futaba fx-18 proportionele schakelaar plaatsen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Rockboy_Pascal, 27 jul 2010.

  1. Rockboy_Pascal

    Rockboy_Pascal

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Kaatsheuvel
    hallo

    ik wil graag op mijn fx-18 een proportionele schakelaar zetten op kanaal 6. Mijn doelstelling is om een servo aan te sturen die ik proportioneel links en rechts kan bewegen. Wat voor schakelaar kan ik hiervoor gebruiken? Heeft het een bepaalde weerstand nodig ofzo? Ik heb al de kant en klare setjes van futaba bekeken, maar deze zijn beetje overpriced. Ik heb er maar 1 nodig.

    alvast bedankt
    gr pascal
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Een proportionele schakelaar kan niet. Een schakelaar heeft 2 of 3 standen zodat je servo dus twee of drie standen kent. Meestal kom dat neer op alleen vol rechts en vol links of vol rechts, middenstand en vol links voor een drie standen schakelaar.
    Als je echt proportioneel wilt regelen dan zal je een potmeter moeten gebruiken zodat je de servo in alle standen tussen vol links en vol rechts kan zetten.
    De waarde van die potmeter zal meestal 5k of 10k zijn. Maar ga ook eens even zoeken op dit forum want er is al vaker over dit soort zaken geschreven. Vooral de kennis van forum gebruiker Corrien op dit gebied is van onschatbare waarde.
     

Deel Deze Pagina