader. Als je de accu wel uit je zender haalt, en die direct aan de lader hangt, kan je die wel snelladen.

Mijn FF7 batterij wordt opgeladen in de zender zelf met zo'n 300mAh, 500 gaat ook nog prima. Ik gebruik daarvoor een Robbe power peak 400. Deze slaat automatisch af wanneer de batterij volgeladen is. De batterij die in de zender zit is een 2400mah Nimh.

oh, dat betekent dat je in een FF7 geen beveiligingsdiode hebt zitten.....

Volgens mij zit die er origineel wel in.
(in mijn FF7 zit er ook een in, maar dat was nog een oud model)

En dan nog zou ik niet in je zender laden.. als er wat mis gaat, is het dag zender..:bye:
Gewoon het zender accu snoertje onderbreken, en er goede stekkers tussen zetten die gemaakt zijn om vaker los gehaald te worden. Dan kan je de accu er zo uitnemen, en aan de lader hangen.

Er zijn trouwens al veeel meer topics over accu's laden in je zender.

Hopelijk is je back-up batterij altijd in orde of je bent al je instellingen kwijt wanneer je uw batterij eruit haalt.

Back