Futaba T18SZ en FASST ontvangers

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Viperman, 27 sep 2020.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik gebruik nu ongeveer 2 jaar de T18SZ van Futaba i.c.m. enkele FASSTest ontvangers, zonder problemen, erg over tevreden.
    Nu wil ik voor de wat simpelere vliegtuigen mijn "oude" FASST ontvangers gebruiken, heb enkele orange en FRsky ontvangers liggen, dit werkt dus niet, ondanks dat de T18SZ het FASST protocol ondersteund.
    Na wat zoeken op het net blijkt dat inderdaad zo te zijn, bij de T14SZ zal het nog wel werken, maar bij de T18SZ niet meer.
    Nu wil ik nieuwe FASST ontvangers kopen, maar tot mijn verbazing werd dat door de modelbouwwinkel ook afgeraden, ook daar kun je problemen mee krijgen als er meerdere mensen aan het vliegen zijn.
    Nu brak mijn klomp, ik heb een zender die het FASST protocol ondersteund, maar het word afgeraden deze te gebruiken, F/T-FHSS zou echter geen problemen geven.

    Zijn meer mensen hiervan op de hoogte?, ik kan er op het net niets van vinden.
    Het zou te maken hebben met de bandbreedte die in Europa is toegestaan, in Amerika gebruiken ze een andere bandbreedte en daar gebruiken ze zonder problemen de FASST ontvangers met de T18SZ.

    Edwin.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Edwin.

    Ik heb ook een T18sz. Hem ooit een geprobeerd aan de gang te krijgen met een orange clone voor in een bootje. Ook dit lukte me niet, ondanks dat ik het protocol in de zender had aangepast aan de ontvanger. Was geloof ik ook FASST. Zal het morgen even na kijken wat op de ontvanger stond. Gebruik alleen nog maar de R7008SB..

    Ben ook wel benieuwd eigenlijk, niet 123 om te zetten in welke regio je zit? EU of VS?

    Niels.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2020
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Je kunt de vraag het beste aan Corrien hier op het forum stellen. Hij weet exact hoe de diverse protocollen werken en wat de verschillen zijn.
    Soms staat er in het Futaba manual een lijst met ontvangers die door de zender ondersteund worden.

    Het advies van de modelbouwwinkel zou ik maar met een korreltje zout nemen, volgens mij is dat onzin.
    Vlieg zelf Futaba T10J (T-FHSS), nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik echter alleen de originele Futaba ontvangers.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  4. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Hoi

    Wat ik ervan af weet is dat Futaba met de nieuwe zenders nu het LBT protocol moet gebruiken sinds een paar jaar.
    Hiermee werken de clone ontvangers niet meer.
    Ik heb het hier over fasst, weet niet precies vanaf welk jaar deze verandering is uitgevoerd door Futaba.

    ff googlen en vond ik dit

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/futaba-update-fasst-protocol.224980/

    grts Hans
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat FASST problemen zou geven als je met meerdere tegelijk gaat vliegen is grote onzin. Het FASST protocol is één van de minst gevoelige protocollen voor dit soort problemen. Overigens is het FASSTest protocol vrijwel gelijk aan het FASST protocol maar het ondersteunt ook een retour kanaal voor telemetrie.
    Dit heeft overigens niets te maken met de modulatie. De diverse protocollen zoals FASST, FASSTest, F-HSS, DSMX en ga zo maar verder worden allemaal met de zelfde modulatie verzonden. Een protocol is de manier waarop de data (de gegevens) worden gepresenteerd.
    Je kan het vergelijken met een brief versturen. Die brief is de frequentie (het kanaal) waarop je uitzendt. De pen waarmee je schrijft is de modulatie. De tekst die je schrijft zijn de gegevens en de taal waarin je schrijft is het protocol. Je kan de tekst op het zelfde papier met de zelfde pen en in vele talen schrijven en versturen maar als de ontvanger de taal niet kan lezen kan die ontvanger niets met de gegevens.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dit klopt Ernst. Maar wat schetste mijn verbazing, Ripmax (edit: is dus ACT)heeft ergens geschreven dat er n voorwaarde gesteld wordt nl minimaal 2mtr afstand tussen de zender gebruikers ivm een mogelijke signaal storing.
    Nu is dat in de huidige tijd wel bruikbaar maar was toch verbaasd over dit advies.
    Ik zal het artikel eens opzoeken, volgens mij was het n afdeling reparatie in Duitsland welke het advies uit liet gaan.

    Edit: hier gevonden, testopstelling (hfdstk 10):
    https://www.act-europe.eu/10-gegen-fasst.html

    Bevindingen, is dus 8-10mtr :eek::
    Für die Praxis bedeutet dies, dass bei LBT Systemen die Piloten nicht sehr eng zusammen stehen sollten - hier ist ein Abstand (8-10m) immer sinnvoll und man erleichtert seinem FASST-LBT System die Arbeit etwas.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
  7. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Bedankt voor jullie reacties.
    Interessant stukje van ACT.
    Ik hou het nu maar bij FASSTest en T-FHSS ontvangers, zit ik zeker safe.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is een volslagen onjuiste bewering, dat je met FASST ontvangers niet zou kunnen vliegen als je met meerdere personen tegelijk bezig bent. Het is ook niet zo, dat dit met een T18SZ niet zou kunnen en met een T14MZ wél. Het is ook niet zo, dat in Amerika andere regels gelden op 2,4 GHz voor de toegestane bandbreedte, ook daar loopt het domein van 2400 - 2483,5 MHz en is het toegestane zendvermogen voor frequentiehoppers 100 mW e.i.r.p. Het enige verschil met de USA is het LBT-protocol, dat in Europa verplicht is.

    Het is wél zo, dat bij de invoering van het LBT-protocol niet-Futaba ontvangers, die met het FASST protocol overweg kunnen, problemen kregen. FrSky heeft daarvoor ooit een oplossing geboden voor haar ontvangers. Of die ergens on-line heeft gestaan en nog staat weet ik niet. De originele FASST ontvangers kunnen probleemloos overweg met het LBT protocol. Dit protocol geeft ook niet of nauwelijks extra 'packet-losses', tenzij je met vele tientallen mensen tegelijk aan het vliegen bent en dan nog. Als er meer dan 100 data-pakketten per seconde worden verstuurd merk je daar niets van als er één of een paar verloren gaan.

    Het verhaal van Klaus Westerteicher van ACT is er nogal op gericht om FASSTest aan te bevelen en is m.i. nodeloos pessimistisch ten aanzien van FASST-ontvangers. Herr Westerteicher is uiterst deskundig, maar loopt nogal eens weg met z'n eigen enthousiasme. Overigens zijn Ripmax en ACT niet meer samen. Beide opereren nu naast elkaar en leveren elk Futaba apparatuur. Zelf ben ik Ripmax trouw gebleven en ben nog steeds hun servicedienst voor Nederland en België.

    Voor je goedkope modellen kun je uiteraard T-FHSS gebruiken. Die zijn prima, maar FASST ontvangers zijn beter (en dus ook duurder).

    Tja, en als je twijfel blijft houden koop je een R7006SB ontvanger. Die staat af-fabriek ingesteld op FASSTest, maar kan met het link/mode knopje omgezet worden naar de volgende modi: FASST-7-normaal, FASST-7-highspeed, FASST-multi-normaal, FASST-multi-highspeed. Daarnaast kent-ie uiteraard ook nog S-bus en S-bus2.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2020
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld

Deel Deze Pagina