futura in de problemen

Een lang verhaal, voor diegene die graag lezen:
Sinds ik echt een beetje aan het rondvliegen ben met de futura na het behalen van het brevet, vertoont hij( of zij, ben ik nog niet helemaal achter) een storing. De storing ziet er als volgt uit: al hoverend geen probleem, maar wanneer ik ga rondvliegen maakt de heli een onverwachte hobbel, hier en daar. Die hobbel bestaat er dus uit dat de heli een metertje omhoog of omlaag gaat er direct weer terug gaat naar zijn oude hoogte, alsof er dus iemand een tik tegen de stuurknuppel geeft. Heb het ook gezien dat dit gebeurde tijdens het dalen zonder voorwaartse snelheid.
Wat er ondertussen allemaal gedaan is om dit probleem op te lossen??
- nieuwe ontvanger
- " accu
_ " aan/uit schakelaar
- " gyro+servo
- " pitch-servo digitaal deze keer
- stuurstangen vervangen voor metalen stangen
- oude pitch servo op de elevator gezet
- elevator servo op de nick gezet( tussendoor steeds gevlogen, probleem nog steeds daar)
Ik zit er nog aan te denken om de oude hek-servo te wisselen met de motor-servo. En de kabel van mijn accus vandaan naar de schakelaar te vervangen voor dikkere, zou het kunnen dat de servo's niet genoeg stroom krijgen?
Wat is het probleem vraag ik me dus af. Ben zo ondertussen ook een beetje wanhopig aan het worden, want dit probleem plaagt mij al maanden en ik kom er dus niet achter. Zou fly-cam een diagnose bijvoorbeeld kunnen stellen zonder dat het me nog meer geld gaat kosten.
Oké, dit was het, ben benieuwd wat jullie reactie's zijn.
Jeroen

Heb je niet een of ander mixer (per ongeluk) geprogrammeerd in je zender die op een bepaalde stick positie actief wordt. Test dit eens op de grond door alle sticks langzaam te bewegen en dit geen tik in de pitch servo geeft.

gr Remco

Snel antwoord, Remco , maar dit was het eerste waar ik ook aan dacht, maar in stilstaande positie met motor daaiend krijg ik het niet voor elkaar de storing te veroorzaken, het gebeurt dus echt alleen als ik vlieg.
Jeroen

Hoi,

Probeer maar eens een andere zender.

Het kan zijn dat de potmeter (pitch) in je zender is versleten.
Deze willen nog wel eens verslijten rond de hover positie uiteraard.
Het gevolg is dan dat hij vaak zo maar ineens wat zakt of stijgt door het "kraken" (weerstandsvariatie) van de potmeter.

Het feit dat jij het niet ziet komt omdat de pitch servo maar heel weinig zal varieren (maar dat merk je wel wanneer je aan het vliegen bent uiteraard), en doordat het vaak moeilijk te reproduceren is.

Echt, probeer maar eens een andere zender.

heb je ook je heli nagezien op metaal op metaal verbindingen ?
misschien is het een heel kort knakpulsje wat ie geeft.

Ik zal ook gaan voor een zender controle. Hoelang gebruik je je zender al?

Als het een Futaba is kan je het naar Robbe opsturen, dan werpen ze er diverse testjes tegen aan. Dan moet zo iets aan het licht komen. Kosten zijn meestal wel te overzien.

Elwin

Nog een idee. Heeft een futara een snaar naar de staart? Zoja heb je geen last van statische ontlandingen waardoor de pitch servo de weg ff kwijt is. Dit is een probleem met de meeste electro heli (geeft wel vaak problemen met de gyro ken niet probleem met pitch maar statische electrischiteit kan rare dingen veroorzaken). Vaak wordt dat de staartbuis verbonden (met een draadje) aan andere metalen delen of aan de min van de accu. Waat niet of dit jou probleem is maar weet wel van iemand met een logo20 dit contineu van die rare storingen had totdat hij de boel "aarde" ( mag je dit zeggen voor een vliegend model :? "

Succes Remco

Nou , de zender is nog geen jaar oud(ff9)en heb de problemen exact het zelfde met m'n oude (ff8), heb ik dus geprobeert.
De futura heeft een starre aandrijving , maar op runryder kwamen ze ook met het verhaal van de statische electriciteit , ik ga dus inderdaad de staartbuis met het frame aarden en het frame met de motor.
Een ander idee op runryder wat naar boven kwam was de start-hex die contact zou kunnen maken met het alu gedeelte van het frame en daar dus eventuele storingen zou kunnen geven. Z it ik snel even te kijken ernaar en wat zie ik?? er zitten dus streepjes op waar hij het frame geraakt moet hebben......, maar het is maar heeeel weinig, als ik dan toch bezig ga ga ik dit ook veranderen.
Goed, voor zover bedankt iedereen voor de tips en moeite die jullie hebben genomen om over mijn probleempjes na te denken, ik zag het zelf al even niet meer zitten, maar nu ga ik er weer met goede hoop hard tegenaan( niet te hard, hoopt m'n vriendin, anders ligt ze weer de halve nacht alleen in bed)
Groetjes Jeroen

jeroen, als je nog steeds dezelfde problemen hebt na de zenderwissel, kan je ook eens de ontvanger een andere proberen, misschien zit daar je probleem.

