Futaba t9chp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goede avond voor te beginnen ik ben nieuw in deze hobby, ik heb een vraag ik heb een heli gekocht en pas daarna een afstandsbediening de futaba t 9 chp met de ontvanger r 149 dp maar ik weet niet welke steker van de sero,s en van de regelaar de kabels in de ontvanger komen in welke nummers en hoe om wie kan mij daarmee helpen.Mv.g.Ron.

Heb je de handleiding nog bij de zender? Ik vermoed van niet. Probeer deze te krijgen, erg leerzaam :)

Futaba

Hoi Tadango jammer genoeg niet, maar heb jij niet ergens een schema wat je mij kunt stuuren of het mij ff schrijven wat op 1 komt enz enz enz, dan zou ik je heel erg dankbaar zijn.M.v.g. Ron.

futaba

Hoi ik heb ff een vraagje krijg ik dit schema ook in nederlandse taal ant ik zie bij god niet waar ik de stroom( regelaar ) moet aansluiten is dat niet op dsc of op 9/b ?

Volgens mij was het kanaal 1 en 6 aileron, 2 pitch, 3 regelaar, 4 rudder (via gyro) en kanaal 5 het gele draadje van de gyro...

Hi,

Heel eerlijk? Dit lijkt een kansloze actie te gaan worden......

Laat ik eerst zeggen dat het vooral niet mijn bedoeling je enthousiasme de grond in te boren maar je moet je wel goed realiseren dat er meer komt kijken bij het instellen van je zender/heli dan oa de servo stekkers op de juiste plek in de ontvanger zetten.

Mijns inziens zijn er 2 opties voor je: heel veel gaan lezen (en vooral leren) of je laten informeren door mensen die je zender/heli voor je kunnen instellen en ik vermoed dat je er goed aan doet voor de 2e optie te kiezen.

Ik zou je dan ook vooral willen adviseren een lokale vliegclub op te zoeken of contact te zoeken met helivliegers bij je in de buurt. Zij kunnen je dan ook echt helpen; ik geloof niet dat je enkel via het forum het gaat redden.

Mocht dit allemaal wat negatief overkomen, dan sorry. Zoals gezegd: ik wil vooral niet je enthousiasme afremmen maar je wel behoeden voor een fiasco...

Toch ook inhoudelijk reageren: De regelaar gaat op kanaal (aansluiting) 3 bij een futaba ontvanger. Echter voordat je dat doet moet je wel eerst de regelaar programmeren en waarschijnlijk moet je hiervoor kanaal 3 op reverse zetten. Vanzelfsprekend wel eerst het juiste type voor je swash aansturing kiezen! Ik hoop je met dit kleine antwoord op je vraag duidelijk te maken dat het niet erg simpel is allemaal.....

Heel veel plezier met je nieuwe hobby!

Groet, vincent

futaba

Hoi Winkje ik geloof jou dat ook zo hoe jij dat ziet maar degene die mij hier bij helpt en ook mij aanleert, die is er toevallig vandaag niet en ik wilde het eens zelf proberen maar ik durfde het ook eerlijk gezegt niet zo maar aan te sluiten uit angst dat ik de ontvanger misschien ga kappot maaken.Dus ik sta er echt niet alleen voor wat een geluk ook maar .m.v.g. Ron.

Hi Ron,

Goed te horen dat je hulp erbij hebt!

Als ik je een tip mag geven: wacht nog even tot hij/zij er weer voor je is. Je kunt weliswaar weinig kapot maken maar helemaal ongevaarlijk is het niet. Simpel voorbeeld: een nu erg ervaren vlieger hier op het forum heeft de rotorbladen diep in zijn vingers gekregen omdat hij bezig was met het instellen van de regelaar zonder de motor uit de heli te hebben gehaald.... niet echt handig.

Probeer nog even het geduld op te brengen en ga wel vast lezen in de diverse handleidingen of hier op het forum. Wat ook een goede tip kan zijn: meld je aan bij helifreak (site) en bekijk de finless bob filmpjes eens. Dit is een amerikaan die de bouw van zijn helies heeft gefilmd en zo iedereen er stap voor stap doorheen loodst. Hij spreek wel engels, mogelijk wat moeilijk, maar alleen het zien van de bouw zal je al veel leren.

Wederom, heel veel plezier met deze hobby!

Groet, vincent

futaba

Hoi Winkje ik vindt het heel erg vriendelijk hoe jij er mee omgaat,en dat je me zo veel goede raat geeft.Dankje wel voor de moeite,M.v.g. Ron.

futaba

Hoi Banjo heb je mijn pb ontvangen? Jij bent trouwens ook bedankt voor de moeite. M.v.g. Ron.

Laatst bewerkt:
Hoi hier met Ron,is er misschien iemand anders die mij de gebruiksaanwijzing in het nederlans kan doorstuuren of iets dergelijks.M.v.g. Ron.

hallo,
ik heb de zelfde zender, heb er een duitse gebruiksaanwijzing bij
het is misschien wel de moeilijkste zender om te programmeren
zonder hulp denk ik niet dat het gaat lukken

futaba

Hoi Han zou het mogelijk zijn dat je mij die in het Duits kunt doorstuuren dat versta ik nog altijd beter dan Engels.M.v.g. Ron.

Futaba

Hoi Savage 35 jij bent bedankt voor de moeite,hier heb ik iets aan .M.v.g. Ron

Laatst bewerkt:
Beste Ron,

Ik neem aan dat je de ff9 tweedehands gekocht hebt...he krijg geen vraagtekens te voorschijn...

Ik heb even in mijn oude bestanden gekeken en wat let.
digitaal zowel Engels als Nederlands...

De Nederlandse versie is wel zonder plaatjes. Ik raad wel aan de Engelse erbij te houden.

Hier de link naar de Engelse versie

Futaba 9CHPsuper Radio controll Handleiding

Ehm de Nederlandse versie die ik heb is 16 mb groot.....

Als je mij via pb jouw prive mailadres geeft kan ik hem proberen te mailen.

Gr Jasper.

PS ik sta volledig achter de tips van winkie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back