futaba gv1 govenor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Tony333, 4 sep 2010.

  1. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hallo,

    Ik wil graag in mijn benzine heli een futaba gv1 inbouwen,is er iemand met ervaringen hiermee?

    Gr Tony
     
  2. maupi34

    maupi34 Guest

    ik geen evaring daarmee , maar wel geintrereerd in andermans heli. mooi sul, mis dom vragie maar hep je ook een foto van je heli, zo jah zou ik die mogen zien. m.v.gmaupi
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    verwijdert
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2010
  4. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Ik heb op mijn motor (230PUH) een Stator Gator. Gaat perfect. Ze bestaan zowel voor electronische als mechanische ontsteking.
    Enige verschil met een gewone sensor is dat je geen sensorinfo ziet op het display. Als de motor draait en je ziet je RPM dan weet je dat het werkt.
     
  5. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Wat wil je weten Tony?

    De draad welke de sensor ingaat verstevigen met epoxy, dit is om draadbreuk te voorkomen.
    En daaromheen wat krimpfolie om de sensor te monteren aan het beugeltje.
    En zorg dat de tip van de sensor net het motorcarter niet raakt, haal er een voelermaatje tussendoor om dit te checken.
    Dan overleeft de sensor het beter.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2010
  6. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Bedankt voor de foto!
    Ik heb de starter boven zitten,dus ik weet niet waar ik de magneet moet monteren.
    Ook de hartafstand van de magneet naar de krukas kan ik nergens vinden....gebeld met Jan van Mourik(stond in het boekje)maar dat gaf ook geen uitkomst.

    Dan wil ik hem ook instellen op mijn t8fg futaba met 1 toerental op idleup1 en
    1 toerental op idleup 2 is dat mogelijk,heb maar een 8 kanaals ontvanger en 2 kanalen over...

    Ik weet nog niet hoe ik de foto moet uploaden

    Gr Tony
     
  7. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Is er ook een nederlandse handleiding te vinden?
     
  8. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Je zult iets moeten beugelen om het gemonteerd te krijgen.
    Je kunt met de GV-1 aangesloten en het display op sensor %, wat met de krukas/vliegwiel draaien om uiteindelijk je "ontvangst" van de sensor in percentage te zien stijgen.
    Niet te snel want de magneet in het vliegwiel die je uiteraard niet ziet is niet groot en dus snel aan de sensor voorbij.
    Je kunt daarmee bepalen waar ongeveer de sensor zou moeten komen.
    Ik zit bij mijn motoren tussen de 83 en 85 procent. en dat gewoon met de sensor op de motorbehuizing gericht zonder het carter werkelijk te raken.
    Die hartafstand heb je nergens voor nodig. (althans bij mij niet :0)
    En een 8 kanaals ontv. is genoeg hoor.
    Ik schakel de gv1 aan met kanaal 8 en regel de toerentallen voor de idle-up's met kanaal 7.

    Grt,
    Eric.
     
  9. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Eric

    bedankt,het monteren is gelukt,nu nog 1 probleem:ik heb een 8 kanaals ontvanger,4 knl voor de swatsh,2 voor de gyro,1 gas,dus nog 1 over.volgens het boekje kan ik hem met een 3 standen schakelaar uitzetten en 2 idle up toerentallen regelen?heb ik het zo goed begrepen?

    Tony
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon om een andere mening te geven:

    Ik heb een GV-1 gemonteerd gehad in mijn BO105CBS.
    Op min of meer dezelfde wijze gemonteerd als wat Eric zegt, met de sensor ergens naast de vliegwiel behuizing.

