G4 de zoveelste

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door PuchForLife, 7 jan 2014.

  1. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Goedendag mannen van wijsheid

    Hoewel ik al een tijd op het forum rondhang bij de historische zeilschepen ben ik hier nieuw. Ik wend mij tot jullie omdat ik antwoorden zoek op een aantal vragen.

    Sins deze zomer ben ik bezig met een de bouw van een varend model van de 7 provinciën het vlaggenschip van de Ruyter. Intussen is de bouw bijna gevorderd tot het punt waarop de eerst beplanking af is.

    Omdat ik een vaarend model wil maken wil ik de eerste romp laag al behandelen met g4 ik heb hierover wel een paar vragen:

    1. Kan ik de tweede beplanking zonder problemen op met g4 behandelde eerste laag plakken met de bison waterbestendige houtlijm of moet ik hiervoor andere lijm gebruiken?

    2. Ik ben nog niet uit aan de behandeling van de tweede huid maar is het mogelijk om g4 te gebruiken op gebeitst hout?

    3. Is het mogelijk het hout te beitsen na de behandeling met g4 (zal wel niet aangezien het een lak is)

    4. Kan ik over g4 heen schilderen of kan je g4 gebruiken over schilderwerk?

    5. In welke mate vult g4 minuscule kiertjes op tussen de huidplanken?

    Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen zodat ik mijn vervolgstappen kan gaan uitzetten.

    Groet

    Bob
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    1: houtlijm zal beter hechten op onbehandeld hout, ik zou persoonlijk eerst alle lijmwerk doen vooraleer ik G4 gebruik. (houtlijm op g4 werkt ook, alleen waarschijnlijk minder, aangezien de lijm ook minder in het hout kan dringen

    2: volgens mij is het of het ene, of het andere, zowel beits als g4 dringen in het hout, dus indien de ene, dan minder ruimte voor de ander

    3: zie vorige, waarschijnlijk zal er wel iets van kleur achterblijven, maar hebben g4 en beits in dit geval niet dezelfde functie?

    4: schilderen over g4 kan prima, omgekeerd zie ik niet in waarom je dit zou willen. Opnieuw heeft de g4 door de laklaag, niet meer de mogelijkheid in het hout te dringen.

    5: in zéér kleine mate, het is uiteraard geen plamuur, maar het komt wel extra op/in het hout. (aan te raden is om de g4 ten minste op kamertemperatuur te verwerken; waardoor iets vloeibaarder, en makkelijker in het hout te dringen, las ooit dat iemand zijn verpakking g4 vooraf in warm water legt t.b.v. de vloeibaarheid)

    Zelf heb ik g4 reeds bij 2 rompen gebruikt, eerst alle lijmwerk, daarna behandelen met g4, meerdere lagen, zodat het hout mooi verzadigd raakt, en dus geen water meer kan absorberen. Daarna is bij mij spuitplamuur op de romp gekomen, en als laatste de lak.
     
  3. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Het beitsen zou dan dienen om de romp mooi op kleur te brengen vandaar de vraag
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Wel opletten Bob. G4 is niet UV bestendig, en vergeelt. Als je UV bestendigheid wilt (dus als je het niet over schildert of spuit met een dekkende lak) moet je G8 nemen.

    Groet,

    Ad
     
  5. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Bedankt voor de reacties ik zal anders thuis eens een paar test plankjes maken

    Ik wil heb ook een bericht gekregen van iemand die de g4 zelf als lijm had gebruikt

    Ik wil het liefste mijn eerste laag al helemaal waterdicht maken omdat ik dan in iedergeval mijn constructie goed waterproef heb dat vind ik wel belangrijk
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dan is G4 of G8 denk ik een goed product, het is een soort super poriënvuller, en als je de romp meerdere keren behandelt (liefst binnen en buiten!!!) dan loop je geen risico meer dat het hout wordt aangetast.

