FXD A68668 schokt, 40/45Mhz?

De titel is een beetje vaag maar ik wist niet hoe ik het kort moest verwoorden.
(Sorry de titel is ook fout, kom er nu pas achter, het moet een FXD A68688 zijn)

Ik heb dus een FXD A68668. En deze doet vreemd. Als de zender lijkt goed te werken. De heli kan ik aanzetten en de ledjes op de heli branden normaal.
Op de ontvanger zit een rood ledje die brand rood. (als de rotoren draaien gaat hij knipperen)

Alles lijkt goed. Maar als ik pitch geef beginnen de problemen hij reageert compleet willekeurig op het gas. Zo maar ineens volgas en dan weer niks en dan weer een beetje gas en volgas enz.
Tja misschien een beetje onduidelijk maar ik bedoel dat hij zomaar wat doet, en niet reageert op de zender. Als ik gas geef kan het zijn dat hij na 5 seconden ineens voor 3 seconden volgas geeft of pas na 20 seconden. Compleet willekeurig zegmaar.

Het vreemde is dat er op de doos een stikker zit dat hij 40Mhz is, op de zender een stikker met 40Mhz, op de canopy een stikker met 40Mhz
MAAR op de onvanger zit een chip met een stikker waar 45Mhz op staat.

Zou dat het probleem kunnen zijn? reageren 40 en 45Mhz af en toe op elkaar en is dat de reden dat het niet werkt?

Zoja, hoe kan ik dat oplossen? op 689-014 PCB 45mHz | FXD 68688 & 68689 | Mini Helicopters . nl een nieuwe ontvanger module kopen maar die is zo te zien ook 45Mhz.

Ligt het probleem aan het 40 en 45Mhz verschil, of is er iets anders aan de hand?

A68688-15.jpg

Laatst bewerkt:
Het vreemde is dat er op de doos een stikker zit dat hij 40Mhz is, op de zender een stikker met 40Mhz, op de canopy een stikker met 40Mhz
MAAR op de onvanger zit een chip met een stikker waar 45Mhz op staat.

Zou dat het probleem kunnen zijn? reageren 40 en 45Mhz af en toe op elkaar en is dat de reden dat het niet werkt?

Ligt het probleem aan het 40 en 45Mhz verschil, of is er iets anders aan de hand?

Dat er op een onderdeeltje een andere sticker zit, is met de optimale :rolleyes: "Chinese Quality Control" :rolleyes: niet ondenkbaar....
Normaal werkt een zendersysteem op 27, 30, 35, 40 of 45 Mhz met kristallen (of bij goedkopere systemen met een schakelaartje om te kiezen uit 2 of 3 frequentiebereiken), zodat de ontvanger goed naar de zender luistert. Het regelbereik is maar heel klein zodat je met meerderen op dezelfde frequentieband kunt vliegen en elkaar toch niet stoort.

Dus NEE, 40 en 45 Mhz reageren niet op elkaar ;)

Maar even vraagje, reageert de tuimelschijf-besturing wél goed?
En is die heli niet leverbaar met 2.4Ghz?? (Geen storing,lager batterijverbruik enz.)

Groet,
Robbie

Dat er op een onderdeeltje een andere sticker zit, is met de optimale :rolleyes: "Chinese Quality Control" :rolleyes: niet ondenkbaar....
Normaal werkt een zendersysteem op 27, 30, 35, 40 of 45 Mhz met kristallen (of bij goedkopere systemen met een schakelaartje om te kiezen uit 2 of 3 frequentiebereiken), zodat de ontvanger goed naar de zender luistert. Het regelbereik is maar heel klein zodat je met meerderen op dezelfde frequentieband kunt vliegen en elkaar toch niet stoort.

Dus NEE, 40 en 45 Mhz reageren niet op elkaar ;)

Maar even vraagje, reageert de tuimelschijf-besturing wél goed?
En is die heli niet leverbaar met 2.4Ghz?? (Geen storing,lager batterijverbruik enz.)

