Futaba stick mode

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door pascall, 21 aug 2016.

  1. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Beste,

    Ik wil de stick mode verandere van mode 2 (standaard) naar mode 1, Futaba T14 SG.
    In de sofware lukt mij dat ook maar in de hardware blijft de linker knuppel op het gas staan, ook in de andere functies verander niets.
    Wat doe ik fout?

    Mvg,

    Pascal.
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Heb je hier iets aan?
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Bedankt voor de snelle reactie Erwin, deze heb ik al uitgevoerd maar staat los van de software waar ik een probleem mee heb.
    Ik kan het gaskanaal (kanaal 3) verzetten door de stekkers te verstekennaar kanaal 2 maar dat kan toch niet de juiste oplossing zijn?

    Mvg,

    Pascal.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    In de handleiding staat beschreven hoe je in het systeem menu de mode instelt. In de Duitstalige handleiding vind je dat onder Knüppeleinstellung, waar ook de mechanische ombouw wordt beschreven.

    Nadat je de ombouw hebt voltooid moet je ook nog even controleren of de knuppelcalibratie klopt. Bijna altijd zal de hoog-laag functie een paar procent afwijken. Ook de calibratie vind je in het systeem menu.
     
  5. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Corrien, Dat heb ik gedaan, en inderdaad veranderd in het menu de stickmode maar er gebeurd voor de rest niets, kan het zijn dat je het kanaal handmatig aan een stick moet toewijzen?
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Oops, het veranderen van de stickmode geldt niet voor de bestaande modellen, alleen voor de modellen, die je nieuw aanmaakt. Het is uiteraard ook gebruikelijk, dat men eerst de mode aanpast en dan pas modellen gaat instellen. Ook bij 2e hands aanschaf begint men als regel helemaal opnieuw.

    Als je de bestaande modellen toch wil blijven gebruiken kun je kijken of bij het kopiëren naar een leeg modelgeheugen de mode mee verandert. Voor zover ik weet kun je bij de T14SG de functieposities niet handmatig veranderen, dus als dit niet lukt zal je toch echt opnieuw moeten beginnen.
     
  7. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Corrien het is een nieuwe zender en heb nog geen modellen aan gemaakt ,maar ik ben al een stukje verder.
    In het menu FUNKTION, kan je een kanaal naar een stick verwijzen en nu werkt hij zoals het moet, lijkt mijn alleen niet de juiste weg.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dus de functieposities kunnen wel handmatig worden gewijzigd, maar dat is beslist niet de juiste weg.

    Maak nog maar eens een nieuw model aan en kijk op welke knuppelfunctie je gas terechtkomt. Bij mode 2 en mode 4 zit het gas links, bij mode 1 en 3 zit het gas rechts. Dit kan onmogelijk anders zijn.

    [edit]Tekst gecorrigeerd. Links en rechts waren verwisseld. Dit staat nu goed.[/edit]
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2016
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Corrien,

    Ik heb nog een model aangemaakt en deze neemt de zelfde mode over als het eerste model
    Ik snap er ook niks van maar het gebeurd, vraag me wel af, is er iets mis met de zender?

    Mvg,

    Pascal.
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Net andersom denk ik.
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je verwachtingspatroon zal wel niet overeenstemmen met de zender.

    Op mode 1 en 3 werkt de gasfunctie op de rechter knuppel. Bij mode 2 en 4 op de linker. Dit kun je controleren met de balkjes van de servo monitor. Op de ontvanger zit de gasfunctie op kanaal 3. Als je vorige zender een Graupner was verwacht je de gasfunctie op kanaal 1, maar bij Futaba is dat kanaal 3.

    Een fout in de zender kan praktisch niet. Uiteraard krijgt elke T14SG het zelfde programma ingeladen. Nu kan er uiteraard altijd een verminking optreden in zo'n programma, maar dan krijg je gegarandeerd een vastloper. Het zou namelijk wel heel erg toevallig zijn als zo'n verminking precies één programmadeel zou bestrijken.

    Klopt en bedankt voor de correctie Max. In deze posting deed ik het weer fout, maar dat is zojuist gecorrigeerd.


    Standaard wordt de zender geleverd in mode 2, dus met gas links. Als het goed is, is deze nu omgezet naar mode 1 of mode 3.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2016
  12. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Klopt zit nu op kanaal 3 mode 1.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik meen mij te herinneren dat Futaba er bij de T serie van uit gaat dat je alles op dezelfde stickmode vliegt, en dus op het moment dat je het eerste model inprogrammeert, worden bij mijn weten alle andere modellen op dezelfde stickfunctie gezet...

    Ik heb hier al eens eindeloos mee zitten etteren met een T8F (geloof ik), toen ik een heli zou invliegen voor een maat, ik vlieg mode 1 en hij mode 2, en het lukte niet om mode 1 in te programmeren in zowel een bestaand als een volledig nieuw programma....

    Bij de oudere FC series kan dat wel....
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    :offtopic:Tja, als je het jezelf moeilijk wil maken door het ene model in de ene en het andere model in een andere mode te vliegen wordt het uiteraard lastiger, maar daar gaat het hier niet over. Voor zulke capriolen heb je het onderdeel functiepositie tot je beschikking (waarvan ik nog niet wist dat deze zender dat ook aan boord heeft). Daarin heb je ook de mogelijkheid om voor zoiets lastigs als crosstrim te kiezen.
     

Deel Deze Pagina