Futaba T9CP

Dag, uit mijn vorige baan heb ik een Robbe futaba T9CP over gehouden, een 9 kanaals zender en 4 ontvangers, en 4 servo's. En nog een paar aan/uit schakelprintjes.
Op de zender zijn naast de beide stuurknuppels, 3 draaiknoppen nog 8 schakelaars en 2 draai handels aanwezig.
Uit de inmiddels gedownloade Engels talige manual begrijp ik dat dit een leerling-leraar zender voor vliegtuigen en heli's is, fijn.... Maar ik wil hem gebruiken voor werkschepen, met boegschroef en, hekschroeven, en duikboot funkties. Vraag: zijn de kanalen 5 t/m 9 te programmeren? Ik kan met behulp van servo's op de ontvangerkanalen ontdekken dat genoemde kanalen op draaiknoppen zitten. Maar het digitale menu op de zender lukt me niet... Iemand tips?

De formele kant: als de zender in de 35MHz uitzendt is hij alleen bedoeld voor het gebruiken met vliegtuigen. 40 MHz of 27 MHz is vrij voor andere dingen dus ook schepen. De reden achter deze verdeling is feitelijk (deels) achterhaald maar zeker niet ingetrokken.
Check ook de zender accu. Een lekke accu maakt een zender gauw onbruikbaar.

Een nieuwe set in de 2,4 GHz hoeft trouwens niet veel te kosten, is goed bruikbaar en zelf te kiezen.

groet,
Erik

De futaba T9CP is op zich een prima zender. Het enige nadeel is dat het een mHz-zender is. En dat houdt in dat je niet, zoals met 2,4 gHz zenders, met 40 man tegelijk kunt varen; je zult moeten checken en wachten tot je frequentie 'vrij' is, als je in clubverband vaart.
(Even voor de duidelijkheid: ik hoop van harte dat deze zender op de 40 mHz werkt en niet op 35 mHz.
Want ondanks dat heel veel mensen beweren dat IEDEREEN op 2,4 gHz vliegt, rijdt en vaart is dat niet zo.
En 35 mHz is enkel en alleen voorbehouden aan vliegend spul. Ik waarschuw maar even...) Edit: ik zie dat Erik me al voor is met dit verhaal. Dank!

Verder: alle mixers, instellingen, toetsers, bellen en lampions op zo'n zender zijn weliswaar vaak gericht op vliegtuigen en heli's, maar ons schippers prima te gebruiken.
Als voorbeeld:
bouw je een twee-motorige sleper? Een V-tail mixer is ideaal om je motoren aan de sturen!

Sowieso, ook al zou je deze zender niet gaan gebruiken: goed bewaren.
De mannen die onderzeeërs bouwen zijn er blij mee en willen daar vaak een goeie prijs voor betalen.
2,4 gHz werkt namelijk onder water niet.

Op je vraag of een nieuwe 2,4gHz zender beter is, is mijn antwoord:
Dat hoeft niet persé. De T9CP is op zich een nette zender en zolang de elektronica het nog goed is en het ding geen slijtagezaken heeft: Robbe/Futaba bouwde prima zenders.
Bij sommige 2,4 gHz zenders denk ik, als ik naar het inwendige kijk: 'Oké... daar heeft iemand een printplaat in geschroefd, SMD-componenten bij gegooit en een klodder soldeer en het handeltje vervolgens onder een hete luchtpistool gehouden...'
Zo ziet het er tenminste uit.
En qua keuze van zenders en merken: dat is zó vreselijk persoonlijk...
Mensen zijn op dit forum verketterd omdat ze het liefst met zender Y van het merk X hun hobby beoefenden.
Anderen werkten het liefst met zender A van merk B.

Ik wil een zender, voordat ik 'm koop, in de hand hebben. Natuurlijk, op Internet kan ik alle specificaties lezen. Maar de doorslag geeft toch dat gevoel in de winkel.
Maar... zo zit ik in elkaar...

Dag, en dank voor snelle reacties . Ja het is een 40 MHz zender zeker weten. Ik ga nadenken over jullie adviezen

nieuwe accu er in en lekker gaan varen
maar nu nog niet
of je moet een ijsbreker hebben

Ik heb even naar flysky gekeken, klopt het dat voor circa 50 euro (??) je een complete 10 kanaals zender en ontvanger hebt? ( Via onze Chinese "vrienden"..) Update: Heb elders hier al antwoorden gevonden.....

Laatst bewerkt:
Frsky lijkt wat meer op europese prijzen?
Update: Heb elders hier al antwoorden gevonden.....

Laatst bewerkt:
T9CP geen 2,4 GHz?

Nou, de mijne wel, hoor...
T9CP 2,4.jpg

• Like
Reactions: ked
heb inmiddels andere draadjes gelezen over de discussie welke zender. Dus mijn vragen daarover komen te vervallen

Dag Bruno,

interessant! een FrSky module 2,4 Ghz, en dus ook bijbehorende ontvanger. Ik ga eens googlen :)

Dag Bruno, ik probeer deze zender te begrijpen, om alle 9 kanelen te kunnen gebruiken. Ik neem aan dat jij alle schakelaars (A tm E of verder) begrijpt/benut?

Futaba heeft een standaard output op de ontvanger, CH1 Aileron, CH2 Elevator, CH3 Throttle, CH4 Elevator, CH5 Gear
In ACRO zitten de kanalen 6-7-8 op de drie draaiknoppen in het midden van de zender.

De 148 ontvanger heeft 8 kanalen, de 149 heeft er 9.
Het Frsky moduul stuurt een D8 signaal naar buiten, daar zitten 8 kanalen in.

De 40 MHz werkt nog steeds erg goed voor een bootje en de Futaba zender zit deugdelijk in elkaar.

dank, ik zal mijn vraag beter stellen, er zitten 5 of 6 schakelaars aan de kopse zijde. wat kun je daarmee (programmeren?)? en aan de onderzijde zijn 2 schuif/draai handels

In de handleiding staat beschreven wat de functie van de schakelaars is als ze door Futaba gedefinieerd zijn in ACRO, Sailplane of Helikopter, daarnaast kun je met mixers de input van een van de schakelaars/schuif/draai handels koppelen aan een output.

Het komt er op neer dat je de schakelaars o.a. kunt toewijzen aan mixerfuncties.
Zoek even of je de manual on line kunt vinden.
Zo niet dan kijk ik nog wel even.

Back