Futaba voorzien van adaptor

• Topicstarter Topicstarter activex
  • Startdatum Startdatum
A

activex

Guest
Hoi,

Ben pas begonnen met de hobby modelvliegen. Momenteel zit ik nog volop te oefenen op de simulator. Alleen nu is het zo dat na een paar uur vliegen mijn batterijen op zijn. Is het mogelijk om een adaptor aan te sluiten aan het lichtnet? Hoeveel volt/ampere moet de adapter dan leveren en kan ik deze aansluiten op de zijkant van de zender of echt in het batterijen compartiment? Het betreft eeen Futaba T7CP zender. Ik heb al in de gebruiksaanwijzing gekeken, maar kan nix vinden!

Dank!

Groet,
Marko

Voor zover ik weet is er niet één zender die een aansluiting heeft voor een adapter. Natuurlijk hebben ze wel een aansluiting om de accu te laden maar die kan je niet gebruiken om een adapter op aan te sluiten om zo de zender zonder accu te kunnen gebruiken.
Toch is het niet onmogelijk maar je moet wel voorzichtig zijn en weten wat je doet. De kans is namelijk groot dat een vergissing definitieve schade kan veroorzaken aan je zender! Als je niets van de elektronica af weet raad ik je aan niet zelf te gaan experimenteren. Misschien kan je de service dienst vragen of de zender daar aangpast kan worden om met een adapter gevoed te kunnen worden. Ik weet niet of men dat ook doet maar vragen kan je het altijd. Het adres van de servicedienst kan je HIER vinden.

Als er een batterijhouder in zit al dan niet met stekker kan je natuurlijk altijd een dummy houder maken aangesloten op een 9v adapter oid.

misschien kan het de moeite waard zijn, maar als je de kristal/moduul eruit haalt, scheelt dit een hoop stroomverbruik. Ik kan zo wel 20 uur simmen.

mohammed zei:
misschien kan het de moeite waard zijn, maar als je de kristal/moduul eruit haalt, scheelt dit een hoop stroomverbruik. Ik kan zo wel 20 uur simmen.

Ik zou het zelfs onverantwoord noemen om achter je pc met een werkende zender te simmen. Kan trouwens schadelijk zijn voor je zender ook hebben ze mij gezegd, indien de antenne niet uitgetrokken is.

dat geloof ik meteen, maar toch heb ik mensen zendend zien simmen.

Voordeel dat je niet steeds je kristal eruit hoeft tehalen en dat die stekkerverbinding minder lijd.

back :ontopic:

hallo

het laatste wat ik gehoort heb is dat het gewoon via een leerling modulle gaat die je in de zender moet bouwen
dit was voor de mc10
en of dan je zender gedeelte wordt uitgeschakelt ???????
groeten raf

Van lang niet alle zenders wordt het zenderdeel uitgeschakeld als je de leerling/leraarplug erin steekt. Ook hebben lang niet alle zenders een leerling/leraarplug via welke je de zender van spanning kan voorzien.
Je zult dus van elke zender moeten uitzoeken of dat zo kan ja of nee. De (oude) Futaba FC serie dat het allemaal wel maar van de (nieuwe) Futaba FX18 weet ik dat hij het niet heeft. Ook Multiplex heeft een aantal zenders die het wel hadden maar of de nieuwste deze mogelijkheid nog hebben weet ik niet zeker maar ik dacht van niet.
Maar nogmaals de waarschuwing, weet wel wat je doet want één veerkeerde aansluiting en de kans is groot dat je de zender opblaast, er zit geen enkele beveiliging tegen verkeerd aansluiten in de zenders!

In de adapterkabel (voor FF7, FF9 en Skysport), die wordt geleverd bij simulatorkabels zijn maar 2 draadjes aanwezig. Er is dus geen automatische inschakeling van de zender, waarbij het hoogfrequent uitgeschakeld blijft. Je moet dus altijd het kristal uitnemen bij simulatorgebruik.

