Futaba Skysport 6 T6YG

• Topicstarter Topicstarter Robert1960
  • Startdatum Startdatum
R

Robert1960

Guest
Ik heb onlangs een Skysport 6 gekocht. Een mechanische zender vanaf fabriek met mode 2. Nu heb ik het volgende probleem. De gastrim werkt alleen bij gas dicht. Dat is officieel bij deze zender de stick naar je toe. Maar ik vlieg met de gasstick andersom, dus stick naar me toe vol gas, stick van me af gas dicht. Maar de trim werkt alleen met de stick naar me toe, voor mij dus vol gas. Dit heeft uiteraard geen zin want je hoeft het gas alleen maar bij gas dicht te trimmen. Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Zodat ik kan vliegen met de door mij gewenste stickbezetting. Kan ik op de één of andere manier de trim ompolen?

Dit is een zender, die hier nooit is verkocht, dus ik vraag me een beetje af hoe men stationair-trim elektronisch heeft gerealiseerd. Het zijn namelijk zo te zien mechanische trims, waarbij de gehele potmeter verdraait bij het trimmen.

Als regel is dit probleem op te lossen door de buitenste aansluitingen van de gaspotmeter onderling te verwisselen (en dan eventueel servo reverse toe te passen op kanaal 3). Er is echter een geringe kans, dat de gaspotmeter van nature niet geheel neutraal staat. Er gaat dan niets stuk bij het verwisselen van de potmeteraansluitingen, maar je krijgt vreemde servouitslagen. In dat geval zal ook de potmeter anders ingesteld moeten worden, maar ik denk niet dat je daar zelf aan moet beginnen.

Bedankt voor je reactie. Zou het volgens jou ook mogelijk zijn om de trim om te polen? Het gas staat nu goed zonder om te polen en iemand van mijn vliegclub opperde dus om de trim om te polen. Deze man staat bij onze club als ervaren en deskundig te boek.

Mvg., Bob.

Dat kan niet. Als dat al mogelijk zou zijn, zou de trim tegengesteld gaan werken aan de gasfuntie (en nog steeds aan de verkeerde kant van de knuppel zitten). Dat is niet erg wenselijk. Daarnaast heeft deze zender zo te zien (net als de Skysport 4 zender) mechanische trims en daaraan valt niets te wijzigen.

Zoals ik reeds eerder opgaf kun je servo reverse op kanaal 3 toepassen nadat de aansluitingen van de gaspotmeter zijn omgesoldeerd. Bij het omsolderen werkt de gasfunctie precies andersom. De gasservo draait dan ook verkeerdom. Dit corrigeer je door servo reverse op kanaal 3. De gasfunctie werkt dan weer normaal, alleen zit de stationair trim dan aan de andere kant.

Bij Futaba computerzenders doe je eigenlijk hetzelfde, maar dan via de software. Met het omzetten van de throttle atl wordt ook daar de werking van de gasfunctie omgedraaid om de stationair trim aan de andere kant te krijgen. Vervolgens moet je ook daar dan servo reverse op kanaal 3 toepassen om de gasservo weer de juiste draairichting te geven.

Laatst bewerkt:
Hoi, bedankt voor je advies. Ik kan mijn gas nu wel trimmen met het gas dicht, maar de trim werkt wel in tegengestelde richting als de stick. Maar als ik jou begrijp is dat niet te verhelpen vanwege de meganische trims. Het is ook geen ramp, gewoon een kwestie van even wennen.

In dat geval zal de trim niet mechanisch zijn, maar vermoedelijk een eigen potmeter hebben. Hiervan moeten dan ook beide buitenste aansluitingen onderling worden verwisseld. Als het een trim is met schakelaartjes wordt het ingewikkelder. Er is dan niet op afstand te zeggen hoe je daarvan de werking omkeert.

Het heeft even geduurd omdat degene die het voor mij zou maken even op vakantie was. Maar nu werkt het naar behoren. Bij de stick was het heel eenvoudig maar bij de trim moesten er twee baantjes op de print doorgeslepen worden en kruislings weer gesoldeerd worden. Voor de de gevorderde hobbyist ook een eitje maar ik was er zelf nooit aan begonnen.

Back