Groet,
Robbie
Ik heb overal al gezocht maar kan nergens schakelaartjes vinden.
Wat ik wel vind is zoals op het plaatje van deze ebay pagina.
40MHz Circuit Board A68688-034 For FXD A68688 RC Heli | eBay
Deze word verkocht als 40MHz maar zoals je ziet ook een 45MHz stikker er op.
Er zitten wel 3 aansluitingen voor 1 connector. Links naast die 45MHz stikker. Die is voor de ledjes. Maar hij reageert in elke connector hetzelfde. (Dacht dat je hiermee misschien iets kon instellen qua frequentiebereik oid)

Ik heb even op google naar tuimelschijf gezocht maar is dat niet voor een FP of CP heli? Mijn heli is een coaxiaal.
Of hij leverbaar is in 2.4 Ghz weet ik niet, ik heb hem niet nieuw gekocht.

Ik kwam er trouwens ook achter dat met de officiele lipo? (1200Mah 7.4V) Er geen ledje op de ontvanger brand. Hij doet daarbij dan ook niks behalve de ledjes van het toestel. Die branden wel.
Ik ben aan het testen met een RC auto accu, een 4200Mah 7.4V NiMH accu. Dit zou geen verschil moeten maken toch?
Ik hang de lipo nu even aan mijn Imax lader, want de lader die er bij hoort wordt aan 1 kant zo warm dat ik mijn vingers er bijna aan verbrandde. Is dat normaal? De lader van mijn honeybee ziet er ook ongeveer zo uit maar die word helemaal niet warm.

edit2: Mijn imaxb6 en esky lader kunnen ze lipo niet laden dus ik denk dat die afgeschreven kan worden.

Laatst bewerkt:
Ik heb even op google naar tuimelschijf gezocht maar is dat niet voor een FP of CP heli? Mijn heli is een coaxiaal.

Ook een co-axiale helikopter kán een tuimelschijf hebben, dan wordt de onderste rotor net als bij een single-blade helikopter gestuurd. Bij deze helikopter wordt de onderste rotor niet gestuurd, hier dient deze dus alleen voor de lift; de bovenste rotor wordt gestabiliseerd door de 45° flybar.

Ik kwam er trouwens ook achter dat met de officiele lipo? (1200Mah 7.4V) Er geen ledje op de ontvanger brand. Hij doet daarbij dan ook niks behalve de ledjes van het toestel. Die branden wel.
Ik ben aan het testen met een RC auto accu, een 4200Mah 7.4V NiMH accu. Dit zou geen verschil moeten maken toch?
Ik hang de lipo nu even aan mijn Imax lader, want de lader die er bij hoort wordt aan 1 kant zo warm dat ik mijn vingers er bijna aan verbrandde. Is dat normaal? De lader van mijn honeybee ziet er ook ongeveer zo uit maar die word helemaal niet warm.

edit2: Mijn imaxb6 en esky lader kunnen ze lipo niet laden dus ik denk dat die afgeschreven kan worden.

Een 7,4 Volt NiMh accu ??? Volgens mij heeft een NiMh accu een bronvoltage van 1,2 (dus 6 cellen zou dan 7,2 volt zijn).
Een lader wordt warm (behoorlijk), maar zó warm dat je je eraan kunt verbranden?? Lijkt mij niet goed :shock:

Eigenlijk denk ik dat de ontvanger is overleden; maar het kán ook in de zender zitten. Bij het 2e hands kopen van dit soort artikelen moet je óf het vliegend gezien hebben, of er érg veel kaas :teacher: van hebben gegeten. Maar al te vaak wordt het weggedaan omdat de verkoper het probleem met helaas bijbehorende frustratie(s) niet de baas kon (wilde :rolleyes: ) worden...