    Op zich heb je ook nog epoxy impregneer harsen, een dunne variant van normale epoxy harsen die als matrix voor vezelversterkt epoxy worden gebruikt. Deze impregneer hars wordt dan als eerste hechtingslaag op het onbehandelde hout aangebracht en dringt ook in zekere mate het hout in, en vult ook wel enigszins kieren.

    Groet,

    Ad
     
  7. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Dat was ook mijn gedachte blijft dan de vraag waarmee ga ik de tweede laag op de met g4/8 behandelde onderlaag lijmen
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Oei, dat had ik me niet gerealiseerd en wellicht niet goed gelezen. Houtlijm kan je daarna vergeten. Ik zal eens rondvragen.

    Groet,

    Ad
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Eerst alles lijmen daarna impregneren, G4 die uitgehard is kan je alleen nog op lijmen na een flinke schuurbeurt, maar het zal nooit zo sterk houden als op onbehandeld hout.
    Houtlijm kan je vergeten, alleen epoxy en polyuretaan lijm geven hier nog een redelijk resultaat.
    Zelf gebruik ik epoxy voor lijmen en impregneren, maar hier ook eerst lijmen en dan impregneren.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Was mijn idee ook René, hoewel als je de tweede laag eerst lijmt kan je wel gewoon (D3) houtlijm gebruiken.
    Ik heb het nog aan raf gevraagd, maar ik verwacht daar hetzelfde antwoord van.

    Groet,

    Ad
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Houtlagen kan je natuurlijk zonder problemen met watervaste houtlijm onderling verbinden, dek van 2 of 3 lagen fineer heb ik ook altijd zo gedaan.
    Voor de romp zelf gebruik ik voor mijn bouwwijze diagonaalbouw uitsluitend epoxy.
     
  12. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Ik heb vandaag zelf nog eens wat onderzoek gedaan

    De bison b3 lijm is een afdrijvende lijm wat inhoud dat het water iT de lijm word geperst gezogen en wordt opgenomen in het omliggende hout. Dit zal dus niet gaan tenzij je de g4 verdunt en maar in twee lagen aanbrengt zodat nog iets van de poriën in het hout open blijft. Dan heb je in ieder geval een minimale waterkering

    Bison b4 constructielijm is een polyurethaan lijm, evenals g4 op pu basis dus dat zou moeten werken maar omdat dit een bruisende lijm is wil ik eerst even kijken hoe deze het beste te verwerken is zodat de latjes niet vreemd bol gaan lopen omdat ik de planken nooit mooi egaal van druk kan voorzien heb nu twee latjes op elkaar gelijmd en maar aan een kant op elkaar gelijmd om te kijken hoever ze uit elkaar komen.

    Omdat g4 eigenlijk dezelfde basis heeft als de bison b4 lijm namelijk polyurethaan zou je het spul ook als een lijm gebruikt kunnen worden denk ik het wordt ook gebruikt om glasvezelmatten te lijmen bij modelvliegtuigen. Het lijkt me wel prettig werken omdat het makkelijk aan te brengen is. Ook dat wordt even testen

    Ook heb ik een mailtje naar vosschemie gestuurd wat zij adviseren. Binnenkort in ieder geval maar eens een test plankje maken met alle verschillende mogelijkheden
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    Hallo

    G4 vergeelt dus ik zou G8 gebruiken.
    de pot opwarmen is geen goed idee want je moet de bus zo snel mogelijk terug sluiten.
    het potje waar je de G4/8 in hebt gegoten dat kan je wel verwarmen.
    G4 hard uit door vocht en haalt dat dus uit de lucht of het materiaal waar je het op/in verwerkt.
    je kan zelfs je hout eerst bevochtigen voor je de G4/8 aanbrengt
    ik zou eerst beide lagen gewoon verlijmen met watervaste hout lijm en daarna impregneren met G4/8
    Je kan meerdere lagen Van dat spul aan brengen maar steeds werken vanuit een klein potje en de grote bus altijd gesloten houden want anders krijg je binnen de korste keren een dikke blok.
    een restand NOOIT terug in de bus gieten
    Gr raf en succes
     