net de motor uit de heli gebouwd en zag dus ook dat niet alleen het cylindertje van de starter tegen het frame had gezeten maar het plaatje met het "zeskantgat" ook niet goed vastzat!!! Metaal op mataal dus. Moet denk ik toch eens wat zorgvuldiger te werk gaan met nakijken en schoonmaken. Maar goed het probleem is nog niet weg, dat weet ik natuurlijk pas na de volgende vlucht.
Inderdaad de zender had ik al gewisseld en de ontvanger ook.
Jeroen

Ja , ben ik weer .
Zaterdag gebrobeert te vliegen nadat ik dat startplaatje had vast gezet en een paar ringetjes in de bladhouders gezet had om hem wat stijver te maken.
Nou dat laatste was te veel van het goeie: onvliegbare heli die alle kanten op schudde op een laag toerental, op een wat hoger toerental ging het wat beter,maar toch die ringetjes eruit gehaald en ik had mijn oude vertrouwde heli weer terug met storing en al. Dus dat loszittende onderdeeltje was het ook niet.
s'Avonds het laatste elctronische deel wat ik nog niet uitgewisseld had uitgewisseld ; de throttle servo.
Zondag naar het veld.....Regen.... even gewacht en toch nog wat ingeregeld en vliegen maar. Nog steeds storing. dat was het dus ook weer niet.
Nogmaals een omschrijving van het probleem, kan het nu ook op een andere manier "oproepen".
Vanuit hoover ga ik naar links en rechts vliegen , zijwaarts dus , ik noem het maar swingen, en dan op het moment van richting veranderen, op het dooie punt zeg maar, knalt hij even op en neer.
Later nog even op Rozenburg wezen kijken en daar vertelde iemand dat het dus een motorprobleem kan wezen, af en toe zou de motor een slag missen , hoor je niet maar zie je dus wel. Ik heb het idee dat m'n motor goed loopt een Novarossi c60 10 h op 15%nitro coolpower met een robbe tuned pipe van 355mm. lang
ideetjes, meningen, alles is welkom
Jeroen

Het lijkt erop dat je ergens speling hebt waarbij je opeens van de ene kant van de speling naar de andere kant gaat. Hoe zit de hoofdrotoras en bladklauwen-draag-as? Tuimelschijf gecontroleerd op speling?

Yep, alles al 6 keer uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet, alles loopt soepel en zonder speling , behalve de tuimelschijf die een 1/2mm kan draaien in ... hoe noem je dat ding nou?? die hem dus tegen houdt van meedraaien.
Tuimelschijfhouder ( heb het even opgezocht).
Jeroen

hoi hier met hub
ik heb ook ongeveer zoon probleem gehad
dat de heli ,als ik rond wilde gaan vliegen
hij in de vlucht plotseling 1meter omlaag en omhoog vloog ,dit was duidelijk wel een storing
ik had een ppm ontvanger waar ik 2 jaar zonder problemen mee gevlogen had en van het ene
op het andere moment ontstond dat probleem
ik heb nog 2 andere ppm ontvangers geprobeert
maar het bleef,heb van een colega een pcm geprobeert en ongelooflijk probleem weg
ik heb het probleem nooit gevonden maar wel
omzijlt .ik vlieg alleen nog pcm zonder probleemen
mischien voor jou iets om uit te proberen

groetjes hub

das ergens toch link wat je doet, je weet dat er op een of andere manier een storing in je model zit maar kiest ervoor het te camoufleren met een pcm ontvanger ??!
als die knakpulsen erger worden (wat je nu niet ziet met een pcm ontvanger) heb je kans dat de pcm ontvanger straks ineens in failsafe schiet met alle gevolgen van dien.

beter eerst opzoeken wat het is.

ik snap wel dat je beter het probleem kan zoeken
maar als je het niet kan vinden?
je wil toch vliegen niet?
en wat als de storingen nu niet aan de heli liggen en van buiten af komen?
ik heb mijn heli ook diverse keren na gekeken en kan niets raars ondeken
ik vlieg nu wel al 1 jaar zonder verdere problemen rond
zoals ik zeg ,het is niet oplossen maar wel omzeilen
voormij is wel belangrijk dat ik nu kan vliegen niet soms

groetjes hub

ik vlieg liever 100% veilig.
je stelt je eigen belangen boven de veiligheid, vind ik een kwalijke zaak.
knakpulsen zoals hiet beschreven die zich bij bepaalde bewegingen voordoen moeten in de machine zitten en kunnen dus gevonden worden.

zoeken zoeken zoeken, moet je ook als hobby zien :wink:
als je pcm ontvager straks ineens in failsafe schiet en je verliest je model denk je "had ik er maar een avondje meer aan besteed"

nou Gerard, als ik alle avondjes ga optellen dan denk ik dat ik toch voor een aantal weekjes een mooie dagtaak zou hebben gehad. Als de oplossing pcm zou zijn wordt de verleiding toch wel groot.
Ben trouwens vanmiddag in de zaak geweest waar ik hem gekocht heb en ben zowat de hele middag weer bezig geweest. De accu eens goed nagemeten, niks aan de hand, ook tijdens het belasten van de accu.
toch de bladen iets losser gezet in de bladhouders ook die van m'n staartrotor. Daar ook in de aansturing nog wat speling weggehaald.
Hup naar het veld en vliegen maar . Resultaat nog steeds hobbels in de lucht. Alleen lijken ze me een beetje softer te zijn geworden!!!
Ga binnenkort toch die kop uit elkaar halen (weer) zat ergens ook nog een heel klein tikje, ik wil dus de lagers draaien/wisselen en dus kijken of ik dat "tikje"weg kan krijgen.
Misschien is er nog hoop.
Jeroen

Back