Jorrick, ik zou 'gewoon' :mrgreen: blijven dooroefenen met het eigenwijze kreng Esky Honey Bee. Er komt ooit een moment, echt waar ;), dat hij (zij :D ) doet wat jij wilt :worship:

Groet,
Robbie

Ook een co-axiale helikopter kán een tuimelschijf hebben, dan wordt de onderste rotor net als bij een single-blade helikopter gestuurd. Bij deze helikopter wordt de onderste rotor niet gestuurd, hier dient deze dus alleen voor de lift; de bovenste rotor wordt gestabiliseerd door de 45° flybar.

Een 7,4 Volt NiMh accu ??? Volgens mij heeft een NiMh accu een bronvoltage van 1,2 (dus 6 cellen zou dan 7,2 volt zijn).
Een lader wordt warm (behoorlijk), maar zó warm dat je je eraan kunt verbranden?? Lijkt mij niet goed :shock:

Eigenlijk denk ik dat de ontvanger is overleden; maar het kán ook in de zender zitten. Bij het 2e hands kopen van dit soort artikelen moet je óf het vliegend gezien hebben, of er érg veel kaas :teacher: van hebben gegeten. Maar al te vaak wordt het weggedaan omdat de verkoper het probleem met helaas bijbehorende frustratie(s) niet de baas kon (wilde :rolleyes: ) worden...

Jorrick, ik zou 'gewoon' :mrgreen: blijven dooroefenen met het eigenwijze kreng Esky Honey Bee. Er komt ooit een moment, echt waar ;), dat hij (zij :D ) doet wat jij wilt :worship:

Groet,
Robbie
Oh ja ik blijf ook gewoon met de honeybee vliegen hoor. Deze kon ik gemakkelijk aan komen maar dient niet als vervanging voor mijn hbfp ofzo. Meer voor de lol erbij of anders maak ik er iemand anders blij mee. Maar dan moet hij het wel eerst doen.

De originele battery die er bij zit, is dat wel een lipo? Ik lees sommigen ook over een li-ion battery. Dan is het natuurlijk logisch dat ik hem niet op kon laden via de lipo laad methode van de imax.

hmmm

Jorrick,

1. De rotors (bovenste én onderste) draaien de "verkeerde kant op" :rolleyes:

2. De signalen worden óf niet goed door de zender aangegeven (ik vind de zenderantenne voor een 40 MHz erg kort ;) ; is deze wel uitgeschoven) óf de ontvanger 'vangt' de signalen niet goed. Wat de zender betreft kan het zijn dat de potmeters in de zender vuil zijn (hier zijn speciale spuitbusjes voor in de handel) of versleten...
En wat de ontvanger betreft: er moet een vrij lange antennedraad aan zitten. Zo ja leg deze eens helemaal vrij en controleer dan nog eens.

Weet je 100% zeker dat je 'nergens' een frequentie in kunt stellen?????
Het is namelijk ook mogelijk dat als de zender en ontvanger nét niet dezelfde zend/ontvangstfrequentie hebben, de ontvanger ergens een stoorsignaal oppikt, en dat kan hele vreemde reacties geven. Vandaar dan ook het dringende advies om altijd eerst de zender aan te zetten en dan de ontvanger en bij stoppen eerst de ontvanger uit en dan de zender uit.

Groet,
Robbie

Jorrick,

1. De rotors (bovenste én onderste) draaien de "verkeerde kant op" :rolleyes:

2. De signalen worden óf niet goed door de zender aangegeven (ik vind de zenderantenne voor een 40 MHz erg kort ;) ; is deze wel uitgeschoven) óf de ontvanger 'vangt' de signalen niet goed. Wat de zender betreft kan het zijn dat de potmeters in de zender vuil zijn (hier zijn speciale spuitbusjes voor in de handel) of versleten...
En wat de ontvanger betreft: er moet een vrij lange antennedraad aan zitten. Zo ja leg deze eens helemaal vrij en controleer dan nog eens.

Weet je 100% zeker dat je 'nergens' een frequentie in kunt stellen?????
Het is namelijk ook mogelijk dat als de zender en ontvanger nét niet dezelfde zend/ontvangstfrequentie hebben, de ontvanger ergens een stoorsignaal oppikt, en dat kan hele vreemde reacties geven. Vandaar dan ook het dringende advies om altijd eerst de zender aan te zetten en dan de ontvanger en bij stoppen eerst de ontvanger uit en dan de zender uit.

