g4

• Topicstarter Topicstarter jasper!
  • Startdatum Startdatum
J

jasper!

Guest
hallo ben ik weer

wat is g4 en waar kan je het kopen en is het beter als expoy

jasper

G4 is een polyurethane, dun als water en wordt gebruikt om mee te impregneren en heeft van zich zelf geeenvullende werking.

Oh ja, het 'lust' alle soorten (piep)schuim. Daarmee is het dus niet te combineren.

Waar wil je het voor gebruiken?

Jasper,

G4 is een laksoort. Of het beter is dan epoxy, hangt er van af wat je er mee wilt. Als je het als lijm wilt gebruiken, zou ik zeggen nee. Als je het wilt gebruiken om te lamineren/glassen, zou ik zeggen ja.

voor een boot/vliegtuig wordt het vaak gebruikt icm. glasweefsel om een romp sterkte te geven en waterdicht te maken. Daarnaast is deze combinatie spiegelglad af te werken.

Sorry Hezik, maar daar kan ik toch echt niet mee akkoord gaan. G4 is een polyurethaanhars die gebruikt wordt als hechtingslaag (primer zeg maar) om polyesterharsen een betere aanhechting te geven op verschillende ondergronden zoals hout.

Het lamineren/glassen zelf gebeurd vervolgens nog altijd met polyester of epoxy.

Belangrijk is wel dat als je G4 als hecht-primer wil gebruiken, je deze niet 100% mag laten uitharden, vandaar dat je na het aanbrengen van G4 binnen de 4 uur je glasweefsel met polyester/epoxy moet aanbrengen.

Verder kan je G4 namelijk ook gebruiken als afwerkingslaag, dan gedraagt het zich eigenlijk als een hoogwaardig vernis, dewelke echter wel niet UV-bestendig is en zal vergelen onder zonlicht.

Dag allemaal ,

G4 is inderdaad een hars , geen vernis , zelfs als de fabrikant zegt dat het als vernis gebruikt kan worden ( op tropische houtsoorten bijvoorbeeld ... )

Voor wat mij betreft , gebruik ik G4 om mijn houten rompen waterdicht te maken ( van binnen en van buiten aangesmeerd ) , en de kartonnen bovenbouwen te impregneren om het waterdicht te krijgen ...

ik heb een vriend die G4 gebruikt om z'n rompen met glasvezel te lamineren , zelfs als dit produkt daarvoor niet voorzien is .

En het werkt --> geen delaminatie tot nu toe .

wat Dazzler zegt is onjuist : G4 mag uitharden vooraleer je het met glasvezel en polyesterhars lamineert , om een goed hechting te verzekeren moet het wel lichtjes geschuurd worden .

Nu , grote knelpunt ( ikzelf heb geen ervaring daarin , maar werd zo door een professioneel geadviseerd ) --> G4 mag ook als hechtingslaag gebruikt worden om een epoxy/glasvezel laminatie uit te voeren , komt goedkoper uit dan een epoxy primer te kopen ...

Maar , hier en zoals altijd , elk z'n mening ... :wink:

de groetjes ,

laurent

Kan best zijn dat het zo ook werkt - maar de aanbevolen manier is wel dat je het binnen de 4 uur aanbrengt, zodat de G4 nog niet 100% uitgehard is. Bespaart je weer een hoop geschuur, en dus werk, dus waarom wil je het dan echt laten uitharden....
Schuur jij maar lekker dan, ik doe het wel op de manier zoals de fabricant het me zegt ;) bespaart mij in elk geval een pak tijd!

Laurent zei:
wat Dazzler zegt is onjuist : G4 mag uitharden vooraleer je het met glasvezel en polyesterhars lamineert , om een goed hechting te verzekeren moet het wel lichtjes geschuurd worden .

Laurent zei:
Maar , hier en zoals altijd , elk z'n mening ... :wink:

Dazzler ,

ik zei het al ... :roll:

de fabrikant zegt zo , ik doe het anders ...

ik gebruik G4 als afwerkingslaag , ik lamineer nooit mijn modellen , niet nodig als je romp op een degelijke manier gebouwd is ( lijm tussen de huidplanken ) ...

