Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Waarom niet eerst schuren, dan glasmat aanbrengen en dan pas plamuren ???
Ik wil de romp eerst zo veel mogelijk in de juiste vorm brengen en alle onvolkomenheden verwijderen. Balsa filler is hier erg geschikt omdat het erg makkelijk te schuren is. Nadat de glasmat is aangebracht wil ik plamuur tot een minimum beperken. Dit mede vanwege het risico dat je weer door de glasmat schuurt.

Ik wil de romp eerst zo veel mogelijk in de juiste vorm brengen en alle onvolkomenheden verwijderen. Balsa filler is hier erg geschikt omdat het erg makkelijk te schuren is. Nadat de glasmat is aangebracht wil ik plamuur tot een minimum beperken. Dit mede vanwege het risico dat je weer door de glasmat schuurt.

Dit kan voorkomen worden door een stevige laag epoxy op de glasmat.
Het plamuur zal (moet) altijd zachter zijn als de epoxy.

Ik heb de oefening gedaan met kraftpapier die ik nadien een laag verdunt venylpapje geverft heb.
Dan schuren en nadien pas plamuren.
Dus, maar éénmaal plamuren en vooral geen plamuur onder mijn papier.

Dit kan voorkomen worden door een stevige laag epoxy op de glasmat.
Het plamuur zal (moet) altijd zachter zijn als de epoxy.

Ik heb de oefening gedaan met kraftpapier die ik nadien een laag verdunt venylpapje geverft heb.
Dan schuren en nadien pas plamuren.
Dus, maar éénmaal plamuren en vooral geen plamuur onder mijn papier.
Het plan is om de epoxy dun aan te brengen. Daarna een laag primer filler....dus een dikke grondlak, die ik met een rolletje wil aanbrengen. Vervolgens wordt deze primer voor een flink deel weer weg geschuurd. Daarna krijgt de Goevier zijn definitieve kleur. Ook weer met een rolletje. Spuiten begin ik niet aan.

Eerst met een zeer sterk verdunde lak voorbehandelen, zodat de epoxy niet in het hout trekt. Dat scheelt je 2/3 epoxy aanbrengen. Spanlak 50% tot 100% verdund met thinner, maar en watergedragen PU lak is ook goed (alleen moet het wat langer drogen).

Eerst met een zeer sterk verdunde lak voorbehandelen, zodat de epoxy niet in het hout trekt. Dat scheelt je 2/3 epoxy aanbrengen. Spanlak 50% tot 100% verdund met thinner, maar en watergedragen PU lak is ook goed (alleen moet het wat langer drogen).

Een verdunt laagje venyllijm (met water) kan ook soelaas brengen als poriënvuller.

De spanlak 50 - 50 verdunt met thinner zit er al op..:)..was ik even vergeten te vermelden..!

De tijd begint te dringen want men zegt dat het vandaag lente is geworden..(Ik dacht dat dit altijd op 21 Maart plaats vindt, maar het zal wel met het schrikkeljaar te maken hebben). Maar ondanks het mooie weer heb ik daarom toch maar weer even wat uurtjes gemaakt. Afgelopen week had ik de onderkant van de romp al in de glasmat gezet. Vandaag dus de bovenkant. Is allemaal goed gelukt..alleen denk ik dat ik de volgende keer de epoxy iets verdun. Lijkt mij iets makkelijker werken. Ook neem ik aan dat zo het verbruik afneemt. Ik heb nu ongeveer 200 gram epoxy gebruikt. (40 grams doek en voor het zwaartepunt 80 + 40 gram.

Laatst bewerkt:
En ook nog de rolroeren gefolied. Hiermee is deze klus afgerond. De solartex heeft een wat doffe structuur. Ik kan mij voorstellen dat dit oppervlak snel vervuilt als het niet behandeld wordt. Ik heb nog een bus G4 staan. Het lijkt mij wel wat om daarmee de solartex te behandelen. Vanwege de wat bruine tint van de G4 ontstaat tevens een "Vintage" look. Ik heb een teststukje met G4 behandeld om te zien of het mooi wordt. Iemand met slechte ervaring met G4 op solartex?. Misschien wordt de lak te hard en gaat hij bladderen..

Laatst bewerkt:
En dan ook nog een verrassing toen ik de foto's van het sleeptreffen van gisteren bekeek. Daar bleek tot mijn grote verbazing een prachtige Goevier te liggen. En nog wel de PH-207, het model dat ik momenteel overweeg om als origineel te bouwen.
Ik heb inmiddels contact gezocht met de eigenaar. Ik begrijp dat de Goevier gisteren zijn maiden heeft gehad.

CIMG2216.JPG

Was voor mij ook een mooie verrassing. Dit is toch de kist met 'de eerste keer herinnering'.(qua zweefvliegen....)

En hij vloog prachtig. Max heeft hem ingevlogen volgens mij.

Veel succes en plezier met de afbouw, misschien in het najaar een Gö8 (2x4) setje in Kampen?

Ger de Solartex heeft al een coating van zichzelf en hoeft niet te worden behandeld.
Ik heb diverse kisten met Solartex bespannen en het blijft na jaren nog mooi.
Stel je gaat het behandelen met G4 of iets anders en je moet de bekleding naspannen dan heb je een probleem.
Een strijkbout of fohn op een behandeld oppervlak geeft dan zeker problemen.
Succes, Maarten

Stel je gaat het behandelen met G4 of iets anders en je moet de bekleding naspannen dan heb je een probleem.
Is Solartex dan zo anders als Oratex?
Ik heb mijn Oratex met verdunde spanlak afgelakt.
En toch al wel enkele malen met de strijkbout nagespannen ... zonder enig probleem.
Niet qua spankracht, niet qua uiterlijk.

Een denkfout....:(
In het stabilo komen 2 servo's. Het plan was om een connector in de romp tussen de bevestigingsbouten aan te brengen. Maar dit geeft problemen omdat het stabilo horizontaal schuivend in de uitsparing van het kielvlak moet worden gebracht. Nu kan ik de connector verplaatsen naar de uitsparing in het kielvlak. (zodanig dat het stabilo in de connector schuift) Maar dit maakt een behoorlijke operatie noodzakelijk. Heeft iemand een beter plan?

Ger de Solartex heeft al een coating van zichzelf en hoeft niet te worden behandeld.
Ik heb diverse kisten met Solartex bespannen en het blijft na jaren nog mooi.
Een strijkbout of fohn op een behandeld oppervlak geeft dan zeker problemen.
Succes, Maarten
Maarten; een deel van de solartex moet in ieder geval wit worden. Dus aan verf op de solartex bespanning valt niet te ontkomen. Maar het grootste deel wordt transparant. De structuur voelt aan als stof..dus ik denk dat ik toch maar een laagje lak aanbreng..

• Like
Reactions: Han
Back