futaba telemetrie altitude

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door koenvlieg, 13 sep 2016.

  1. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Hallo allen,

    Heeft iemand ervaring met de inbouw van futaba telemetrie in een jet toestel voor het meten van de hoogte ?
    Daar deze sensoren werken op luchtdrukverschil vraag ik me af of dit wel juiste waarden geeft .

    Bedankt voor de info

    Koen
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Dat is toch in combinatie met GPS? De druk sensor wordt gebruikt voor het dalen / stijgen maar voor de absolute hoogte weet ik niet welke data wordt gebruikt.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hoogtemeting met barografische sensoren werkt veel beter dan hoogtemeting met een GPS. Uit eigen ervaring weet ik dat een GPS hoogtemeting vrij plotseling grote afwijkingen kan aangeven. Proeven met twee barografische sensoren in een toestel (van verschillende fabrikanten) laten nauwelijks verschillen zien.

    Bij deze GPS https://www.sm-modellbau.de/GPS-Logger-2-und-Zubehoer is dat probleem ondervangen. In plaats van GPS hoogtemeting wordt een barografische sensor gebruikt. De GPS-logger 2 is een universele sensor die is in te stellen voor diverse merken besturing waaronder Futaba.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2016
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Baro meting in een jet lijkt me geen goed idee.....
     
  5. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Lijkt me ook een interessant toestel. Ik blijf me wel de vraag stellen of die wel juist kan meten omwille van de turbine die zich in het toestel bevindt : volgens mij creeert de snelheid van de lucht in de romp + de aanzuig van lucht en afvoer van de verbrande gassen van de turbine een serieuse onderdruk.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Druk verschillen zijn enorm in een jet. Daarom is een baro geen optie. Ook in een snel model is het al een probleem.
     

Deel Deze Pagina