Futaba FF9 met BeastX servo travel probleem

Hulp gezocht… ik hoop dat iemand dit probleem herkent of in zijn FF9 kan kijken of deze het zelfde doet.
Ik heb een Futaba FF9 en wil een BeastX gaan inregelen maar loop gelijk tegen een uitdaging aan.
Voor de BeastX moet de zender op ongemix, enkele servo per swash beweging staan, met alle end points op 100/100, geen probleem dat heb ik gedaan.

Nu valt me op (als ik op het servo monitor display kijk) dat zowel de aile als de ele servo mooi van -100 naar +100% lopen, echter de pit servo loopt van -120 naar +120%.......:confused:
Ik heb een nieuw geheugen geselecteerd, deze ge-reset, maar toch loopt de pit servo weer van -120 maar +120%.
Ik ben er heel zeker van dat alle mixen uit staan, geen dual rates of expo en alle end points op 100/100.
De enige manier om de pit servo ook 100/100% te laten lopen (net als de aile en ele) is de end points van de pit servo op 70/70 te zetten.

Wie weet wat hier loos is?
Is dit een bug in de FF9, of doe ik wellicht nog iets fout?
Hoe zou ik nu het best de BeastX inregelen met de pit end point op 70/70 en 100% servo travel gelijk aan de aile en ele, of moet ik de pit end point op 100/100 laten staan met een 120% servo travel?

Ik hoop dat iemand dit herkent, anders vlieg ik komend seizoen gewoon weer met flybar.

Meestal kun je de servo uitslag onafhankelijk instellen van de knuppel beweging, in jouw geval nu 100 procent knuppelbwegong geeft 120 procent servo uitslag.
Kun je dit niet eenvoudig wijzigen?
Gr rinié

Jawel dat kan met end points.
Het vreemde is dat alle end point op 100/100 staan zoals moet voor de Beastx, maar dat 2 servos 100% uitslag geven (zoals verwacht) en 1 servo (pit) geeft 120% uitslag, dit is onverwacht.
Ik kan de end points van de pit servo op 70/70 zetten, zodat in het servo display de servo 100% uitslag maakt, maar dat is raar.
De Beastx vraagt om alle end points op 100 te zetten, vandaar mijn dilema.

vlieg zelf ook met een microbeastx
heb mijn ff9 op SWH1 gezet
alles in de zender op 100-100
behalve kan 3 gas volgens regelaar waarde
en alle vr knoppen uit (zodat de draai knoppen niet in gebruik zijn)
geen probleem
ik zie jou probleem niet in mijn zender

gr hub

Hoi ik heb dat ook eens gehad bij een leerling, zit het niet in de throttle trim functie, zodat je trim alleen op het onderste gedeelte werkt?(aparte functie)
Kies eens een standaard menu voor vliegtuigen , heb je dan wel gelijke uitslag?
Schakel alle mixers uit , voor beast x heb je overigens een standaard programma nodig.
Gr rinie

denk niet echt dat dit een probleem zal zijn.
je max pitch uitslag stel je dadelijk toch in de beastx in.

maar nogmaals weet niet zeker als het een probleem zal zijn

gr Nick

Bedankt voor de reacties, ik heb alle mogenlijkheden getest, en de situatie blijft.

@Hub, ik heb hem ook op SWH1 staan, alle extra functies staan uit, geen mixen tussen verschillende kanalen (VR knoppen). Goed om te horen dat jij dit niet ziet in jou zender, dan lijkt het toch iets met mijn zender te maken te hebben. Hoe gaat bij jou de 3 standen switch C, bij mij staan zijn end points ook op 100% echter ook die switch gaat in het servo menu 120/0/120.

@Rinie, ik heb geen mix tussen mijn throttle en de pit kanaal, het probleem is ook niet 1 richting op de PIT travel gaat van -120 naar +120 dus zowel onderin als boven in. Je idee van een vliegtuig menu selecteren is een goede, heb ik geprobeert, dan gaan de ail rol en rud servos wel allemaal 100/100, het lijkt er dus op dat het specifiek met het PIT kanaal te maken heeft.

@Nick, wel mee eens maar omdat FBL voor mij nieuw is wil ik het zo perfect mogenlijk doen, dus direct goed beginnen met de juiste instelling.

Ik heb om zeker te zijn 3 servos aangesloten om te zien of er op de servo ook travel verschil te zien is, en dat is er, de servo in het PIT (aux) kanaal geeft echt een grotere uitslag als de andere 2.
Ik denk dat ik de end points voor de PIT op 75/75 ga zetten en aile en ele op 100/100 laat staan.
Zowel in het servo display als met servos in de ontvanger is de servo travel op alle kanalen het zelfde.

Mocht iemand hier nog iets over weten, ik blijf benieuwd.

maar dan zou je swash ook scheef moeten staan bij vol negatief en vol positief.!!!

sluit je beastx eens aan op je laptop met usb

kijk hoe daar je swash ingesteld staat, daar moet 120grd in gesteld zijn , mischien staat daar iets fout.

