Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Dit wordt er over de PH -111 in het luchtvaartregister gezegd:

PH-111 Göppingen Gö 4 II 531

00.00.1940 Gebouwd door Schempp-Hirth, Duitsland.

WL-VII-53
Dit toestel was in 1944 door de bezetters ter beschikking gesteld aan het NLR en later werd aan het verzoek om teruglevering d.m.v. listige vertragingstaktieken en 'verdwijntrucs' geen gevolg gegeven. Kortom, het toestel bleef in Nederland.
Stichting Nationaal Luchtvaart Laboratorium. "Tromp"
00.00.1945 Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Amsterdam.

Toen werd er ook al, in navolging van de vooroorlogse praktijk, kenmerk PH-111 op aangebracht.
05.03.1951 Stichting Nationaal Luchtvaart Laboratorium, Amsterdam. "Tromp"
00.00.1952 Buiten gebruik gesteld en opgeslagen.
29.05.1954 Inschrijving doorgehaald. "Vliegtuig verkocht naar Duitsland"

D-8111

Werd door het NLR gebruikt voor meetvluchten. Na de verkoop werd het in Duitsland gebruikt voor reclamevluchten bij nacht, hiertoe was
lichtreclame onder de vleugels aangebracht.
BvI 450 was het eerste dat voor een zweefvliegtuig werd uitgereikt.

(het Nationaal Luchtvaart Laboratorium (NLL) was de voorloper van hetNationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) )

Dit wordt er over de PH -111 in het luchtvaartregister gezegd:

PH-111 Göppingen Gö 4 II 531

00.00.1940 Gebouwd door Schempp-Hirth, Duitsland.

WL-VII-53
Dit toestel was in 1944 door de bezetters ter beschikking gesteld aan het NLR en later werd aan het verzoek om teruglevering d.m.v. listige vertragingstaktieken en 'verdwijntrucs' geen gevolg gegeven. Kortom, het toestel bleef in Nederland.
Stichting Nationaal Luchtvaart Laboratorium. "Tromp"
00.00.1945 Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Amsterdam.

Toen werd er ook al, in navolging van de vooroorlogse praktijk, kenmerk PH-111 op aangebracht.
05.03.1951 Stichting Nationaal Luchtvaart Laboratorium, Amsterdam. "Tromp"
00.00.1952 Buiten gebruik gesteld en opgeslagen.
29.05.1954 Inschrijving doorgehaald. "Vliegtuig verkocht naar Duitsland"

D-8111

Werd door het NLR gebruikt voor meetvluchten. Na de verkoop werd het in Duitsland gebruikt voor reclamevluchten bij nacht, hiertoe was
lichtreclame onder de vleugels aangebracht.
BvI 450 was het eerste dat voor een zweefvliegtuig werd uitgereikt.

(het Nationaal Luchtvaart Laboratorium (NLL) was de voorloper van hetNationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) )
Een mooi stukje geschiedenis. De PH-111 bestaat dus toch! Bedankt hiervoor.

Zoals gepland ben ik vandaag maar eens met het cockpitframe begonnen. Ik heb geen goede tekeningen of maatschetsen. Maar wel foto's, zoals hierboven van de PH-207. Zo moet 'ie dus worden. Lekker veel stijltjes..dus retro..toch? Het buigen van de messing pijp gaat erg eenvoudig. Het vergt alleen wel het nodige geduld om precies de juiste vorm en positie te krijgen. Hij is nog niet helemaal af omdat ik een stukje buis te kort kwam.:hammer:

Intussen ook weer met de vleugels bezig. De vleugelneus bestaat uit een vuren ligger. Ik zag het echter niet zitten om de beplanking (3 mm hard balsa) door te laten lopen tot op deze ligger. Vandaar een extra balsa opvulling van de vleugelneus.

Deze foto wil ik toch ook nog even delen..
Best wel gezellig in zo'n Goevier..met z'n tweeën naast elkaar!

