Futaba T8FG Super programeren voor Trex 600

Hallo allemaal,

Ik heb een Align Trex 600efl pro aangeschaft voorzien van een 3GX flybarless system met een Futaba R617FS 2.4Ghz ontvanger.
En daarnaast een Futaba T8FG Super zender

Nu kom ik echt net kijken in deze wereld, en de eerste CP heli die ik gekocht heb (2 weken geleden) was een RTF versie. Hier was de zender dus al voor geprogrammeerd en kon ik ( na het afstellen van de tuimelschijf/rotorbladen) vrijwel direct beginnen vliegen.

Alleen gaat die vlieg nu niet op, dus was ik benieuwd of iemand hier bekend is met deze zender/heli setup?

Twee weken ervaring met een CP heli en dan naar een TREX 600? Dat is vragen om de grootste moeilijkheden. Zo'n apparaat kan jou of anderen bij verkeerde behandeling ernstig verwonden. De rotor is niets anders dan een set roterende messen. Een goede raad, ga naar een vereniging en laat je daar assisteren.

Twee weken ervaring met een CP heli en dan naar een TREX 600? Dat is vragen om de grootste moeilijkheden. Zo'n apparaat kan jou of anderen bij verkeerde behandeling ernstig verwonden. De rotor is niets anders dan een set roterende messen. Een goede raad, ga naar een vereniging en laat je daar assisteren.

Mijn eerste CP heli is een walkera master 200 sized, dit is dan ook de heli waar ik de basics mee ga leren voor ik überhaupt mijn TREX ga proberen.

Ben enkel bezig mijn nieuwe hobby uit te breiden.
De TREX 600 in het vooruitzicht is goed voor mijn motivatie

*Align Trex Efl Pro 600
*Walkera Master CP

Hoi
Ik heb met beide ervaring maar schrijf in je profiel waar je vandaan komt want zo even via het forum een moordwapen instellen gaat het niet worden vrees ik
Zoek hulp bij een ervaren vlieger en alles komt goed en ga zeker eens op een vliegclub praten die hier ervaringen mee hebben
Het zou zonde zijn als dit allemaal nieuw voor je is binnen enkele secondes dit in de vuilbak verdwijnt

Gr
Jeroen

Ik ben nog altijd opzoek naar een vliegclub in mijn directe omgeving, als iemand suggesties heeft laat maar komen.
Nu heb ik inmiddels de handleiding van de Trex geraadpleegd, hier staan keurig de Throttle en Pitch curve's aangegeven voor zowel general, idle 1/2.
Nu heb ik de throttle curve's van de vliegmodes ingesteld, echter blijf ik steken op de pitch.
Deze staan in de handleiding aangeven van +12° t/m -12° , nu kan ik deze pitch curve's in mijn futaba zender instellen van +100 t/m -100???

of je rijdt voor 1 keertje ff naar rotterdam/barendrecht... (Modelvliegclub Europoort - Start pagina)

volgende tip: lees even door de algemene technische kennis sticky.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Daar zit een heel stuk in over het instellen van een heli, inclusief de verschillende standaard zenderfuncties die je nodig hebt.
De vragen die je hebt, met alle respect, zijn heel erg in de basis van de eigenlijk benodigde kennis.
een 200 size doe je dan nog niet zo gek veel kwaad mee.
een 600 hakt vingertjes etc af bij verkeerd behandelen.

ALS je er mee aan de gang gaat, trek 2 van de 3 motordraden los.
of schuif de motor naar achteren in de motorsteun (en zet hem daar vast), zodat de tandwielen niet raken.
Dan kun je met redelijke zekerheid zeggen dat je weinig kwaad kan ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de tip student, ik ga het vanavond eens op mijn gemak doorlezen[emoji106]

*Align Trex Efl Pro 600
*Walkera Master CP

Hallo Probaco,

Ooow, oké kijk daar kan ik wat mee, dankje!

Ik heb een elektronische digitale pitch meter in bestelling staan, echter was ik in de veronderstelling dat deze enkel gebruikt werd om de bladen in de 0 stand exact op 0 graden af te stellen.

Langzaam word het me allemaal duidelijk [emoji106]
Nogmaals bedankt!!!

*Align Trex Efl Pro 600
*Walkera Master CP

zoals je ook in de sticky gaat lezen: iedere zender is anders, iedere setup is anders.
ook al zit er hetzelfde spul in.

nummertjes in de zender zijn zodoende niet overdraagbaar. teveel invloeden..
en zelf controleren is net zo snel..

Belangrijkste is dat die heli doet wat jij wilt.
die zender moet dat mogelijk maken, daar moeten de cijfers gaan veranderen.

en opletten: nooit graden meten als je stabilisatie niet in de instel-stand staat.
anders kom je nooit goed uit..