Groet,
Robbie
Het lag een een componetjes op het bordje wat kapot was. Een 662k sot23
128958730_881044937.310x310.jpg

Thanks to my brother werkt hij nu dus weer. En idd dat had je goed gezien de stekkers van de motoren zaten verkeerd om. (had de vorige eigenaar gedaan, want zo ontving ik hem).
Ik zat idd ook al te denken aan verkeerde zend/ontvangstfrequentie Maar het bleek dat kleine componentje te zijn die te weinig stroom kreeg en daardoor zo maar wat signalen oppikte.
Vandaar ook dat rare gedrag.

Nu nog opzoek naar een 2s lipo want die 2s Li-Ion die er bij zit heeft helaas een kapotte cel.
Mocht iemand nog een hebben liggen/weten te liggen tussen de 1200 en 1800Mah. Let me know... (PM me)

Nou heb een nieuwe 2s lipo en kon kijken wat de heli deed.

Het lijkt een beetje op een FP of CP die een tail rotor verliest. Hij raakt helemaal uit balans.
Hoe komt dit, wat veroorzaakt dit?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt een beetje op een FP of CP die een tail rotor verliest. Hij raakt helemaal uit balans.
Hoe komt dit, wat veroorzaakt dit?

De 45° flybar moet heel soepel kunnen bewegen, en het 'verbindingsstangetje' tussen de flybar en de rotor moet zo worden afgesteld dat beide parallel aan elkaar zijn.

Als je de heli in je hand vasthoud moeten beide rotoren even hard draaien en mag de heli niet schudden. Het helpt bij co-axiale helikopters als je de rotorbladen wat vaster draait (wel goed recht zetten). Als je 'zoveel gas geeft' dat de helikopter nét niet opstijgt moet deze niet rondtollen; als deze dat wel doet kun je het verschil in toerental bijregelen met een "proportional" schroef op de ontvanger. Helaas kan dit rondtollen ook komen doordat 1 motor slecht(er) is :rolleyes:

Een coaxiale helikopter moet met alleen 'gasgeven' loodrecht opstijgen :p je hoeft niet te sturen, hij zweeft vanzelf :cool: gemakkelijker kan het niet ;)

Groet,
Robbie

Ja dat van dat rondtollen dat snap ik, dat weet ik ook wel, maar als ik in de lucht ben dan begint hij als een gekke koe ineens allemaal rare sprongen te maken en zit er totaal geen balans meer in.

Wat voor effect krijg je als je kromme assen hebt?

dan begint hij als een gekke koe ineens allemaal rare sprongen te maken en zit er totaal geen balans meer in.

Een helikopter als een gekke koe :confused: ??

Geintje, geintje....

Serieus:
Alle bladen gelijk (en juist gemonteerd?)
En als je hem op de grond vasthoudt en toert dan op, blijft de heli dan wel 'rustig'? en schudt niet?
Beweegt de flybar wél heel soepel?? En ligt het zwaartepunt wel goed? (Optillen aan de flybar en dan moet hij goed recht hangen, niet voor- of achterover...)

Wat voor effect krijg je als je kromme assen hebt?

De 'buitenste' rotoras (= onderste rotor) is eigenlijk een dun "buisje" waarbinnenin de binnenste rotoras draait. Is dit flink krom, kun je dit zien doordat de kop slingert, is dit iets krom loopt het zwaar. Dat laatste kun je alleen controleren door de motoren "vrij te maken" en kijken of het heel soepel draait. Overigens kun je kromme assen niet repareren, alleen vervangen...

Groet,
Robbie

Laatst bewerkt:
Een helikopter als een gekke koe :confused: ??

Geintje, geintje....