Laatst bewerkt:
Deze week heb ik niet zo heel veel zichtbare vorderingen gemaakt. Vorig bouwseizoen heb ik na veel bloed zweet en tranen een remklep in elkaar geknutseld die redelijk functioneert. Dat zelfde klusje moest ik dus nog een keer herhalen bij de andere vleugel. Maar goed..nu weet ik hoe het moet en de tweede klep was dus redelijk snel in elkaar gezet. Daarmee is ook een mijlpaal gehaald. De laatste onderdelen uit de kit zijn gemonteerd! Dit betekend overigens niet dat de bouw bijna gereed is..In tegendeel!

Rond de kleppenkast heb ik vurenhouten latjes geplaatst. Op de klep zelf moet ook nog een afwerklat geplaatst. Nu is natuurlijk de vraag hoe groot de spleet kan zijn zonder dat het mechanisme vastloopt in de kast. Dat wordt dus nog even experimenteren.

Even een overzichtsplaatje. Ik ben nu bijna zover dat ik de vleugel kan indekken. Ik heb ter plaatse van de knik in de vleugel nog een opdikking op de rib geplaatst zodat de beplanking zo straks wat meer oplegvlak heeft.

Allereerst allemaal fijne feestdagen en een voorspoedig en gezond 2016!
Daarnaast natuurlijk ook een update van de bouwzolder...
De vleugels worden momenteel voorzien van een indekking. In de kit wordt hiervoor 2,5 mm balsa meegeleverd met een gewicht van rond de 20 gram per plankje. Licht gewicht dus! Ik heb dit vervangen door 3 mm balsa met een gewicht van rond de 40 gram per plankje. 3 mm omdat ik een opdekking op de ribben wil aanbrengen van 0,4 mm triplex.

Hieronder de opdekking van triplex. Was niet voorzien in de bouwdoos. Maar omdat ik de vleugels met doorschijnende folie (solartex) ga bekleden kan dit natuurlijk niet ontbreken.

Zo ziet het origineel er uit:

Laatst bewerkt:
Ik heb de afgelopen dagen weer een paar uur op de zolder doorgebracht. Top 2000 beluisteren en lekker hobbyen! Onder andere de servo's in de vleugel aangebracht, kabels leggen en vervolgens de indekking aan de bovenzijde van de vleugels aangebracht.

IMG_6919_zpsbwukcodl.jpg

Verder met de rolroerscharnieren. Hiervoor gebruik ik scharnieren van Robart die aan een zijde gemonteerd worden in een huls (ook van Robart). In deze huls zit een inbusboutje waardoor het scharnier later weer te demonteren is.

Het monteren van de scharnieren gaat relatief eenvoudig. Kwestie van nauwkeurig gaten boren. Hiervoor heb ik een malletje gebruikt:

Vervolgens 10 mm balsa aan de kopse kant van het rolroer aangebracht.

En nadat het balsa rond is geschuurd en volledig pas gemaakt is kan het rolroer gemonteerd worden.

Op deze foto is te zien dat het rolroer nog iets te hoog staat. De gaten van de scharnierpennen moeten dus nog iets uitgewerkt worden.
Ik lijm de scharnieren pas vast na het bekleden. De bussen in de vleugel moeten echter voor het bekleden met epoxy gelijmd worden.

Laatst bewerkt:
Verder met de rolroerscharnieren. Hiervoor gebruik ik scharnieren van Robart die aan een zijde gemonteerd worden in een huls (ook van Robart). In deze huls zit een inbusboutje waardoor het scharnier later weer te demonteren is.

Heb je op de plek waar het inbusboutje zit een uitsparing gemaakt aan de onderkant van de vleugel of zou je dan nadien een stukje moeten wegsnijden om dit mogelijk te maken? Dit zie ik niet zo goed terug op de foto's vandaar de vraag.

Zit het rolroer aan de onderkant te laag nu deze aan de bovenkant te hoog zit? Betekent dat dan dat het gaatje in feite niet in het midden moet komen te zitten voor deze scharnieren?