Nick

Helaas heb ik geen USB dongel bij de Beastx, ik heb hem met helie 2e hands gekocht.

De swash gaat recht op-en-neer, en staat in de uiterste posities vlak.
Maar goed, ik heb nog niet veel ingesteld op de Beastx, ik wil eerst de zender instelling perfect hebben.
Ik ben nog niet helemaal thuis in de Beastx maar heb het idee dat de end point setting niet werkelijke end-points zijn maar meer de “rate” bepalen.
Tevens maakt de Beastx van SWH1 (3 individuele kanalen) een gecombineerde 120 graden swash besturing, waarbij het PIT signaal voor de collective verstelling verdeeld word over alle 3 de servos (als ik het ten minste goed begrepen heb).

Maar idd is dat mijn vrees, door de afwijkende servo travel of de afwijkende end-points (een keuze die ik blijkbaar moet maken) wil ik niet een verschillende rate of positie krijgen op de 3 servos.

hoi heb net nog eens gekeken na het servomenu
jij bedoelt het schermpje waar ie de uitslag waardes grafisch weer geeft
daar gaan bij mij de stuur servos tot aan het kleine streepje
en de pitch kan 6 er overheen tot het einde onder en boven
was me nog niet opgevallen
maar in mijn eidpionts menu staat alles 100 % behalve kan 3

en hij werkt perfect

gr hub

stel hem gewoon af volgens boekje
en hij zal standaard al perfect vliegen
in de zender zeker GEEN trims gebruiken
ik ben zeer tevreden over de beastx
wil zeker geen paddels meer

gr hub

+1 ik heb op alle 3 mijn heli's een beastx en alle 3 met een DFC kop

instellen volgens de handleiding V3 (als je teminste de 3.0 software erop hebt) en schaf ook de usb flasher aan dan kun je de MB eenvoudig updaten of instellen

veel succes Nick

en zorg er inderdaad ervoor dat geen trims ,mix,of expo ingesteld is in zender

expo zou nog mogen als je op transmitter instelingen vliegt

ff9

Hoi Bibber4e,

Naast de sticks zit een schaalverdeling, bij de nick funktie zal bij max uitslag het streepje op de stick gelijk komen met de max waarde.
Vraag is, is dit ook het geval bij de pitch stick? Of gaat deze er aan voorbij.
Het kan zijn dat de mechanische begrenzing in de zender niet gelijk is.

Gr Frans.

@ Frans. Het PIT kanaal werkt op dezelfde knuppel beweging als het gas kanaal. Bij maximale knuppel uitslagen gaat het gas kanaal 100/100 en het PIT kanaal 120/120. De mechanische nick en gas/PIT uitslagen zijn ook het zelfde, waarbij de PIT servo verder beweegt als de nick servo (zowel in het display menu als op een echte servo).

@Hub. Inderdaad, met servo menu bedoel ik het scherm met de grafische weergave van de servo uitslagen. Jou zender doet dus exact het zelfde als de mijne, alle servos gaan naar het eerste streepje (100% uitslag) maar de PIT gaat naar het buitenste streepje (120% uitslag). Jij vliegt hier dus gewoon mee zonder problemen, dan denk ik dat ik daar dan ook maar voor kies. Bedankt voor het kijken.

@ Nick, idd een USB adapter staat wel op de verlanglijst. Tevens wil ik (als ik het allemaal correct ingesteld krijg) met instellingen over de zender vliegen ik denk dat het fine-tunnen van het vliegen dan wat prettiger is.

Story to be continued zeg maar.

je zou ook kunnen beginnen met sport instelling i.p.v zender instelling
heli is dan goed te besturen hij is dan een beetje tam zeg maar ;)

Nick

Ja dat is een optie. Ik begrijp dat de meeste mensen wel tevreden zijn over de standaard instellingen van de Beastx. Ik vind het echter wel een prettig idee alles op de zender in te kunnen stellen dat doe je met flybar ook dus zo ben ik het gewend. Moet nog eens goed lezen wat er kan met de Beastx. Mischien is de sport instelling met 3 verschillende toerentallen onder de idle up switch wel een optie. Ik vind het altijd wel fijn als ik een modus heb om rustig te hoveren/landen, een modus om bijna altijd in rond te vliegen, en een modus met maximale uitslagen en toeren om even gek te doen, dat kan denk ik alleen maar als ik voor zender instellingen kies.

op sport kan je alles vliegen hoor ,de expo is dan al bepaald door de beastx
je kan dan zelfs 3D vliegen zonder problemen (geen hard 3D)

je moet gewoon proberen wat je het fijnst vind vliegen
ook wat instellingen proberen zo leer je de beast ook goed kennen.

pot meter 1 zo hoog mogelijk zien te krijgen
pot meter 3 is voor de staart hoe hoger deze staat op abrupter hij stopt na rudder input

Nick

Back