  14. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Mischien moet ik even uitleggen waarom ik bij deze laag al iets van waterdichting moet doen dat komt omdat er plekken zijn waar ik na het aanbrengen van de tweede laag hout niet meer bij kan om te schilderen daarom moeten deze in ieder geval worden behandeld
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    Hoe komt dat je na het aanbrengen van die tweede laag er niet meer aan kunt???
    daar wil ik dan wel eens een foto van zien mijn gedacht .
    want das wel heeeeeeeeeeel speciaal.
    Gr raf
     
  16. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Zoals elk linieschip heeft de 7 provincien natuurlijk geschutpoorten en bij mijn model wilde ik ze absolut open hebben zodat het geschut zichtbaar is. Normaal betekent dit dat er een aantal insteek kanonnen in de eerste laag worden gestoken maar van dichtbij zal dit schaal 1:50 nog steeds zichtbaar zijn. Ook dat vond ik niet goed genoeg dus heb ik het volgende bedacht.

    [​IMG] [​IMG]

    Bakjes achter de geschutpoorten waar de kanonnen ingestoken worden. Deze worden zwart geschilderd en er woede een rode rand van 1mm in gelijmd om echt de illusie te geven dat je door de romp kijkt.

    Dit betekend dus dat de bak waterproef moet zijn voor de rode rand erin komt anders kom je niet meer achter de rand en de rand moet erin voor de tweede afwerklaag omdat deze er deels overheen ligt. Dus de waterdichting moet minimaal voor de tweede laag hoe ik die dan weer behandel is een tweede.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Ik heb vandaag reactie gehad van vosschemie. Zij geven aan dat na behandeling met g4 er nog te lijmen is met pu lijm ofwel de b4 bruislijmen maar daar ben ik een beetje schrikachtig van omdat ik ban ben dat de tweede laag dan gaat golven omdat ik hem niet goed aan kan drukken. Verder hebben ze het over een paint epoxy maar ik heb geen ervaring met dit soort lijmen hoe moet ik deze aanbrengen en hoe dik zijn ze kan ik ze aanbrengen met een kwast want dan lijkt dat me een goede oplossing.
     
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Mijn tweede huidbeplanking heb ik erop gelijmd door gebruik te maken van montageliim van pattex.

    Je weet wel , elke kant insmeren , 10 minuten wachten en direct juist aanbrengen. Corrigeren gaat niet meer.


    Ik heb humbrol verf gebruikt op de G4

    Humbrol op G4 gaat. G4 op Humbrol niet (humbrol gaat dan beginnen op te blazen)

    Bij mij is het G4 > Humbrol > scheepslak.

    Ik heb gekozen voor G4 want een licht vergeling is niet erg, verouderd je schip.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    Hallo

    nu zie ik niet het probleem hoor met die geschuts poorten .
    ik denk dat je der eerder een probleem van maakt

    maar dit kan helpen
    je zet al je poorten en legt daarna je boot op zijn kant
    dan neem je een spuitje wat je vult met G4 en spuit heel de poort vol.
    zo doe je al de poorten aan 1 kant
    tegen dat je de laatste gedaan hebt begin je van voor af aan en zuig je de rest er terug met het spuitje uit want dan heeft het lang genoeg kunnen intrekken.
    en zie daar een kant van je romp op de plaatsen waar je niet meer aan kon zijn allemaal gedaan

    gr raf
     
  20. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    71
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    Mischien niet helemaal van toepassing ,maar ik gebruik wel eens silcaflex rubber verkrijgbaar in kokers en kleine tube,s en in verscheidene kleuren ,lijmt zelfs onder water en hecht op alles na uitvulcaniseren is het rubber ,ook gebruik ik zwart om dernaden te maken ,word in de grote scheepsbouw veel toegepast .
    groet wout.
     

Deel Deze Pagina