Een externe adapter is een slecht plan. Dat wordt met klem afgeraden vanwege de reden, die Ernst al geeft.
Zonder kristal is trouwens het stroomverbruik zodanig laag, dat je met gemak een dag kunt simmen.

Hallo beste forum leden

Ik zit met dezelfde vraag, ik sim al een tijdje en wil nu een “echte” zender aanschaffen de futaba ff9.
Ik heb onlangs al een Nederlandse handleiding gedownload en daar staat geschreven.
Ik citeer: !OPGELET Laad de batterijen enkel op met de bij geleverde lader.
Nu heb ik een winkel gemaild, die zie dat er geen lader bij zit, en ik hoor er ook niemand over.
Maar kan je hem niet met zoiets opladen http://www.carson-modelsport.de/de/modelle/elektronik/ladegeraete/rtp/54017/produktdetails.htm

Beste WolfNL,
Eerst welkom op dit forum. Deze lader kan je goed gebruiken om je zender en ontvangeraccu op te laden. Maar er kleven wel enkele nadelen aan deze lader.
Ten eerste; De lader laad met slechts een hele lage stroom. Om een moderne zender of ontvangeraccu te laden als hij helemaal leeg is ben je wel even zoet. Als we uit gaan van 2400mAh accu dan ben je 2400/80*1.4=42 uur bezig.
Ten tweede; De lader stopt niet als de accu vol is. Bij deze lage laadstroemen is dit niet zo'n grote ramp maar toch is het beter voor de accu om dat niet te vaak te doen.
Daarom kan je misschien toch beter voor een wat uitgebreidere lader kiezen die netjes stopt als de accu vol is. Deze laden ook sneller.
Met de zoekfunctie van dit forum kan je nog heel veel draadjes vinden over dit onderwerp. Zoveel dat je nog avonden nodig zal hebben om alles te lezen.
Ook bij de modelbouw FAQ vindt je enkele stukjes over de Nicad en NiMH accu's.
Het stukje over de Nicad vindt je HIER.
Het stukje over de NiMH vindt je HIER.
Succes.

Bedankt Ernst Grundmann voor de info, dan moet ik toch maar mijn horizon verbreden.

"Met de zoekfunctie van dit forum kan je nog heel veel draadjes vinden over dit onderwerp. Zoveel dat je nog avonden nodig zal hebben om alles te lezen"

Dat doe ik met veel plezier.

met vriendelijke groet

wolfNL

Corrien zei:
In de adapterkabel (voor FF7, FF9 en Skysport), die wordt geleverd bij simulatorkabels zijn maar 2 draadjes aanwezig. Er is dus geen automatische inschakeling van de zender, waarbij het hoogfrequent uitgeschakeld blijft. Je moet dus altijd het kristal uitnemen bij simulatorgebruik.

Een externe adapter is een slecht plan. Dat wordt met klem afgeraden vanwege de reden, die Ernst al geeft.
Zonder kristal is trouwens het stroomverbruik zodanig laag, dat je met gemak een dag kunt simmen.

jan in de vierkante stekker hoef je toch maar 1 brugje erbij te solderen en de HF gaat niet aan toch ?

Dat klopt, maar zie zo'n plug maar eens open te krijgen zonder 'm stuk te maken :? .

De benodigde doorverbinding is midden-onder met rechts-onder. En om compleet te zijn: midden-boven is min en links-boven is signaal.

Dat klopt, maar zie zo'n plug maar eens open te krijgen zonder 'm stuk te maken

Dat is bij de stekkers die niet volgegoten zijn geen probleem, ik heb jaren terug nog eens een foto + beschrijving gepost van dit "bruggetje" wat ervoor zorgt dat het HF gedeelte uitgeschakeld word.

Als de zender niet zendt gaat hij inderdaad erg lang mee op 1 acculading.

Groetjes,

Richard

Back