fx-18 met 3s lipo?

• Topicstarter Topicstarter David Wielemaker
  • Startdatum Startdatum
D

David Wielemaker

Guest
Ik wil een fx-18 uitrusten met lipo's, standaard zit in de fx-18 een 8 cellenAA pakket. Het pq-1800 3s pakket heeft ongeveer dezelfde afmetingen, maar 3s lipo geeft meer voltage dan 8 cellen AA (9,6v en 11,1v).
Dus ten eerste; kan de zender dat hogere voltage aan of moet er een omvormertje tussen (zoja watvoor een)?
En ten tweede de fx-18 slaat niet af op de 9v die nodig is voor 3s lipo, kan ik hier gewoon zo'n lipo safe met lampje tussen zetten of is er een betere oplossing?

Het kan...liposavertje is een goed idee
De HF trap levert echter meer vermogen met een hogere spanning, het is dus in dit geval nog belangrijker dat de antenne gemonterd is bij inschakeling zender....
Peter

hallo

waarom moeilijk doen
steek er gewoon 8X 3300 aa cellen in

dan heb je meer zendertijd dan je op kan op een dag

groeten raf

Ha David!

Ik heb een 2S2P 1200 E-tec pakket in m'n zender. Maar dat is een MPX welke normaal 6 cellen slikte. Zit er al bijna een jaar in, en heb hem nog geen 10 keer geladen geloof ik :) Echt een super succes.

@Peter
Neemt het zendervermogen wel toe bij een hogere accuspanning? Volgens Ernst niet: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=27859#27859

@Raf, voordelen met lipo's:
- Zender is lichter
- Geen zelfontalding
- Meer capaciteit

En omdat een zender niet zo gek veel stroom trekt, kan je oudere (goedkopere) type LiPo's gebruiken. In mijn geval was een 6×3300 pakket ongeveer even duur.

Meer lipo in zenders:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3699

En er was nog een topic.. maar dat kan ik zo snel niet vinden.

De spanning waarvoor de zender is ontworpen is gebaseerd op 8 NiCad cellen. De spanning van een NiCad cel komt normaal gesproken nooit boven de 1,4V uit. Dus zal de maximale spanning voor zo'n accu nooit hoger worden dan 8x1,4=11,2V.
De maximale spanning van een LiPo cel is 4,2V. Drie LiPo's in serie kan dus maximaal 12,6V worden. Tijdens het gebruik zal dit nog zakken en maar een klein beetje hoger blijven dan bij gebruik van NiCad's.
Al met al denk ik niet dat het kwaad kan om met 3 LiPo's te gaan werken. Voor de zekerheid zou je de eindtransistor van een koellichaam voorzien. Vele zenders hebben dat niet maar ik heb mijn zender wel daarvan voorzien. Het kost maar een paar euro en kan een hoop problemen voorkomen.

Ernst,

Waar zit die eindtransistor? in het hoog-frequent blokje misschien.

Ik heb nog ergens gelezen, dat het punt waarop de zender in alarm gaat wegens <<<low battery>>>, bij een software update van een fx18 her ingesteld wordt.
Bij deze moet het volgens mij mogelijk zijn om de zender bij 9 Volt te laten alarmeren ipv op 8,5 v :)

groeten

8,5 Volt BELAST is ook goed als afslag voor een 3s pakket hoor....

lipocell onbelast 3V, belast 2,5 V.....(2,75 is veiliger)

De eindtransistor zit inderdaad in het hoogfrequentblokje. Als je geen verstand hebt van elektronica kan je er beter van af blijven. Als je per ongeluk iets verkeerd doet kan er iets kapot gaan of de afstelling kan veranderen. Zo moet je bijvoorbeeld absoluut van de spoeltjes afblijven ook al zijn ze soms vreemd "vervormd".
Het zou best kunnen dat de waarschuwing voor de accuspanning softwarematig veranderd kan worden maar ik zou niet weten hoe. Hoogstwaarschijnlijk zal je dat niet eens zelf kunnen doen omdat het een verandering aan het inwendige programma inhoudt.
Overigens denk ik dat 8,5V toch een te lage spanning is. De zender gebruikt namelijk maar vrij weinig stroom (150 tot 200mA) en vormt dus een lichte belasting.

