Futaba FF9 trainingmodule en ander merk

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Ik ben een tijd geleden begonnen met Heli vliegen, maar ben niet verder gekomen als 8-jes vliegen en wat hooveren.

Nu 3 jaar later wil ik denk ik toch weer het heli vliegen gaan oppakken (heb een x-cell 60).

Omdat ik vrij benauwd ben met het "nose in" vliegen , (terwijl het op de sim goed gaat) wil ik graag mijn zender hangen aan die van de instrcuteur.

Maar nu het probleem: In Oostenrijk, waar ik vlieg hebben ze allemaal graupner en multiplex, ze stonden maar wat vreemd te kijken toen ik met mn Futaba setje aan kwam huppelen.

Ik neem aan dat de 2e zender van de instructeur (multiplex of graupner) niet aangesloten kan worden op mn FF9. (ik hoop nu dat er iemand zegt dat het toch kan:rolleyes:)

Wat is de goedkoopste manier om toch een 2e zender aan te sluiten.
ik zat te denken aan:
-een goedkope c.q. 2e hands futaba zender te kopen.
-een multiplex of graupner ontvanger voor in mn heli , maar dan moet de zender van de instructuer helemaal ingesteld worden en ik vlieg in een andere mode.
-Betere en/of andere oplossingen?

Moet ik voor mn FF9 nog een aparte module aanschaffen om de aansluiting te krijgen voor de extra zender?

Cor

Ik zou een simpele futaba zender nemen en de FF9 als leraar zender instellen. De knuppel bestting moet dan wel overeen komen uiteraard. Jij stuurt dan met de simpele zender en de instructeur kan op de FF9 verschillende onderdelen aan en uit zetten. Je hebt alleen een kabel nodig en simpele zender, verder niets.

Dat is idd de meest voorhandliggende oplossing, verschillende merken koppelen kun je wel vergeten.

Graupner zoiezo niet zonder converter ertussen, mpx weet ik zo even niet....... was dacht ik gelijk aan futaba....

Het nadeel van de ff9 is dat er geen goeie leraar leerling systeem mee gedaan kan worden .
Het is alles of niets met de ff9 , dus de leraar kan niet meesturen zegmaar !!
Een fc 18 kan dit wel , dus zoek een fc 18 als leraarzender , het enige nadeel is dat dat een zgn pultzender is dus een vrij groot model !!

En natuurlijk heb ik net juist een paar jaar geleden mn FC-18 verkocht :-/

Wat is de simpelste/goedkoopste futaba zender die op de FF9 aansluitbaar is?

@tadango: je zei dat de knuppelbezetting overeen moet komen, wil je hiermee zeggen dat de mode gelijk moet zijn? want ik vlieg met pitch/gas rechts en mn clubgenoten met links :-/
Cor

Laatst bewerkt:
Koop gewoon een tweedehands FF-9 en een kabel en klaar is CORVL.
Heb je gelijk een reserve FF-9 altijd handig, toch...

En dan maken de mode's en/of knuppelbezetting ook niets meer uit.

Met een FF9 kan je per kanaal aangeven wie deze moet besturen. Meesturen op hetzelfde kanaal is helemaal niet nodig..... Alles of niets gaat dus op per kanaal, niet de hele besturing.

De FF9 is een hele goede leraar zender!

OK, thanks.

ik ga dan eens op zoek naar een 2e handsje.
Moet het ook een 35Mhz zijn of maakt dat niets uit als die als 2e ontvanger wordt gebruikt?
Cor

Laatst bewerkt:
Back