FVK Boomerang

Hi all,

via via heb ik een kistje gekregen, de Boomerang / FVK-Modell Boomerang van FVK. Dit schijnt een nogal rap kistje te zijn, en aangezien je nooit harder moet vliegen dan je beschermengel ben ik van plan het kistje uit te rusten met de volgende setup:

- Robbe Speed 400 6v
- Graupner CAM 6x3 klapprop of APC 4.5x4.5 prop
- Kontronic 25a regelaar
- 3s2200 lipo's (Uit de Mini Titan, lekker makkelijk) of 8 x KAN1050
- Futaba r136 ontvanger
- 3 x 3153 servo

De vragen die het kistje bij me oproepen zijn:

- De meeste hotliner vliegers vliegers vliegen met een normale prop, maar dat lijkt me nogal breekgevoelig. Kan ik straffeloos de 6x3 toepassen, zodat ook de stroom en de snelheid binnen de perken blijft? Of moet ik voor een beetje vlieggedrag toch een 4.5x4.5 prop gebruiken?
- Wie weet wat de roeruitslagen van dit kistje moeten zijn?
- Wie weet waar het zwaartepunt van zo een kistje ligt?

Verder wil ik er nog even bij melden dat ik de setup goed vliegend maar niet te snel wil hebben, als ik het kistje onder de knie heb gaat er wel een ruige brushless setup in ;)

Alvast bedankt,

Ton

Ik Zou sowieso voor een klapprop gaan, anders gaat het nooit goed bij de landing. Die wordt dan denk ik een radslag ;)

Op 3s zou ik als je bij een speed400 wilt blijven minimaal de 7,2V versie nemen. Een 6V is na 1 flinke gas stoot helemaal dood!

Roeruitslagen zou ik beperkt houden, voor een vergelijkbaar kistje dat ik heb liggen zeggen ze 6mm op de rol, 4 op hoogte, maar wacht even de reactie van iemand met dit kistje af!

Zwaartepunt 1/3 van de vleugel maar misschien is er wel iemand met hetzelfde kistje die je dat beter kan vertellen of zelfs een tekening heeft!

groetjes,
niels

Ik Zou sowieso voor een klapprop gaan, anders gaat het nooit goed bij de landing.
Ik Zou sowieso voor een vaste prop gaan, anders gaat het nooit goed in de lucht. :evil: :evil: :evil: ;)

Dit ding is absoluut geen hotliner je vliegt hem met volgas, altijd, een hotliner doet 10 mss 15sec max anders brand alles eruit. anders is het geen hotlinermaar een warm/soft liner. En omdat je niet een enorme rem op je neus wilt als je je gas dicht hebt klapt de prop. en het is ook een iets grotere prop dan een 4,75....

Landen kan gewoon, als je wat beter bekend bent met de kist en je ziet de prop verkeerd staan kun je een tikkie met je gas doen. maar dat is meestal niet nodig.
Als je een sp400 pylon model een radslag ziet doen heeft meestal een vleugeltip een polletje gras geraakt, wil je nu ook inklapbare vleugels voor de landing?

Ik heb een boomerang (niet meer vliegklaar inmiddels) en heb een voodoo, erg vergelijkbaar alleen steviger.
Ik had de boomerang eerst erg rustig, sp400 6v 4,75X4,75 2cellen 2400. en vloog prettig, erg licht en hoe dat ding "spoort" is niet normaal, als op rails.

Ik denk opzich dat je nogwel wegkomt met een sp400 6v op 3s als je zo af en toe de motor wilt vervangen en een 3,8X3,8 gebruikt, De motor GOED inloopt, smeert, timed en onderhoud.(geld trouwens ook voor 7 of 8 cellen nimh. Alleen dan een 4,75X4,75 en heel iets meer levensduur)
Maar warom zou je? Voor de prijs van 1-2 seizoenen sp400 heb je een binnenloper die je toestel iets of veel sneller maakt en totaal geen omkijken meer naar de motor.
Ik kan mij maar 1 goede reden bedenken voor een sp400, wedstrijdvliegen. Ik wil mijn boomerang nog eens uitrusten met 7 nicad en een sp400 speciaal daarvoor.

MEGA 16/7/8 of 16/7/10 zou een leuke zijn, snel maar niet te en licht.
Of een met gelijke specs, jammergenoeg zijn die tussenmaat(45g) er niet al te veel goedkoop te vinden.
HET-RC EDF-4W is wel een goed alternatief RCtechnics Internet Store
Hobbycity Online R/C Hobby Store : BA BL2040 2400kv Brushless Inrunner Motor $16.50
of Hobbycity Online R/C Hobby Store : KDA 20-40 31Turn L Brushless Inrunner $14.95
kan ook.

De prijs van 2 sp400's en je hebt er geen omkijken meer aan.

Ik heb er ook even een MEGA 16/15/3 in gehad op 3s, echt belachelijk snel en echt teveel voor de kist, de vleugel is er niet op gebouwd en je kunt hem niet meer vol om de bocht gooien, er zijn er zelfs al eem paar kapot aan gegaan. De motor zit nu in een voodoo en die kan het wel aan, vleugel is totaal anders opgebouwd.

Laatst bewerkt:
Ik moet me in grote lijnen bij Nando aansluiten.

Wil je met een borstelmotor snel vliegen met dit model dan adviseer ik een jamara Pro 480 HS op 2 cellen lipo en met een 4,75x4,75 apc of camspeed prop. GEEN KLAPPROP. Wil je borstelloos dan is het advies van Nando goed. Probeer niet teveel power erin te stoppen aangezien dit model er niet voor gemaakt is. Het is idd een gfk kist maar de ligger is niet berekend op hoge bochten snelheden. Ik zelf heb er nu een 16-7-4 of 5 inzitten op 2 lipo's en dat is niet veel sneller dan die jamara motor.

Het zwaartepunt ligt op 32 mm vanaf de neuslijst. De roeruitslagen zijn maar iets van 3 mm, beslist niet veel meer.

Ik had nog niet nagedacht over een 2s setup, is idd ook een erg goede optie.
Ik ging uit van de 3s 2200 die je aangaf.

(Beetje off topic, Nando je hebt een(meerdere) pb(s). Mogelijk dat je ze nog niet hebt opgemerkt).

Greetz van Aldert

Back