    Het resultaat: ten eerste moest ik gaan rekenen om de gewenste toerentallen te gaan bereiken (ik moet minder dan 1000 RPM hebben, en de GV-1 gaat niet onder de 1000), dus met een ingegeven waarde van 1200 RPM en een "fake" overbrengingsverhouding kwam ik toch op een keurige 950 RPM uit.
    tot zover niks aan de hand. tijdens het gewone vliegen, is het regelgedrag voorbeeldig, je merkt zelfs bij zeer agressief pitchgeven nauwelijks iets van inzakkend toerental ofwel de reaktiesnelheid is OK, en de regelstabiliteit ook, op het eerste gezicht.....
    Echter de Zenoah met Walbro carburateur reageert nog veel minder lineair dan de gemiddelde methanol motor. in de buurt van "gesloten gasklep" geven heel kleine bewegingen van de gasklep al vrij grote verschillen in vermogen. Zodra ik dan ook de landingsaanvlucht inzette en pitch terug nam, begon het toerental dan ook verschrikkelijk te "hunten" en dat was even niet zo prettig, omdat ik dat alleen wegkreeg door pitch te geven.
    Dit hunten heb ik er nooit uit gekregen. Het werd beduidend beter als ik de motor magerder zette, maar dan werd de motor weer merkbaar heter tijdens de gewone vlucht tot het punt waarop ik het niet meer vertrouwde. De motor had ruim 10 draaiuren toen ik de GV-1 inbouwde, en was dus echt wel goed ingelopen.

    Voor mij een reden om de GV-1 er weer uit te halen, want ook met een simpele 5-punts curve had ik het gevoel de motor beter onder controle te hebben qua loopgedrag.

    Maar er zijn zát mensen die WEL goede ervaringen hebben met de combinatie Zenoah & GV-1. Mischien had ik een snellere gasservo in moeten bouwen, maar daar had ik geen zin in, omdat de heli voor inbouw van de regelaar ook al prima vloog

    Groet, Bert
     
  11. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Tony en Bert,

    Voor dat optoeren bij het afdalen is een oplossing.
    In de GV-1 zit een vescholen menu waarin ik diverse settings heb veranderd.
    Dit is juist om te voorkomen met het wat rapper naar beneden trekken van je heli deze niet onnodig veel optoert.


    Grt,
    Eric.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het was bij mij geen optoeren, maar een hevig "oscilleren" rond het ingestelde toerental. De rotor bleef gewoon op toeren, maar de gasservo ging hevig corrigeren, met een zeer sterk wisselend vermogen als gevolg. Het leek een beetje op wat je oort als streetracers huun auto voor de start tot in de toerenbegrenzer trappen, maar dan bij het normaal ingestelde toerental....

    Deze sterk wisselend belasting van met name de hekrotor aandrijftrein liet mij besluiten het ding eruit te halen.

    Ik heb overigens dat verscholen menu nooit kunnen ontdekken. Wat kun je daar instellen, dingen als P, I, en D waarden? (of wellicht worden ze anders genoemd, bijvoorbeeld gain, sensitivity en damping of soortgelijke benamingen). Ben wel geïnteresseerd, want het ding ligt hier nog wel ergens rond te slingeren....

    Groet, Bert
     
  13. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Eric,

    Inderdaad,wil het ook graag weten,heb trouwens nu een elektronische sensor van stator gator plug en play(volgens de beschrijving dan...)Bert goeie tip om het toerental te faken,wil zelf ook rond de 900 toeren vliegen.

    Bedankt Tony
     
  14. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik weet niet of ik het mag verklappen... :0)
    In het verscholen menu kom je als je de (function)+ en - tegelijk ingedrukt houdt bij het aan zetten.

    Daar ga je een reeks gegevens aantreffen.
    Blader daar doorheen met de + of - van func.
    Dan komt je bij:
    G25%50% dit heb ik veranderd in G28%51% (aanpassen van de gegevens door de data + of -)
    IGa1,7% verander dit in 1,4%
    LMHV20% verander dit in 0%
    GLMT35% verander dit in 25%

    Hiermee vlieg ik mijn benzine heli's. Desnoods kun je eerst de reset uitvoeren in dit menu, dan verander je alles in de standaard waardes. (ook je gear ratio wis je dan)
    Dan begin je "schoon"

    In welke heli ga je de Governor inbouwen Tony?
    Niet elke heli laat zich (fijn)vliegen met een 900 rotor rpm.
    Succes.

    Grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2010
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Eric,

    weet je ook waar deze waardes voor staan, of heb je eventueel documentatie over dit "verborgen" menu?

    Want hoewel ik geen meet-en-regeltechicus van huis uit ben,
    kan ik in de praktijk redelijk goed met Ziegler & Nicholls overweg, en weet ik liever wat ik nu precies verander in plaats van zomaar wat getallen aan te passen zonder te weten wat ik doe.

    De afkortingen zeggen me in elk geval niks, zo een, twee, drie.

    Als het ding inderdaad volledig in te stellen is qua regelkarakteristiek, word het een heel ander verhaal, en wil ik 'm nog wel eens proberen....

    Groet, Bert

    PS: wat die 900 toeren betreft: sommige heli's mogen niet harder draaien, mijn BO 105 mag in elk geval onder geen enkele voorwaarde boven de 1000 RPM uitkomen volgens de geleerden van Vario.
     
  16. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hoi Eric,

    Bedankt voor de info!
    Ik vlieg met een Vario Bezine trainer(180cm),de rotor draaid nu ongeveer 1050 rpm,en vliegt super.Ik wilde graag proberen of hij op 900 rpm ook fijn vliegt.

    Weet iemand hoe ik een paar foto's aan mijn profiel kan koppelen?

    Thanks Tony
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Tony,

    De BenzinTrainer vliegt ook met 900 RPM, prima op zich maar hij word wel wat érg zompig in de stuurreacties. Of je dat fijn vind is puur persoonlijk. Ik vond het niet écht vervelend, maar het deed mijn hart bepaald ook niet sneller kloppen..... Ga je hetzelfde mechaniek in een wat zwaardere rompheli hangen, dan vliegt het wel maar niet erg prettig meer. Word het allemaal té indirekt.
    Die rotor wil het liefste tussen de 1050 en 1150 draaien is mijn ervaring tenminste (ik vlieg met de schaalbladen, en in een Cobra romp).

    Vraag terug: Hoe werken die Stator Gators eigenlijk? (en dan bedoel ik niet "goed" of "niet goed") want ik kon er maar weinig info over vinden, maar ik kreeg uit wat ik zag eigenlijk de indruk dat het een soort van toerenbegrenzer is die gewoon de ontsteking onderbreekt. Kan me dat niet goed voorstellen dat dat zo is, maar juist omdat ik daar niet goed achter kwam heb ik er maar niet een gekocht. Mijn LHS kon me hier ook niet echt verder mee helpen dan: "euh, eh, ja, eh, hij houd het toerental dus constant enne...."

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  18. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Bert,

    Ik heb hem nog niet gemonteerd,maar hij komt tussen de ontstekings onderbreker.Het enige wat hij doet is dat hij het toerental van de motor electronisch registreert en dat doorgeeft aan de gv1.Dus de originele gv1 sensor komt te vervallen.

    Dus storing in de sensor is volgens mij verleden tijd,als ik hem gemonteerd en uitgeprobeerd heb,laat ik het even weten,

    Gr Tony
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, het is dus alleen maar een andere sensor? Ik dacht dat het dingetje wat je in de ontstekingsbedrading knoopt het hele apparaat was, en dacht (wegens gebrek aan betere documentatie) dat dat hele ding de regelaar was. Maar je moet hem dus in combinatie met een andere regelaar gebruiken.

    Ik vond het ook al zo vreemd....

    Groet, Bert
     
  20. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Bert,

    Ja inderdaad,kost ook niet zoveel,ziet er goed uit en eenvoudige montage.

    Gr Tony
     

Deel Deze Pagina