Futaba S9257 step down nodig?

Deskundigen.

Mijn Bec levert 5.5 volt. Heb ik voor een Futaba S9257 die in principe op 4,8 volt draait een step down nodig? Of valt het nog wel binnen de toleranties. Ik begrijp dat hij in elk geval niet op 6v kan, maar ja een pas geladen 6v accu levert wel 7,5 volt.
En zo ja, wat wil een two-way step down dan zeggen?

Alvast weer bedankt bij het helpen bij mijn leercurve.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher.

Die 4,8 volt staat voor een nimh ontvangerpakket van 4 cellen.
Deze heeft volledig geladen misschien kortstondig 6 volt, maar zakt daarna snel in naar zijn nominale voltage, wat dus ergens tussen de 4,6 en 5 volt zit.

Ga je een 5 cellen nimh als ontvangeraccu gebruiken, zit je veel te hoog met je voltage

Gebruik je een bec, of een ander ding om het voltage te reguleren/vast te zetten, mag een 9257 maximaal 5 volt hebben
5 volt continu is iets anders dan 4,8, wat verloopt van hoog naar laag

Dus het ligt aan wat je wilt gaan doen.
Is die 5,5 gemeten op een volle 4 cel nimh accu, no problemo, geen step down nodig.
Een bec op 5,5 volt, eigenlijk liever wel een step down

De step down verlaagt het voltage 1 volt..

Ik zelf vlieg met Align regelaars (op T-rex 500), die kun je afstellen op 5.5V BEC spanning. Ik gebruik ook de 9257 en gebruik dan geen step-down. Tot nu toe blijft het heel en werkt zonder problemen, ik heb gewoon het liefst zo min mogenlijk spul op mijn helie (dus ook geen step-down) vlieg er nu zo'n 3 jaar mee. Op 6V BEC gebruik ik wel en step down voor de 9257. Dit is mijn ervaring, maar zoveel mensen zoveel meningen.

ik heb ook align esc, en hem voor de zekerheid maar op 5 volt gezet ipv 5.5, was toch bang dat het er misschien uit zou fikken...

De stepdown is niet meer dan een diode.
Een diode heeft een spanningsval van 0,7V tot gevolg.
Ik vlieg BV met 6V en een stepdown (Al jaren)
Dit resulteert in een servospanning van 5,3V
Ook zijn er heel veel piloten die gewoon de 6V rechtstreeks gebruiken zonder problemen.
5,5V is dus helemaal geen issue.

Two way stepdown is 2 diodes parallel in tegengestelde richting.
Het maakt dan niet uit hoe je hem aan sluit.

dan ga ik dat van de week even op me esc aanpassen;) zou je dat eigenlijk erg veel merken, verschil tussen 5 en 5.5 volt?

als je heel enthousiast, en al wat langer vliegt zou je het makkelijk kunnen merken (al betwijfel ik het)

vlieg je echt op het gemakkie en evt nog niet zo lang zal dit best meevallen.

Back