Maar dat zei je ook ( afwerkingslaag ) ... :wink:

de groetjes ,

Laurent

hallo

ik gebruik het om hout water bestendig te maken
ik heb een duiboot met een houten dek en dat is met G4 behandelt

ik koop het bij voss schemie in genk maar er zullen nog wel winkels zijn die het hebben

bij de G4 moet geen harder het wordt vanzelf kijhard
en tamelijk kras vast

als het uitgehart is dan is het niet makkelijk schuren (laat ons zeggen niet te schuren)

groeten raf

Ben Postmus zei:
Ik denk dat de meeste modelbouwwinkels wel G4 kunnen leveren, maar hobbyin heeft het zeker.
http://www.hobbyin.nl

jullie hebben dan geluk ...

Bij ons verkopen de modelbouwwinkels alleen wat er door de grote modelbouwmerken aangeboden wordt , meer niet...

het zijn geen bouwers , maar verkopers ... :roll:

vraag hen niet wat G4 is , weten zij niet ...

daarom bestaan zulke forums ( fora's ? ) zoals deze :wink:

de groetjes ,

Laurent

Justus zei:
Kun je een met G4 behandelde romp daarna nog een mooi verflaagje geven?

Natuurlijk !

je moet het wel mat maken van te voren ( met heel fijn schuurpapier , of zoals ik , met een "Scotch Brite" groene pad ) ...

de groetjes ,

Laurent

Ik heb mijn BB Smit Rotterdam na het goed schuren van de houten romp 3 keer met G4 "gelakt". De laatste laag verdund. Dit heeft als groot voordeel dat je niet teveel moet schuren.
De binnenkant heb ik ook met G4 behandeld. Om de romp meer sterkte te geven heb ik glasvezel met G4 gelamineerd. De sterkte is enorm. Dit geeft mij een beter gevoel.
Het grote voordeel van G4 is dat het moeizame toevoegen van harder niet nodig is. Het nadeel is dat G4 niet te lang houdbaar is. Ik heb het een liter blik meteen verdeeld over meerdere (volle!!) glazen potten. zodoende kan ik wanneer nodig een kleiner glas openen en verbruiken.

groeten
Harald

tugharry zei:
Het nadeel is dat G4 niet te lang houdbaar is.
groeten
Harald

Klopt inderdaad wel. Op zowat al die producten (epoxy hars - polyester ars, G4 etc etc) staat een "houdbaarheidsdatum" die varieert tussen 6 maanden tot 1 jaar.

Nu is mijn ervaring, zeker met polyester, dat dit jaren houdbaar is (ik gebruik nu nog een bus van 10 liter die reeds 4 of 5 jaar oud is - er moet enkel in verhouding iets meer verharder onder voor een goede uitharding)

Met epoxy weet ik het niet of het ook zo lang kan (want daar kan je simpelweg niet meer harder toevoegen - die verhouding is echt kritisch) maar in elk geval wel langer dan wat er op de bus staat.

Maar met G4, wat een 1-component is, moet je het niet proberen. Zo had ik nog een overschotje G4 staan van begin dit jaar, dus die bus is nu iets meer dan een half jaar, maar toen ik ze enkele weken geleden wou gebruiken lukte dit niet meer. de G4 was uitgehard! De bus was nogthans goed gesloten!

hallo

de potten onderste boven weg zetten wil helpen
doordat er steeds een klein beetje lucht in de pot blijft wil de G4 er toch mee reageren en uitharden

als je de pot nu onderste boven zet sluit de G4 eigenlijk zich zelf af van de lucht

groeten raf

Hoi mannen,

Kan een van jullie me zeggen wat G4 is,
ik heb de naam wel eens gehoord in de verte,
maar...... is het soms Glitsa parket beits?

Gr. Rob

Back