Futaba Skysport 4 als trainer aan de Futaba FF6?

Hoi allemaal,

Kan ik een Futaba skysport 4 aansluiten als "leerling" op mijn Futaba Field Force 6? En zoja, zijn daar schematjes voor?

Ik heb bijde zenders voor mijn neus staan. :P Maar ze hebben allebij n heel andere stekker, dus weet ik niet zogoed wat ik nu moet doen om ze met elkaar te kunnen laten werken. Ze bebruiken allebij n druk schakelaar om de trainer stand aan te zetten, dus volgens mij zijn et allebij "Masters"?

Ik lees op die site:
type 3 : Futaba/Robbe FC18V1 & V2, FC16, F16, FX14 & FX18, Futaba Skysport 4/6, Futaba FF6/T6XAS/6EXA, Graupner MC10, MC12, MC14, MC15, MC16, MC17, Hitec Flash4/5 and Eclipse 7, Sanwa/Airtronics VG400, VG600, VG6000, RD6000Super & Sport, RD8000.

type 3 : the master radio hands-over the commands to the slave in an absolute way (all channels). A sort of all-or-nothing. The slave transmitter must thus be able to control on her own the flying model (inclusive the necessary mixings needed).

Betekend dat, dat als ik mijn trainer switch omzet, dat alleen de slave nog controle heeft?

Mijn Skysport heeft zon monojack EN zon vierkant plugje in de rug zitten. Die monojack heb ik tot nu toe alleen nog maar gebruikt om em aan te sluiten op mijn flight simulator. Is die monoplug dan gewoon een vertakking van de buddybox plug? Mijn FF6 heeft een DIN plug. Als die monoplug een vertakking blijkt te zijn, is et dan echt zo simpel?
fig7f-05.gif

Ik neem aan dat die futaba DIN altijd t zelfde is? Ik zou flink in de teil zitten als ik mijn FF6 zou opblazen.

Ik kan ook de plug van mijn Skysport n beetje slopen, en em zo aansluiten:
fig7f-11.gif

Betekend dit dat ik geen batterijen in de skysport hoeft te doen?

Wel n handige site iig. Bedankt, Gerard!

met leerling leraar is het mogelijk dat je de slave voed met de master, dan moet je wel het 2e schema gebruiken.

futaba din is overal gelijk.
een zender configureer je als leraar, de skysport als leerling.
op de leraar houd je de schakelaar in, zolang je die in hebt, heeft de leerling controle, als het fout gaat laat je de schakelaar los en heeft de leerar zender controle

Alles snap ik, behalve "Configureren" Hoe doe je dat? Ik zal mijn FF6 handboek eens n keertje opzoeken denk ik. :P

Mijn FF6 heeft een druk knopje, en mijn SS4 heeft een terug springend flipswitchje. De "IN" pinn van de SS4 lijkt me beter dattie niet aangsloten wordt, want dan zou de leerling controller mij dr uit kunnen locken. Kan ik die dr gewoon uit laten?

Ik heb hier nog 2 meter stereo audio kabel liggen, das denk ik n mooi kabeltje hiervoor. Nou nog iets verzinnen op die maffe stekker in mijn SS4. :P Ik heb nog n blokje balsa liggen, en n zakje printerstekker pinns... hmmm :P

EDIT:Tis gefixt, en et werkt simpeler dan ik dacht. Dat die mensen hier 30 euro voor durven te vragen, allemachtig. :D Wat heeft et mij gekost? 2 meter goedkope stereo audiokabel, 2 aan stukken geknipte servo schroeven (Van allang overleden servos), en iets van 5cm krimpkous. :P Kosten? Bwah, 5 euro? 8) Es kijken of mijn vader et aan durft dit weekend. :wink:

Hallo Freakazoiod,

Je schrijft dat jouw Skysport buiten de vierkante connector uitgerust is met nog een vrouwelijke mono-jack connector, die je gebruikt met een pc-simulator. Dit uitgaande signaal voor de simulator is dus ook het leerling-signaal. Dit wil dus zeggen dat je een kabel kon maken zoals figuur 7f-05 van mijn website, die je in dit draadje hebt gepubliceerd.

Wees geduldig met je vader ! Mijn ervaring is dat hoe ouder, hoe trager om te leren vliegen.
Olivier

Ik heb de kabel nu gewoon lomp op de soldeerpunten gesoldeerd van de monojack, want de socket is n beetje onhandig ingebouwd (tediep verzonken, als je niet uit kijkt springt de plug er gewoon uit!). Ik zit eraan te denken om de laad plug te kapen. :P Das de gemakkelijkste weg, en dat ding gebruik ik toch nooit. Gewoon de leads op de PCB door krabben, en de draadjes van die monojack daarop solderen. Maar nu hangt er dus nog even 2 meter kabel uit de achterkant. :P Ik gebruik die zender toch nooit, tis meer n backup, dus maakt niet zoveel uit of ik em zo laat zitten of dat ik dr een stekkertje bij zet.

En mijn vaders leeftijd is ook de reden dat ik even n kabel heb opgetrommeld inplaats van gewoon de zender geven alsie op hoogte zit. ;) Ik moet er snel bij kunnen. Ik heb n nieuw vliegtuig gekocht, en hij heeft zelf ook wel zin om te gaan proberen, dus mag ie met mijn trainertje aan de slag. :) Ben benieuwd hoelang et duurt voor ie zelf zn accutjes leeg kan vliegen.

Je site is trouwens ERG informatief. Zeer duidelijke text en uitleg... MET plaatjes! ;)

Back