Futaba FP-R118F

Gerben

Forum veteraan
Hallo,

Afgelopen weekend gaf een van m'n FP-R118F ontvangers de geest.
Dichtbij was dit te merken aan 1 jutterende servo. Verder had deze ontvanger totaal geen bereik meer (15mtr met ingeschoven antenne)

Zou dit te maken kunnen hebben met gebruik van een 5 cellige ontvanger accu?

Gerben

Ik dacht het niet. Die ontvanger werkt normaal perfect met een spanning tussen 4,8 en 6 volt. Ik heb in het verleden ook reeds ondervonden dat servo's "jutteren" wanneer de spanning te hoog is maar na enkele seconden,door eens goed met de sticks te roeren, houd dit fenomeen op. Ik denk dat er meer aan de hand is, jammer genoeg

ook een andere servo op dat kanaal geprobeerd ?
om uit te sluiten dat het de servo is ipv de uitgand vd ontvanger ?
zender ok ?

soms is het iets heel voor de hand liggends.
ik gebruik in mijn vliegtuigen al mijn ontvangers op 6 volt zonder problemen dus dat het daar vanaf komt denk ik niet.

Dag,

Natuurlijk getest waar de oorzaak precies ligt.
(andere servo's, 4cellen accu'tje, etc etc)

Ik vlieg veel van mijn modellen op 5 cellen. Gaat ook al jaren prima. Maar dit is nu de 2e 118F ontvanger die deze verschijnselen vertoont.
De eerste 118F was nog curieuzer met alleen jutterende servo's op kanaal 1 en 6.

Andere merken ontvanger hebben nog nooit een probleem gegeven, alleen deze.

Gerben

Ik denk dat je hem beter ff laat controleren door Futaba.

Hallo Corrien, ben je daar?

Storingen op slechts een kanaal kunnen in principe niet door de ontvanger worden veroorzaakt. Uiteraard kan er een uitgang beschadigd zijn, maar dan werkt deze in het geheel niet of doet vreemd. In de rubriek 'modelbouw-faq' staat uitvoerig beschreven hoe de reikwijdte van de ontvanger zelf getest kan worden. Als bij de herhaaltests blijkt, dat het bereik nu nog steeds onvoldoende is, moet de ontvanger vervangen worden of ter reparatie worden aangeboden. De trillende servo zal echter ook bekeken moeten worden: bij normaal bereik van de ontvanger zal deze op afstand gegarandeerd het zelfde vertonen!!!
Defect raken door een verkeerde polariteit of door een te hoge spanning is bij dit type ontvanger uiterst onwaarschijnlijk. Een spanning van 12V wordt met gemak verdragen (uiteraard niet uitproberen, want de servo's kunnen dit beslist niet en geven dan indianensignalen). In de bijzondere gevallen, dat er wel schade ontstaat aan het voedingscircuit stopt de ontvanger volledig.

Dag Corrien,

Ik kon me in 1e instantie ook niet voorstellen dat 1 jutterende servo door de ontvanger veroorzaakt kon worden. Na uitwisselen van een servo en later nog meer servo's aan dit ene ontvanger kanaal aangesloten te hebben, bleek dit toch veroorzaakt te worden door de ontvanger.

Nou zeg ik jutteren, precieser gezegd regelmatig wat jutteren, af en toe in de hoek gaan staan, om het vervolgens weer even goed te doen.

Ontvanger zal tzt ter reparatie worden aangeboden.

Gerben

Heeft alleen deze ontvanger het probleem terwijl tegelijkertijd een andere ontvanger op hetzelfde kanaal het probleem niet heeft? Daarmee sluitt je de zender als bron van de storing uit. IK zou het eerst bij de zender(stick) gaan zoeken naar een probleem met name als het intermitterend optreedt. Wat denk jij van deze opmerking, Corrien?

Hans Delemarre

Uiteraard verwacht ik bij problemen op slechts een kanaal, dat er iets aan de kruisknuppel van de zender of aan de servo('s) mankeert, andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. Reikwijdteproblemen zijn weer wat anders, dus de combinatie van 1 jutterende servo met reikwijdte-verlies verbaast mij..

Het is idd een curieuze storing.

Het ligt niet aan de zender.
Zoals gezegd heeft een eerdere 118F een soortgelijk probleem gehad, vandaar eigenlijk deze vraag. Sindsdien heb ik vele andere modellen zonder problemen gevlogen met mijn FC-18.
Ook afgelopen weekend hebben we de ontvanger vervangen en dat lostte het probleem op.

De oorzaak van het reikwijdteprobleem heb ik niet nader onderzocht, zou ongerelateerd kunnen zijn.
Onderzoek had niet zoveel zin, aangezien de ontvanger toch niet meer bruikbaar was.

Ontvangers zullen tzt ter reparatie worden aangeboden, dan hoop ik wat wijzer te worden uit de reparatienota ;-)

Gerben

Ik herken zoiets wel en bij mij was het gewoon het kristal. Nieuwe erin, daarna geen last meer. :)

Back