Bedankt floriske!
Ik ga me direct aanmelden, wat een hoop info hebben ze op die site!!
Ja jullie hebben ook wel gelijk, ik wil opzich wel bij een vereniging maar dan wel een welke niet alleen de focus legt op vliegtuigen.(dat zie je helaas veel)
Maar tot die tijd ben ik al lekker bezig met m'n kleine 200 Sized heli midden in een groot boeren weiland waar echt niemand anders komt (op een tractor met een grote giertank na dan)

En daarnaast uiteraard simmen!!!

*Align Trex Efl Pro 600
*Walkera Master CP

de club waar ik ben heeft ook veel leden die vliegtuig vliegen,
en een hand vol leden, die echt heli vliegen,
maar als je die gevonden hebt:

ben je 10 stappen verder
en ook veel sneller aan het doelwit
dan een autodidact het kan !

.. een 600er heli is geen speelgoed meer

suc6 met een leuke hobby !!!

Groet
Uwe

Hallo Uwe,

Ik heb dagen lang achter de computer gezeten omdat ik ervan overtuigd was dat ik er zelf wel zou uitkomen, maar uiteindelijk heb ik enkel vierkanten ogen ervan overgehouden.
Dus ik heb me toch maar verdiept in de vliegverenigingen hier in de omgeving, en heb dan ook een vliegclub gevonden waar ik zondag een kijkje ga nemen. (Vliegclub zuid ginkel)
Volgens het bestuur zijn er genoeg heli vliegers bij de club.

*Align Trex Efl Pro 600
*Walkera Master CP

Even een update op dit topic,

Aangezien ik er zelf niet in slaagde de Trex 600 met mijn zender te programeren en uiteraard ook inzag dat deze heli erg groot was om als beginner mee te vliegen heb ik een tussen maat aangeschaft: de Trex 450.
Dat is in mijn ogen een prachtige heli om mee te leren vliegen, maar ook deze moest nog geprogrameerd worden...

Nu ben ik vorigeweek naar Rcheliparts gereden, daar heeft Albertino mijn Trex 450 & Trex 600 afgesteld en geprogrameerd.
Dit heeft hij stap voor stap gedaan met alle tekst en uitleg zodat ik er zelf ook wat van op kon steken.
Vervolgens heeft Albertino beide heli's in zijn riante achtertuin voorgevlogen.
Wat een mooie zaak is dat zeg!!! En de Service daar is nog veel beter!!! Ondanks ik iets meer als een uur moest rijden kom ik daar zeker weer eens terug. Het is net alsof je als klein kind voor het eerst in een pretpark komt haha;)

Laatst bewerkt:
Even een update op dit topic,

Aangezien ik er zelf niet in slaagde de Trex 600 met mijn zender te programeren en uiteraard ook inzag dat deze heli erg groot was om als beginner mee te vliegen heb ik een tussen maat aangeschaft: de Trex 450.
Dat is in mijn ogen een prachtige heli om mee te leren vliegen, maar ook deze moest nog geprogrameerd worden...

Nu ben ik vorigeweek naar Rcheliparts gereden, daar heeft Albertino mijn Trex 450 & Trex 600 afgesteld en geprogrameerd.
Dit heeft hij stap voor stap gedaan met alle tekst en uitleg zodat ik er zelf ook wat van op kon steken.
Vervolgens heeft Albertino beide heli's in zijn riante achtertuin voorgevlogen.
Wat een mooie zaak is dat zeg!!! En de Service daar is nog veel beter!!! Ondanks ik iets meer als een uur moest rijden kom ik daar zeker weer eens terug. Het is net alsof je als klein kind voor het eerst in een pretpark komt haha;)

leuk, wat ik zo hoor van Albertino,
ik ken hem zelf niet,
maar heb wel zo af en toe een tip van hem over genomen,
misschien kom ik hem ook maar tegen,
hij is trouwens ook een van de weinigen, die een Gaui NX4 hebben, zo als ik,
en misschien ook iemand die een oog op de NX7 heeft

..:D sorry voor zo veel of-topic

Groet
Uwe

@ heli-uwe

Hij heeft zoveel (schaal)helicopters staan, daar ben je al wat uurtjes zoet mee wil je ze allemaal bekijken, en albertino heeft ook een echt schweizer 300 welke hij verhuurd met piloot en al voor rondvluchten of eventueel zelfs helicopter lessen.
Albertino heeft van zijn hobby werk weten te maken, geweldig toch!

Maar dat is inderdaad een mooie heli de Gaui NX7, zelf vlieg ik graag met de X7 op de Sim.

Back