Futaba FF8 is dood

Gister toen begon mijn zender leeg te raken en heb ik hem aan de lader gehangen.
Maar toen hij aan het laden was is er kortsluiting gekomen door één van de andere snoertjes aan zelfde laadkabelbos.
Dus eigenlijk is de accu gewoon kortgesloten in de zender.
Toen ik daarna mijn zender weer aan wilde doen was deze dus helemaal DOOD. :cry:
Ik had overigens toen ik de zender gekocht had iets doorgesoldeerd zodat ik hem kon snelladen.
Binnenin de zender heb ik geen verbrande onderdelen of zo iets kunnen vinden en het stinkt ook niet.
Heeft iemand misschien ervaring met dit probleem???
En wat zou hier nog aan te doen zijn??

Groeten Martijn

Goede kans dat alleen je accu is overleden en niet je zender.

Meet de accu eens na en controleer de verbindingen tussen de cellen en evt de bedrading aan je accu (ik neem aan dat je deze reeds uit je zender hebt).

Als het niet je accu blijkt te zijn, even het traject doormeten tussen waar het stekkertje van de accu in gaat en waar de plug van de lader in gaat.
Kan zijn dat er daar iets is doorgebrand.

Als de accu kortsluit doet dat (afgezien van de warmteontwikkeling) helemaal NIETS aan je zender.
Je krijgt immers een equipotentiaal (spanning 0V) op je zender.
Dat geldt wél niet indien je je lader verkeerd om hebt aangesloten, daar je de diode die je vermoed ik hebt omzeild, en de polariteit is fout gegaan!

Testen eens met accu van gelijke spanning als je oude om je zender te controleren.

Ik heb de lader NIET verkeerd om aangesloten!!
En de spanning in de accu is 10,9 Volt dus dat zou ook genoeg moeten zijn.
:( :cry: :( :cry: :( :cry:

Groeten Martijn

Helemaal dood door een kortsluiting over de accu klinkt erg naar een doorgebrande zekering.....
Als er geen zekering in de zender zit kan je hem zelf niet meer repareren omdat een deel van de electronika overleden is wat alleen maar door de service dienst verholpen kan worden.
Kijk eens in de gebruiks aanwijzing en zoek of er een zekering in de zender zit. Haal in ieder geval die overbrugging van de beveiligingsdiode weg want je ziet nu waarvoor die er in zit.....
Als je de zenderaccu wil snelladen haal die dan ALTIJD uit de zender. Ook de opmerking zoals die elders op dit deel van het forum gemaakt werd om een extra aansluiting te maken aan de accu zodat je die niet hoeft los te halen van de electronika is een volledig verkeerde gedachte. Een enkele miliseconde overspanning of een kortsluiting is voldoende om de service dienst weer wat te laten verdienen (waar niets mis mee is, niet waar Jan?) Met een dergelijke "handige" aansluiting gebeurt het beslist een keer dat het fout gaat.
Een beveiligigng met een zgn polyswitch werkt niet snel genoeg om tegen dergelijke fouten te beschermen omdat een polyswitch pas functioneert als deze te warm wordt door een tegrote stroom en dat duurt even. Zoals altijd is de electronica de snelste "zekering" en gaat deze vrijwel altijd als eerste stuk. Zekeringen beschermen tegen te hoge stroom en niet tegen te hoge spanning! Een snellader die een constante stroom levert kan best een te hoge spanning afgeven en daarmee de zender electronika behoorlijk beschadigen.
"Guess how I found out" wil ik maar zeggen........Jan, nogmaals bedankt voor de reparatie!

Hans Delemarre

Ik denk dat er ergens een draadbrug of printbaan is doorgebrand in de zender. Kwestie van goed kijken en nameten.

Ook al ruik je niets in de zender, ik ruik toch werk voor de servicedienst. De FF8 heeft geen zekering aan boord en als de accu op spanning is, er geen zichtbare schade is (printsporen v/d hoofdprint), kun je er zelf verder weinig aan doen.

Tl-buis test al gedaan om te kijken of er nog hoogfrequent afstraling is? Als er afstraling is, zullen de reparatiekosten wel meevallen.

Als je de zender nog dit jaar wil gebruiken, zul je wel erg snel moeten zijn en er zelf mee langs moeten komen bij de servicedienst: t/m woensdag wordt er gewerkt...

Corrien zei:
Ook al ruik je niets in de zender, ik ruik toch werk voor de servicedienst. De FF8 heeft geen zekering aan boord en als de accu op spanning is, er geen zichtbare schade is (printsporen v/d hoofdprint), kun je er zelf verder weinig aan doen.

Tl-buis test al gedaan om te kijken of er nog hoogfrequent afstraling is? Als er afstraling is, zullen de reparatiekosten wel meevallen.

Als je de zender nog dit jaar wil gebruiken, zul je wel erg snel moeten zijn en er zelf mee langs moeten komen bij de servicedienst: t/m woensdag wordt er gewerkt...

Dan zal ik de zender binnenkort wel langs komen brengen vrees ik....... :D

Groeten Martijn

Tadango zei:
Ik denk dat er ergens een draadbrug of printbaan is doorgebrand in de zender. Kwestie van goed kijken en nameten.

Er was idd een spoortje op de print doorgebrand!!
Na dat deze is gerepareerd werkt de zender weer :D

In ieder geval wil ik iedereen ff bedanken.

Groeten Martijn

Blij voor jou!
Je zender kon gewoon niet (echt) stuk zijn. ;-)

Back