FWD TC: Nieuwe wedstrijdklasse??

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Ericjooo, 4 sep 2010.

  1. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Sinds kort zijn er ineens maar liefst twee voorwielaangedreven toerwagen-chassis op de markt gekomen: Tamiya FF03PRO en de TOP Sabre

    [​IMG]

    Beide chassis hebben dezelfde (TC-)wielbasis en door hun breedte van 185mm zijn ze ook uitstekend geschikt voor de "echte" toerwagenbodies. Dit wil zeggen de zeer realistische bodies van o.a. Tamiya, HPI en andere fabrikanten. Tamiya heeft zijn voorwielaangedreven toerwagenbodies uit de jaren 90 alweer opnieuw uitgebracht zoals de BTCC Volvo 850, de Honda Accord, Peugeot 406 en Alfa Romeo 155. Ook de VW Golf-body en bijvoorbeeld de SX4 passen perfect op het chassis.

    [​IMG]

    De chassis hebben allebei hun eigen opbouw:

    De FF03Pro heeft bovenliggende IFS-dempers (de zg.pushrod ophanging) en een gesloten versnellingsbak met differentieel, motor ligt voor de vooras.

    [​IMG]

    De Sabre heeft een normale shocktower met dempers en een op de Tamiya M03 gelijkende -open-versnellingsbak. Hier ligt de motor achter de vooras.

    [​IMG]

    De prijzen van beide chassis zijn netjes: de Tamiya is in twee varianten op de markt, de FF03 met Honda Civic-body (€194,50 NL adviesprijs) en de FF03Pro, zonder body maar met veel blauw alu en TRF-dempers (€199,00 NL adviesprijs). De TOP is er in één variant (€ 239,00 NL adviesprijs) maar heeft wel een carbon chassis en CVD-assen standaard.

    Met de FF03 zijn al de nodige meters gemaakt en alle rijders die ermee gereden hebben waren zeer enthousiast; grote fun. De auto kwam ten opzichte van de 4WD-broers bij het uitaccelereren wat tekort maar in rechte lijn en bij het ingaan van bochten was het FWD-chassis (mede dankzij het lagere gewicht) minimaal gelijk aan de 4WD.

    De TOP gaat dit weekend zijn eerste meters maken en ook hier zal ik zsm de bevindigen van neerzetten.

    In de verenigde staten en het verre oosten hebben deze auto's al de nodige fans, zijn er hier ook (wedstrijd-)rijders die het wat lijkt???

    groet,

    Eric

    Nog wat voorbeelden van bodies voor deze chassis:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een filmpje voor de liefhebbers:

    [media=youtube]Ug6Bp2TOS-c[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. michealio

    michealio

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    de bilt, onder utrecht
    weet je ook wanneer ze uit komen
    dan ga ik de tamiya kopen
     
  3. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Ze staan bij mij op tafel.....zijn dus allebei al leverbaar in Nederland.

    groet,

    Eric
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De vraag is als er een behoefte is in nog een klasse?

    Door Nederland heen kent de electro ruim 20 klasses opgedeelt in div chassis (4WD-TC, Swift, TT01, F1 etc) en motoren (vrij, BL10.5, BL13.5, BL17.5, 19t, 23t, silvercan etc).

    Door die verdeeldheid zullen er nooit grote groepen rijders voor 1 klasse ontstaan.....

    Zal deze klasse een aanwinst zijn voor al dat we nu al kennen?
    En wat voor een motor wil je er dan aan koppelen?

    Om een nieuwe klasse landelijk een kans tot slagen te geven moet je al gaan beginnen om alle clubs op 1 lijn te krijgen met de opzet ervan.
     
  5. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    In de Belgische TC zal de FF03 een aparte klasse voor gemaakt worden.
    Wat het regelement zal worden wordt nader nog besproken.

    Ikzelf ga een van de weken me er ook 1 aanschaffen. Ik vind het zelf al een mooie wagen kwa opbouw.

    Spijtig is het weer een soort van re-release van Tamiya. Maar als de wagen naar behoren rijdt mogen we niet klagen.

    Dan kan ik eens gaan vergelijken met de 416. Volgens mij zal de funfactor bij de FWD wel wat hoger liggen. Zenuwachtig afwachten tot wanneer die hier staat. Het wordt wel althans de PRO bij mij.