Kan een Fx 18 niet al beginnen te loeien bij 9.4 volt? Dan heb je een goed beveiliging toch?

Je moet dus niet vergeten je zender uit te zetten.. Iets dat me toen ik nog NiCd accu's gebruikte, een keer of 2 is overkomen... :oops:

Moet eigenlijk nog iets van een (hard) piepende LiPosafe in ofzo.

Joost zei:
Je moet dus niet vergeten je zender uit te zetten.. Iets dat me toen ik nog NiCd accu's gebruikte, een keer of 2 is overkomen... :oops:

Moet eigenlijk nog iets van een (hard) piepende LiPosafe in ofzo.
Dat probleem ken ik ook goed Joost. Ik heb m'n startkist een paar keer aan laten staan en dat kostte me een loodaccu. Ik ben van plan om een klein schakelingetje te maken dat bijvoorbeeld na een half uur keihard begint te piepen. Dat is iets waar ik al een hele tijd mee in m'n hoofd loop maar waar tot nu toe nog niet van gekomen is. Nu is het weer even op de voorgrond en deze week MOET ik nog elektronica onderdelen halen dus misschien komt het er nu eindelijk van. Als ik wat heb bedacht laat ik het wel weten als er tenminste belangstelling voor is.

pic16f628, interne 4mHz osc, tellen tot 1800 seconden en dan een pieper aansturen. Eitje. Of met een comperator de lipo/loodcel spanning in de gaten houden.

Ton.

Even wat "commentaar" op eerdere postings:
- de 12,6 Volt is toch wat bezwaarlijk. Niet, dat de zender daardoor stuk gaat of de hf-vermogenstransistor daardoor te warm wordt. Bij een FX18 is dat overigens de 2SC4735 (een groot zwart blok, dat op de bovenste print zit). Het bezwaar is, dat het afstralingspatroon niet meer correct is en er daardoor bij anderen storingen kunnen optreden. Er moet dus wat gedaan worden om de spanning onder de 11 Volt te houden. Enkele dioden met daaraan parallel een c'tje of een andere oplossing.
- een upgrade of update voor de FX18 bestaat niet.

Voor het instellen van de Voltmeter: zie de posting hieronder van Highflyer. Dit was hier op de servicedienst ook nog nooooit opgemerkt (uiteraard geven we wel altijd het advies om de handleiding goed te lezen... :wink: ).

high flyer zei:
jan de fx-18 heeft een mogelijkheid de zender al bij 9.5 te laten gaan piepen dit zit in het menu para onder volt
:oops: :oops: :oops: 8O :oops: :oops: :oops: Je leert ook elke dag wat... :o Ik ga nu de handleiding lezen en zal de bovenstaande posting wijzigen.

[edit]inderdaad, hfst. 7.1.8. blz. 18: accu-alarm is tussen 8,5 en 9,5 Volt in te stellen[/edit]

Corrien zei:
Enkele dioden met daaraan parallel een c'tje of een andere oplossing.

heey Corrien.

wat bedoel je met c'tje 8O ?
en weet iemand meschien hoe je dat kan maken? :roll:

pauluzz zei:
wat bedoel je met c'tje 8O ?
Als je dat moet vragen weet je zelf te weinig van elektronica om verantwoord te gaan experimenteren. Een zender is zo stuk en bij wijzigingen aan de voeding kunnen er vreemde dingen gebeuren.

Een c'tje is inderdaad een condensatortje en in dit geval is deze nodig om hoogfrequent instraling te voorkomen.

Corrien zei:
- de 12,6 Volt is toch wat bezwaarlijk. Niet, dat de zender daardoor stuk gaat of de hf-vermogenstransistor daardoor te warm wordt. Bij een FX18 is dat overigens de 2SC4735 (een groot zwart blok, dat op de bovenste print zit). Het bezwaar is, dat het afstralingspatroon niet meer correct is en er daardoor bij anderen storingen kunnen optreden.

Is dit wat men noemt 'een opgefokte graupner zender' (uit een andere posting) dat men meer spanning steekt om zwaarder te zenden?

Back