Serieus:
Alle bladen gelijk (en juist gemonteerd?)
En als je hem op de grond vasthoudt en toert dan op, blijft de heli dan wel 'rustig'? en schudt niet?
Beweegt de flybar wél heel soepel?? En ligt het zwaartepunt wel goed? (Optillen aan de flybar en dan moet hij goed recht hangen, niet voor- of achterover...)

De 'buitenste' rotoras (= onderste rotor) is eigenlijk een dun "buisje" waarbinnenin de binnenste rotoras draait. Is dit flink krom, kun je dit zien doordat de kop slingert, is dit iets krom loopt het zwaar. Dat laatste kun je alleen controleren door de motoren "vrij te maken" en kijken of het heel soepel draait. Overigens kun je kromme assen niet repareren, alleen vervangen...

Groet,
Robbie
Ze zitten los zoals bij een honeybee hoort, maar ik zal ze idd wat vaster zetten. Voor de rest ziet alles er goed uit en draait ook soepel, niks op aan te merken. Als ik hem op de grond optoer is er niks aan de hand en trilt hij ook niet extreem veel, zodra hij van de grond wil komen begint hij gewoon heel raar te bewegen, naar voren, achteren, links, rechts. Tja een beetje moeilijk uit te leggen. Tja hoe leg je dat uit.
Zal morgen eens proberen een beter filmpje te maken.

Als ik hem op de grond optoer is er niks aan de hand en trilt hij ook niet extreem veel

Behalve iets trillen (zeg maar lichte vibraties) mag hij niet heftiger trillen (schudden). Als dat wél zo is is er iets krom, niet in evenwicht of uit balans (Ik vermoed ergens in de flybar ;))

zodra hij van de grond wil komen begint hij gewoon heel raar te bewegen, naar voren, achteren, links, rechts.

Het lijkt erop dat iets fiks uit balans is; en dit wordt door de 'flybar-gestabiliseerde-toprotor' tegengegaan met als gevolg dit heftige slingeren.
Een co-axiale helikopter hoort superstabiel :p en bijna bewegingsloos (zonder sturen!) in de lucht te hangen.

Dit soort helikopters is zo supereenvoudig, dat je het op moet kunnen lossen; vergelijk het maar eens met jouw Belt CPX ;)

Groet,
Robbie

Heb heb nu bijna helemaal uitelkaar liggen. Het leek alsof the binnenste as krom is.
Ik had de bladen eraf gehaald en toen kon je vrij duidelijk zien dat de top ongeveer 1mm heen en weer gewoon als je hem volgas liet draaien.

Aan de onderkant zit zoals bij veel andere heli's zo'n dingetje zodat de as op zijn plaats blijft. (kan er niet opkomen hoe het heet) Maar om de as er dus uit te halen moet je die eerst los schroeven, helaas zit dat altijd zo vast dat je domweg het schroefje stuk draait.
Dus dat moet ik maar eens uitboren ofzo, (schroefje dan 2 mm? dat wordt nog wat...)
Iig een nieuwe binnenste as besteld op ebay. Dus even afwachten.

...en toen kon je vrij duidelijk zien dat de top ongeveer 1mm heen en weer gewoon als je hem volgas liet draaien..

Bij mijn coax slingert de as ook, denk ook wel een mm (op het oog dan ;) ), maar hij trilt maar heel iets en slingert zeker niet zoals bij jou. Ben benieuwd.

Aan de onderkant zit zoals bij veel andere heli's zo'n dingetje zodat de as op zijn plaats blijft. (kan er niet opkomen hoe het heet) Maar om de as er dus uit te halen moet je die eerst los schroeven, helaas zit dat altijd zo vast dat je domweg het schroefje stuk draait.
Dus dat moet ik maar eens uitboren ofzo, (schroefje dan 2 mm? dat wordt nog wat...)
Iig een nieuwe binnenste as besteld op ebay. Dus even afwachten.

Bij mij zit er een soort metalen ring met op 180° van elkaar twee boutjes. Deze boutjes zitten inderdaad goed vast, maar met een goed passende Phillips 00 schroevendraaier gaat het prima :p

Groet,
Robbie

Back