    Zouden er sedan body's toegelaten worden bij de FWD klasse ? Ik hoop eerlijk van niet. En dat men enkel de Tamiya Touring body's toelaat.
     
  6. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Als ik het voor het zeggen zou hebben dan zouden alleen de schaalbodies toegestaan zijn; mag de 4WD de platgeslagentoerwagens blijven gebruiken :)

    Eric
     
  7. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Re-release doe je Tamiya wel ernstig tekort mee; het chassis is absoluut origineel (mooi slank vloeiend chassis in combinatie met de IFS-dempers!!). De funfactor is er zeker en de auto rijdt ook heel behoorlijk.

    groet,

    Eric
     
  8. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Dank Erik dat ik vanavond even met je auto mocht sturen maar wat een super bak die FF03 al vond ik de TOP er wel 10x mooier uitzien. De Tamiya ging echt super strak over de baan...

    Zou erg leuk zijn om hier iets mee te doen maar ja rijders rijders en nog eens rijders,
     
  9. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    Toen ik in 1998 NK elektro ging rijden was dit zelfs ook een vaste NK klasse.

    Dus lijkt mij het wel mooi als deze weer instroomt.

    En IDD lijkt het iets wat ook met de cluds besproken kan worden om deze klasse weer nieuw leven in te blaazen.

    Mvg Patrick Jongenelis
     
  10. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Patrick,

    Tijdens het komend NK zal ik de auto's meenemen naar Deventer, kunnen we even wat mensen laten rijden;-)

    groet,

    Eric
     
  11. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Waarom was de fwd klasse dan eigenlijk afgeschaft ? Geen volk meer ?
     
  12. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Wat flauw...... dit geldt voor zo veel klassen.... even denken..... Pro10 is na jaren weer een beetje aan het opkomen, dit geldt ook voor de Formula1 zelfs de 4wd is jaren op een laag pitje gestaan.

    Ieder jaar komen er nieuwe auto's op de markt en probeert men hier rijders enthousiast voor te krijgen en gelijk hebben ze. Heb zelf 2 frontweeldrive auto's en deze nieuwe FF03 is erg leuk.

    Ik zou zeggen probeer het eens voordat je kritiek geeft..
     
  13. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    als ik t zo lees wat het geen kritiek maar een vraag
     
  14. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Was inderdaad maar een vraagje maar bon.;)

    Formula 1 heeft zo matige opkomst bij de BE TC.
    3 tot 6 rijders ongeveer.

    Stock,Mini en GT2 waren dit jaar duidelijk goed gevulde klasse's:)

    Ik weet niet wat het in NL was dit jaar ? Jullie hebben ook nog GT1 of is dit er niet meer ?
     
  15. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    wat is gt1?
     
  16. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    dat de klasse ophield te bestaan kwam doordat de merken auto die er toe waren niet meer gemaakt werden.
    De mensen waren toen nood gedwongen om over te stappen naat 4wd toering klasse.

    Maar ik ben wel in hoor voor nieuwe kansen.
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    hmmm, kan me het Tamiya FF-02 chassis niet eens herinneren.
    Ken alleen de FF-01 (heb ik hier met een Golf 3 VR6 body :) )
    Die rijdt iig erg leuk, en ik verwacht dat de FF03 dan nog beter zal rijden.
    (had de FF-03 wel graag gehad met de nieuwe Scirocco body, maar die is er geloof ik niet. :( )

    iig vind ik de layout wel appart/leuk. de gewichtsverdeling zal aardig overeen moeten komen met wat de 'echte' auto's ook hebben.
     
  18. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    De FF02 was/ is gebaseerd op de M03, zelfde chassis maar andere ophanging.

    FF03 ziet er goed uit.
    Een aparte klasse weet ik niet.
    Het lijkt me wel een goede auto om te beginnen met de hobby net als de TT01.
     
  19. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Lijkt mij ook een leuke klasse, er zijn al genoeg 4wd autos dus een leuke klasse erbij. Als hier genoeg animo voor is lijkt het mij zeker wat.
     
  20. Rogier

    Rogier Guest

    Heb je wel gezien hoeveel wedstrijdrijders er zijn dit jaar in het NK toerwagen? Niet? Dat komt omdat het er zo veel zijn.... :(
     

Deel Deze Pagina