Futaba S9650 als vleugelservo; go or no go?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Voor de Alliance ben ik alvast een beetje aan het rondkijken naar servo's.

Bij Futaba kwam ik de 9650's tegen; deze lijken mij erg geschikt. Ik ben van plan 6v als voedingspanning te gebruiken, dan zijn de specs:

coreless
4.5 kg-cm
0.11 sec/60°
gewicht: 26 gram
L X B X H (mm): 35.5 x 15 x 28.6

Dit is dus wel een relatief kleine servo, met nylon tandwielen. Als ik deze echter vergelijk met de futaba 9102's of de Graupner DS8077 die in m'n derwisj zaten/zitten, dan zijn deze kleintjes sterker en sneller.

Volgens mij zou dit prima moeten kunnen; echter er zijn ook mensen die zeggen van niet. Vandaar dat ik hier om een 2nd opninion vraag; wat vinden jullie ervan?

Reden dat ik deze servo's wil gebruiken is voornamelijk het gewicht. Ze wegen maar 26 gram en hebben toch betere specs dan bv. de 9150 of 9154 van futaba. Scheelt toch zo'n 50 gram op vleugelservo's in je toestel..

Ik weet het niet zeker, maar als ik me niet vergis is de Alliance een vrij grote kist. Bedenk je met deze relatief kleine servo's dat die wel de kracht en snelheid hebben, maar ook kwetsbare tandwielen. Een tikje op het roer met bv transport is al snel gebeurd, en dan kan het al zijn dat de er al kwetsbare tandjes zijn gestript....
Zonder dat je dit direct door kan hebben als je voor de vlucht even snel alles in de hoek gooit om de roeren te controleren....

Ik zou voor een maatje groter gaan, en/of metalen tandwielen.

Maar daarmee zeg ik dus niet dat het niet kan ;)

De Alliance is grofweg 2x2 en 4.3kg, dus geen kleine kist..

Is het louter transportschade, of kunnen bij dit soort servo's de tandwieltjes ook strippen in de lucht? (lijkt mij eigenlijk sterk).

Maatje groter = zwaarder.. daarom wilde ik juist deze schatjes hebben ;)

die tandjes zullen in volle vlucht nooit kunnen breken
ze zijn op berekend ,in de lucht kun je dus niet over die kracht heen
zal wel een probleem kunnen zijn met b.v. een harde landing

Dat was mijn redenatie ook een beetje..

Transportschade en schade door harde landingen zou ik acceptabel vinden. Kwestie van goed transporteren en niet hard landen :P

Denk toch dat het die gaan worden.. en dan die nieuwe brushless servo's op hoogte/rudder.. 2 cellen lipo eraan en dan zou ik op 4200 gram of nog iets minder AUW moeten kunnen komen :)

Om op die 4200 gram uit te komen? Anders is het 4250 gram..

Serieus, als je kijkt waar je op kunt besparen en hoeveel, dan is 50 gram een aanzienlijke besparing..

Persoonlijk zou ik het niet doen, een clublid heeft zijn F3A multi verloren door zulke kleinere servo's te gebruiken. Ze zijn op papier sterk genoeg qua trekkracht maar bleken in de vlucht toch te fragiel. Die 50gr extra ga je niet merken, een kapotte servo in volle vlucht wel.

Misschien heb je er iets aan:
Bij een tweedehandse F3B kist (Crossfire) met pendel hoogteroer zat deze servo op hoogte. Ik heb er nu +- 50 vluchten mee gemaakt. Hij doet het prima.

Dat is vliegklaar, Jeroen :)

De verkopende partij heeft er twee gelijk gebouwd.. eentje daarvan heeft hij afgespoten en mee gevlogen, die woog 4300 gram vliegklaar, met zware vleugelservo's (60 gram) en een NiMH accupack. In principe zou ik op die twee punten 100 gram moeten kunnen winnen, maar je hebt zeker gelijk, makkelijk zal het niet zijn.

PascalvO zei:
Bij een tweedehandse F3B kist (Crossfire) met pendel hoogteroer zat deze servo op hoogte. Ik heb er nu +- 50 vluchten mee gemaakt. Hij doet het prima.
Een zwever heeft totaal geen last van trillingen, dat is een groot verschil met een 26cc die in de neus zit te rammelen.

Dat was ook de kritiek die Hans Meij uitte toen ik het hem voorlegde.. dus ik ben er nog niet uit.

Voorlopig hoef ik de keuze nog niet te maken; ik heb de kist nog niet en hij is binnen nu en drie maanden ook nog niet vliegklaar, ik kan er dus nog even over nadenken.

Erg jammer dat er nylon tandwielen inzitten.

Weet je nog welke servo's jouw clubgenoot in die kist had, die kapot gingen?

Nee, helaas geen idee. Het is ook al 2 jaar geleden en ondertussen is hij bezig met verhuis naar Duitsland. Ik dacht dat het futaba servo's waren, en niet van de goedkoopste.

ik zou toch voor de wat zwaardere gaan.
met kunstof tandwielen, metalen tandwielen hebben speling nodig (vreten anders ekaar op).
en aan speling hebben we geen behoeften
carbonite is een goede tussen weg.
geen speling en toch sterker dan nylon.

hezik zei:
Bij Futaba kwam ik de 9650's tegen; deze lijken mij erg geschikt. Ik ben van plan 6v als voedingspanning te gebruiken, dan zijn de specs:

coreless
4.5 kg-cm
0.11 sec/60°
gewicht: 26 gram
L X B X H (mm): 35.5 x 15 x 28.6

Geen idee of dat geschikt is als vleugelservo.
Maarrr, wel weet ik dat die servo erg veel gebruikt wordt als staartservo op kleine electro-heli's

Ik heb inmiddels al zo veel mensen meewarig nee zien schudden als ik met het voorstel kwam, dat ik er maar vanaf zie.

Het zal naar alle waarschijnlijkheid toch de 9150 worden, op 6V. Dat wordt weliswaar niet geadviseerd, maar uit ervaringen begrijp ik dat dat prima werkt.

Hezik,

De 9650 servo is niet geschikt als vleugelservo voor een F3A model . De kleine tandwielen kunnen de krachten niet aan . Het gaat een tijdje goed ,daarna wordt de speling groter ,de nulstand wordt niet meer vastgehouden en er onstaat flutter . Zelf heb ik dit ondervonden met mijn Hyde Away en de JR 3328, de tegenhanger van de 9650. De 9150 speciaal als vleugelservo ontworpen heeft 8mm dikke nylon tandwielen.
De servo 9650 wordt in de oxalys gebruikt voor hoogteroer ( 1 per helft.)

succes met de bouw van je F3A kist

Back