G-Switch

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door michielvv, 25 jan 2006.

  1. michielvv

    michielvv Guest

    Best mensen...

    Ik ben al een paar dagen aan het tobben hoe ik op de simpelst mogelijke manier mijn parachute kan laten ontsteken.

    Een timer is een oplossing, maar aangezien mijn motor zelfgemaakt is weet ik niet hoe lang deze zal branden en dergelijke.

    Ik zou daarom gebruik willen maken van de zwaartekracht om mijn parachute te laten ontsteken.

    De schakelaar is in dit geval niets anders dan een elektronisch geleidend balkje dat aan één kant bevestigd is aan een scharnier.

    Wanneer de raket voor de start op de grond staat zal het balkje door de zwaartekracht naar beneden worden gedrukt.

    Ook wanneer de raket opstijgt zal deze volgens mij zo gepositioneerd blijven.

    Pas wanneer de raket op zijn hoogste punt is (snelheid 0 m/s) zal de neus van de raket naar de aarde draien en de zwaartekracht kans zie de stroomkring te sluiten zodat er een ontsteking plaats kan vinden.

    Mijn vraag aan jullie is of mijn veronderstellingen volgens jullie kloppen? Hebben jullie ervanring met dergelijke schakelingen?

    Ook zou ik graag willen weten of het mogelijk is RVS nozzle en bulkhead op dezelfde manier te bevestigen (doorgaands met borgringen) in een PVC motorhuis?

    Is het mogelijk een aafbeelding weer te geven in dit forum? Ik heb namelijk een digitale tekening gemaakt van de schakeling.


    Graag jullie reactie,

    Groet

    Michiel
     
  2. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    kwikschakelaar?
     
  3. michielvv

    michielvv Guest

    Zou waarschijnlijk ook werken alleen geef ik de voorkeur aan een schakeling zonder schadelijke stoffen...

    Maar toch bedankt voor de reactie....

    Zal'm meenemen...
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    Nee een kwik schakelaar werkt niet.

    Wanneer je raket na de versneling weer vertraagd dan gaat je kwik zweven. en komt je chute er te vroeg uit. Als je in het draadje de grote raket van Jan-Hein kijkt dan vind je ergens onderaan een verwijzing naar apogee detectortje. Dat ding werkt op het magneet veld van de aarde. soort kunstmatige horizon, en die hebben geen last van de versnelling van de raket. Een luchtdruk sensor kun je ook gebruiken. Zodra de lucht druk in de raket weer toeneemt dan is hij op weg naar beneden en moet je chute er uit.

    Het systeem van het balkje werkt ook niet omdat wanneer je op weg bent naar beneden het balkje net zo snel valt als de rest van de raket (vrije val )

    stop je er een veertje onder dan krijg je weer problemen met de versnelling.


    En nee je kunt geen Seegerringen in een pcs buis zetten .het kan wel maar het is niet sterk genoeg. Bovendien wordt de PVC warm en zal zijn laatste beetje sterkte verliezen. Gewoon bij de gamma een paar doppen halen en die met "Dat zeg ik Gamma" pvc lijm er op lijmen. Das namelijk veel simpeler en sterker. let er wel op dat je het spul minstens een week laat drogen.

    Ja hoor je kunt plaatjes uploaden op de de foto server.
    effe de zoek functie gebruiken.
     
  5. Muismans

    Muismans Guest

    Misschien dat je je kwikschakelaar dan wel kunt gebruiken om je apogee detector aan te zetten.
    Een kwikschakelaar om mijn parachute eruit te gooien zie ik inderdaad ook niet zitten.
    Laatst had ik trouwens mijn Barracuda getest met mijn hoogtemeter. De druksensor liet de ploflading netjes op tijd afgaan tijdens het begin van de afdaling. Die hoogtemeter is een betrouwbaar en nauwkeurig ding :wink:
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    een kwik schakelaar in je apogee detector heb je niet nodig

    gewoon aan zetten als je raket op het platform staat. Op het moment dat je raket meer dan een van te voren bepaald aatal graden maakt. schakeld het ding.

    simpel en het werkt altijd.

    De hoogtemeters van flight systems zijn goedkoop en werken perfect :)
     

Deel Deze Pagina