PS. Interessante bouw om te volgen. :)

Heb je op de plek waar het inbusboutje zit een uitsparing gemaakt aan de onderkant van de vleugel of zou je dan nadien een stukje moeten wegsnijden om dit mogelijk te maken? Dit zie ik niet zo goed terug op de foto's vandaar de vraag.

Zit het rolroer aan de onderkant te laag nu deze aan de bovenkant te hoog zit? Betekent dat dan dat het gaatje in feite niet in het midden moet komen te zitten voor deze scharnieren?

Er komen gaten aan de onderkant in de vleugel. Die had ik echter nog niet aangebracht. Maar ik heb direct de boormachine ter hand gevat en 1 gat geboord. Dit om het een en ander te verduidelijken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Ik heb de gaten exact in het midden van de ligger geboord. Maar het lijkt er op dat het rolroer iets te dik is. Aan de onderkant loopt het roer gelijk met de vleugel. Maar ik laat het roer toch iets zakken zodat hij aan de bovenkant gelijk loopt. Deze kant is in het zicht..vandaar..Of dit aerodynamisch gezien de beste oplossing is weet ik echter niet.

Laatst bewerkt:
Het is even stil geweest op zolder..jammer dat een mens ook nog moet werken.....
Verder met het pasmaken van de rolroeren. Vooral aan de uiteinden hebben ze een te grote hoogte en liggen ze dus niet mooi "flush" met de vleugel. Daarom heb ik maar besloten om een operatie uit te voeren. Dus de zaag erin! Wel vreemd dat dit kan voorkomen bij een CNC-kit.

Ook heb ik vandaag de vleugelneus in de vorm gebracht. Ik heb een neusmal gebruikt voor het bepalen van de juiste vorm.

En het resultaat:

Bij dit soort werkzaamheden zijn een goede schaaf en een schuurbalk van Permagrit onontbeerlijk. Vooral de laatste is een wonderbaarlijk gereedschap!

En dan ziet het er zo uit...

Alleen nog fijnschuren en zo hier en daar wat plamuur..!

Ik heb afgelopen week een paar prachtige en unieke foto's van Jacob Bos ontvangen. Het betreft de Nederlandse Goevier PH-207.
Natuurlijk wil ik deze plaatjes ook met jullie delen. Ik twijfel nog of ik de PH-207 als voorbeeld neem. Ik vind het een mooie kleurstelling en de Friese vlag op het roer is natuurlijk een bijzonder detail. Ik heb wel wat met Friesland want mijn beide ouders komen er vandaar. Als ik de PH-207 als voorbeeld neem zijn een aantal details niet geheel schaal. Zo is de Schneider kit een type 2 Goevier (lange romp). De PH-207 is een type 3. (korte romp) Verder laat ik de vleugelpanelen transparant. Het lijkt er op dat de PH-207 gewoon egaal witte vleugels heeft. Maar bij de cockpit heb ik al rekening gehouden met een eventuele nabouw. Het frame van de 207 is als voorbeeld genomen. Een alternatief voorbeeld is de PH-209. Die is blauw ..ook mooi!! Enfin, we hebben nog even tijd voor een beslissing voordat de verf gekocht gaat worden.

12583905_1034720829923303_711033614_n_zpskeavli63.jpg

Jacob; ook langs deze weg nogmaals bedankt!

Ik heb de vleugels nu weer terzijde gelegd. Ze zijn zo goed als klaar. Volgende week nog wat fijnafwerking en dan kan de solartex er op.
Ik heb echter ook nog een paar klusjes liggen met betrekking tot stabilo en kielvlak. Scharnieren moeten nog aangebracht worden, het stabilo moet nog ingedekt worden en een aantal voorbereidingen van de montage van het stabilo op de romp.
Allereerst de scharnieren. Een beproefde methode:

Ik gebruik een carbon staaf van 2 mm voor het scharnier.

Op het hoogteroer wordt een 3 mm plastic buisje aangebracht voor de lagering.

Vervolgens het resultaat (het kielvlak)

Verder met de verstevigingen in het stabilo voor de montage op de romp middels 2 bouten:

En uiteindelijk de indekking van het stabilo;

Laatst bewerkt:
Back